پایگاه های اطلاعاتی Pubmed , Medline , Pubmed Central

انتشار 1 تیر 1397
مطالعه 6 دقیقه

در این محتوا به معرفی پایگاه های اطلاعاتی Pubmed ,Medline ,Pubmed Central و بیان تاریخچه و تفاوتهای آنها می پردازیم. اگر دانشجوی رشته مرتبط با علوم پزشکی هستید مطالعه این بخش را از دست ندهید.

پایگاه های اطلاعاتی Pubmed , Medline , Pubmed Central

پایگاه اطلاعاتی Pubmed

ترکیب دو کلمه PUB که مخفف کلمه PUBLIC به معنای عمومی می باشد و واژه MED که مخفف کلمه MEDLINE است می باشد. سایت علمی پابمد، پایگاه بانک اطلاعاتی مجله های بیومدیکال در زمینه های پزشکی و زیست شناسی است. همچنین پابمد بانک اطلاعاتی برزگی برای چکیده های مقالاتی که توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا تولید و ارائه می شود به حساب می آید.

موسسه National Center for Biotechnology Information یا یه اختصار NCBI موسسه ای است، که مجلات پابمد را ایندکس می کند و یکی از کار های مهم این موسسه تدوین استاندارد های علمی رتبه دهی و علم سنجی به مجلات حوزه های پزشکی و زیست می باشد. سایت علمی پابمد کار خود را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرده تا به امروز بالغ بر ۲۹ میلیون رکورد تحت پوشش خود قرار داده است که به این عدد سالانه به طور میانگین ۵۰۰ هزاز رکورد اضافه می شود. لازم بذکر است سال ۲۰۱۵ نزدیک به چهارده و نیم میلیون مقاله قابل دسترسی کامل بوده که از این میان امکان دسترسی حدود ۴ میلیون از این مقاله ها به صورت رایگان وجود داشته است.

از جمله مزیت های پابمد نظارت کیفی و دقیق علمی بر مجلات نمایه شده در آن است  و تمامی آن ها را با معیارها و استانداردهای علمی که تعیین کرده است رصد کرده و ارزشیابی می کند و سالانه تنها مجلاتی در این نمایه جا می گیرند که دارای استانداردهای لازم پابمد باشند. پابمد مهمترین ابزار جستجوی مقالات و مجلات مدلاین می باشد. این پایگاه مهمترین و معتبرترین ابزار جستجو برای مقاله های رشته های پزشکی، داروسازی، پرستاری، زیست شناسی، دندانپزشکی، مامایی، دامپزشکی، روانشناسی و روانپزشکی و کلا همه شاخه های پزشکی و زیست شناسی می باشد.

علاوه بر منابع موجود در پابمد ارجاعات دیگری نیز در آن انجام می شود مانند ارجاعات به کتاب های NCBI ارجاعات به مجلات غیر پزشکی و مواردی از این دست. هانطور که گفته شد مجلاتی که در پایگاه پابمد نمایه شده اند از ارزش و اعتبار علمی بالایی برخوردار اند و مورد قبول اکثر دانشگاه های دنیا و دانشگاه های ایران می باشند. دسترسی به پایگاه سایت علمی پابمد کاملا رایگان بوده و تمامی محقیقن و دانشجویان پزشکی و زیست شناسی می توانند از آن استفاده کنند. برای دانستن مجلاتی که در پایگاه پابمد ایندکس شده اند یا مجلات پابمد باید به سایت اصلی آن مراجعه کنید.

بانک اطلاعاتی medline

مدلاین یکی از بزرگترین و معتبرترین بانکهای اطلاعاتی پزشکی جهان است که بصورت آنلاین و رایگان در اختیار همه قرار دارد.

در مدلاین می توان بانک اطلاعاتی مقالات پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بهداشتی، علوم پایه و سایر حیطه های علوم پزشکی را یافت در این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از ۴۹۵۰ مجله معتبر پزشکی که در ۷۰ کشور جهان منتشر می شود وارد می گردد. مجموع رکوردهای این بانک اطلاعاتی بالغ بر ۱۴ میلیون مقاله از سال ۱۹۵۰ تا کنون می‏باشد.

 بانک اطلاعاتی مدلاین در واقع همان نسخه الکترونیک ایندکس مدیکوس چاپی است،  که به صورت نسخه سی دی و یا وب منتشر می شود. رکورد های اطلاعاتی قبل ار سال ۱۹۷۵ فاقد چکیده است اما از سال ۱۹۷۵ تا۱۹۸۴ بیش ار ۴۷ در صد رکورد های اطلاعاتی به این بانک افروده می شود و تقریبآ۷۵ در صد منابع به زبان انگلیسی هستند اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات بیش از ۴۶۰۰ موجه پرشکی و علوم وابسته به آن که در امریکا و بیش از ۷۰ کشور جهان چاپ و منتشر می شود .پوشش موضوعی آن متون پیرا پزشکی ؛پزشکی حرفه ای ,پزشکی بالینی ,کالبد شناسی و تشریح ,فار ما کو لرژی ,دارو شناسی ,دندان پزشکی ,پرستاری ,روانشناسی ,بیماری های رفتاری اختلال های روانی , بهداشت عمومی ,دامپزشکی ,تغذیه ,آسیب شناسی ,آناتومی ,فیزیولوژی, میکروب شناسی , انگل شناسی ,سم شناسی قلب شناسی ،عصب شناسی غدد درون ریز جراحی,بیهوشی,مراقبت های بهداشتی ,علوم زیستی ,جمعیت و تولید مثل ,کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه پزشکی است که بیش از ۱۲ میلیون رکورد را در بر می گیرد.

در سال ۱۹۵۵ کتابخانه ملی آمریکا (NLM) اطلاعات مقالات ۳۲۰۰ عنوان جلد مجله پزشکی را استخراج نموده و سپس دو نمایه از این مقالات بر حسب نام نویسنده و بر حسب موضوع مقاله تهیه شد، که آنها را نمایه نامه پزشکی یا Index Medicus نام گذاردند.

 پابمد سنترال( PMC or Pubmed Central)

پابمد سنترال (PMC or Pubmed Central) در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک آرشیو رایگان از متن کامل (full- text) مقالات مجلات بیومدیکال و علوم طبیعی می‏ باشد. PMC در حقیقت بخش دیجیتال کتابخانه ملی آمریکا می‏ باشد. این بانک اطلاعاتی در حقیقت به عنوان یک Repository در جمع آوری مقالات منتشر شده از سوی ناشرین و مقالاتی است، که از سوی موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر می ‏شود. بعضی مجلات PMC در مدلاین نیز نمایه می ‏باشند. ناشرین می ‏توانند با رعایت قوانین مقالات خود را در این بانک نمایه سازند. تمامی مجلات کاندید باید از نظر علمی مقبول کتابخانه ملی پزشکی آمریکا NLM باشند. اگرچه سیاست دسترسی (Free access) یک نیاز اولیه برای نمایه شدن در PMC محسوب می‏ گردد، اما ناشرین می‏ توانند با تاخیر کوتاهی مقالات خود را در این بانک اطلاعاتی نمایه سازند. برخی محتویات PMC همانند مرور کتاب (Book Review) در پابمد نمایه نمی‏ شوند.

ارجاعات پابمد از سه محل تامین می‏شود:

۱) مجلات مدلاین

۲) مجلات PMC

3) کتب NCBL هر دو بانک مدلاین و PMC دارای لینک به تمام متن مقالات می‏باشند.

در مجموع هر دو مورد مدلاین و PMC  در پابمد دیده و مشاهده و جستجو می‏ شوند. مجلات نمایه شده در PMC به دلیل وجود متن کامل مقالات با فرمت استاندارد، ارجاع (Citation) بیشتری نسبت به مقالات مجلات نمایه شده در مدلاین به خود اختصاص می‏ دهند. از سوی دیگر دریافت رایگان متن کامل مقالات یکی از مهم ترین دلایل افزایش چشمگیر ضریب نفوذ (Impact Factor) مجلاتی است که در PMC نمایه می ‏شوند.

تفاوت مدلاین، پابمد، پابمد سنترال

در حال حاضر پابمد دارای حدود 24 میلیون رکورد کتاب شناختی ( اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات ) از کتب و مجلات علمی حوزه علوم زیست پزشکی، زیست ملکولی، علوم رفتاری، بیوشیمی و مهندسی پزشکی است. هسته اصلی این رکوردها، رکوردهای موجود در مدلاین است. این رکوردها شامل اطلاعات کتاب شناختی و چکیده مقالات بیش از 6000 مجله علمی معتبر است، که در دنیا منتشر شده است. این مجلات قبل از نمایه شدن در مدلاین توسط کمیته ذیصلاح بررسی شده و در صورت تایید کیفیت علمی آن، در مدلاین نمایه می شوند. پابمد علاوه بر رکورد های مدلاین، شامل موارد زیر نیز می شود :

  1.      ارجاعات در حال انجام: قبل از کنترل کیفی
  2.      رجاعات در مجلات خارج از موضوع پزشکی
  3.      ارجاعات در مجلات با مقالات پیش از چاپ
  4.      ارجاعات به کتب

  در واقع مدلاین بزرگترین زیرمجموعه پابمد محسوب می شود.

پابمد سنترال که اختصارا با نام PMC نیز شناخته می شود، در واقع یک آرشیو بزرگ از متن کامل مقالات مجلات و کتب الکترونیکی است که در سال ۲۰۰۰ راه اندازی گردید . پابمد سنترال یکی از  زیر مجموعه های پابمد می باشد. وجود سیاست دسترسی باز  به منابع که به عنوان فلسفه وجودی پابمد سنترال تلقی می شود، باعث شده است بسیاری از مقالات مجلاتی که در مدلاین نمایه نمی شوند نیز در پابمد سنترال یافت شوند. در واقع ناشرین می توانند بدون نیاز به نمایه کردن مجله خود در مدلاین و با رعایت قوانین، مقالات خود را مستقیما در این بانک نمایه سازند. این دسته از مجلات کاندید حتما بایستی از نظر علمی مورد تایید کتابخانه ملی پزشکی آمریکا باشند. علاوه بر این پابمد سنترال شامل منابع دیگری نظیر نقد کتاب نیز می باشد که در پابمد وجود ندارد.

نحوه دسترسی به پابمد

   جهت ورود به پایگاه پابمد می توانید از یکی از روش های زیر استفاده نمایید:

  1.       تایپ نشانی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا  http://www.nlm.nih.gov  و کلیک بر روی لوگوی پابمد
  2.       تايپ نشاني مستقيم پابمد به آدرس http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
  3.       تایپ نشانی کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشكي شيراز  http://dlibrary.sums.ac.ir  و کلیک بر روی لوگوی پابمد

خدمات موسسه انتشاراتی آذرگان

اهمیت تحقیقات مرتبط با رشته های علوم پزشکی بر هیچ فردی پوشیده نیست. زندگی مدرن علاوه بر همه مزیت هایی که دارد، مسبب پیدایش انواع امراض جسمی و روانی بوده است. و این موضوع جامعه علم پزشکی را بر این می دارد که تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی خود را بیش از پیش تقویت کند.  ایجاد کارگروه های گسترده ی تحقیقاتی، آزمایشگاهی و پژوهشی در تمامی حیطه های مربوطه نیاز مبرم جامعه علمی است، و خوشبختانه روز به روز شاهد تبلوری بنیادین در زمینه های درمانی، داروسازی و پزشکی هستیم.

امید داریم، با چاپ و انتشار تحقیقات ارزشمند شما پژوهشگر عزیز ما نیز سهمی از این تعالی علمی کشورمان برداشته باشیم، و شاهد موفقیت های روزافزون شما در عرصه جهانی باشیم.

شما پژوهشگر گرامی چنانچه قصد چاپ نتایج تحقیقات خود  در مجلات معتبر Pubmed را دارید، می توانید درخواست  خود را در زمینه اکسپت مقالات پابمد از طریق سایت موسسه آذرگان ثبت و یا به آدرس ایمیل موسسه به نشانی : AZARGAN.PUB@GMAIL.COM  ارسال نمایید، تا در کمترین زمان ممکن به انجام آن مبادرت کنیم.

تخصص ما، پشتوانه اعتماد شماست.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش