نوشتن توصیه نامه برای پذیرش از دانشگاه های خارجی

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 12 دقیقه

توصیه نامه یا Recommendation Letter یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از اکثر دانشگاههای معتبر دنیا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش از دانشگاه های خارجی

نوشتن توصیه نامه برای پذیرش از دانشگاه های خارجی

در این محتوا ، به یکی  از موارد اساسی در فرآیند اپلای و پذیرش تحصیلی اشاره می شود. مقوله توصیه نامه های تحصیلی که با نام   Letter of recommendation شناخته می شود، از جمله  نیازمندی های پذیرش (ADMISSION’S Requirements) دانشگاه های مختلف دنیا بوده و از متقاضیان (APPLICANTS) درخواست می شود تا  حداقل۲ توصیه نامه را ضمیمه مدارک (applications) خود بکنند.
در واقع توصیه نامه یا Recommendation Letter یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش از اکثر دانشگاههای معتبر دنیا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. این نامه که به خصوصیات و توانایی های شما در محیط آکادمیک می پردازد، باید از طرف یکی از اساتید شما در آخرین مقطع دانشگاهی تان باشد که از طریق روش های مختلف که عموماً توسط دانشگاه مقصد تعیین می شود و به همراه دیگر مدارک لازم باید برای دانشگاه ارسال شود.هدف از ارائه توصیه نامه به دانشگاه مقصد در واقع نشان دادن توانایی و لیاقت شما برای تحصیل در مقطع بالاتر و در رشته تحصیلی مد نظر می باشد که این توانایی باید از طرف اساتید
سابق شما که سابقه تدریس یا همکاری در پروژه های تحقیقاتی مختلف را با شما داشته اند، تایید شود.

چرا توصیه نامه ؟

فکر کنید برای یک موقعیت شغلی در یک شرکت یا موسسه ای در داخل یا خارج از کشور، قصد دارید مدارک خود را ارسال کنید. حتما از شما یک رفرنس درخواست می شود تا مسئولان منابع انسانی مجموعه حقوقی مورد نظر، بتوانند بخشی از ادعاهای شما را که در رزومه مطرح شده است را در صورت لزوم استعلام کنند.
این کار، برای راستی آزمایی و بررسی صحت و سقم ادعای اعلامی از سوی متقاضی انجام می شود و البته در همه مواقع، از سوی کارفرما برای بررسی پرونده شغلی متقاضیان شغل انجام نمی گیرد. رفرنس، یکی از چند فرصتی است که در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا صلاحیت فنی و اخلاقی و علمی و تجربی متقاضی شغل را بررسی کند. در محیط های علمی نیز، برای بررسی صلاحیت علمی و فنی و تجربی متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، از آنها درخواست می شود تا توصیه نامه تحصیلی ارائه کنند تا بدینوسیله، بتوان درباره وضعیت علمی و تجربی یک دانشجو از نگاه متخصصان و کارشناسانی که با وی کار کرده اند، آگاه شد.
در واقع، توصیه نامه های تحصیلی، شرط لازم برای دریافت و پذیرش مدارک تحصیلی دانشجویان در فرآیند اپلای به شمار می رود و البته شرط کافی برای دریافت ادمیشن نیست. یعنی شما با فرض اینکه از بهترین استاد در رشته خودتان، توصیه نامه تحصیلی داشته باشید، باز می بایست شرایط دیگر ادمیشن در دانشگاه مقصد را داشته باشید. برای همین، توصیه نامه تحصیلی شرط کافی برای دریافت ادمیشن نیست و بعضا پیش آمده که یک دانشجو با داشتن توصیه نامه تحصیلی از رییس دانشگاهی که قصد اپلای و دریافت پذیرش داشته، به دلیل عدم صلاحیت علمی و کسب حد نصاب لازم برای ادامه تحصیل، از دریافت پذیرش نهایی باز مانده است.

 همانطور که شما در رزومه های پیدا کردن فرصت های کاری که برای شغلی خاص در مکانی خاص اقدام می کنید، اطلاعات فرد یا افرادی را برای تماس کارفرما قید می کنید، در توصیه نامه نیز باید اطلاعات توصیه کننده برای توصیه شونده در دسترس باشد.
گاهی اوقات از شرکتی که قبلا شما در آن جا مشغول به کار بودید درخواست می شود که رضایت نامه شغلی (job satisfaction) تخصصی برای شما صادر کند. این رضایت نامه، در واقع نقش همان توصیه نامه ایی را دارد که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، برای آغاز تحصیل در رشته های مورد علاقه در دانشگاه مقصد، می بایست ضمیمه مدارک خود کنند.
توصیه نامه، به این موضوع اشاره می کند که شما به عنوان دانش آموخته یک مقطع در یک رشته مشخص، دارای ظرفیت های علمی، اخلاقی، تئوریک و عملی جهت ادامه تحصیل هستید و فرد توصیه کننده، شناخت نسبی درباره قابلیت های توصیه شونده دارد. برای همین به واحد پذیرش دانشگاه مقصد،‌شما را برای ادامه تحصیل توصیه می کند.

آیا توصیه نامه، الزامی است؟

همان طور که از نام توصیه نامه تحصیلی متوجه شده اید، این نامه، در واقع یک نامه پیشنهادی و توصیه ای بوده و هیچ الزام یا ضرورتی را برای دانشگاه مقصد درباره پرونده تحصیلی شما ایجاد نمی کند. یعنی حتی اگر شما از رییس جمهور یا رییس فلان دانشگاه بزرگ دنیا نیز توصیه نامه تحصیلی دریافت کنید، این توصیه نامه در کنار همه مدارکی که به دانشگاه ارجاع دادید مورد بررسی قرار گرفته و طبق ضوابط پذیرش دانشگاه مقصد، نسبت به ارزشیابی مدارک و تصمیم نهایی، اقدام می شود.
بنابراین برای شما دریافت توصیه نامه از مهم ترین شخصیت های سیاسی و علمی ایران و جهان نباید اهمیت زیادی داشته باشد. چرا که امکان ندارد دانشگاهی به متقاضی ثبت نام در رشته ای، پذیرش با بورس اعطا کند، در حالی که فلان نمره زبان یا معدل تحصیلی یا رزومه ضعیف آکادمیک در اختیار داشته باشد. حتی اگر بتوانید از رییس همان دانشگاه، توصیه نامه تحصیلی دریافت کنید!
موردی که در بالا به آن اشاره شد، بارها برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پیش آمده که فلان دانشجوی، با رزومه ضعیف، اما با توصیه نامه های تحصیلی آن چنانی،‌برای دانشگاه های معتبر اپلای کرده و متاسفانه نتوانسته استادی را برای سرپرستی دوره تحصیلی خود ترغیب کند و در نهایت واحد پذیرش دانشگاه (admission office) از اعطای پذیرش به وی، حتی بدون بورس هم امتناع کرده است.

توصیه نامه برای دانشگاه های مختلف متفاوت است؟

چه شما برای دانشگاه هایی که در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد اپلای کنید، چه برای دانشگاه هایی متوسط، یک توصیه نامه می تواند برای همه کاربرد داشته باشد. اما همیشه توصیه می شود که عنوان مشخصی برای توصیه نامه توسط توصیه شونده قید شود تا حس بهتری به دانشگاه مقصد اعطا کند.
به دلیل اینکه توصیه نامه، جنبه متقاعده کننده ندارد و تنها یک بیانیه مشورتی برای آشنایی کلی با شرایط علمی و فنی و تجربی دانشجو است، لذا اگر یک توصیه نامه به دانشگاه های مختلف ارسال شود و در بالای آن: To whom it may concern درج شود، نکته منفی نخواهد بود.
به همین منظور، به دانشجویان مشتاق تحصیل در خارج از کشور توصیه می شود که آن زمانی که سعی به جمع آوری خاص توصیه نامه های تحصیلی از اساتید و کارشناسان خاص رشته خود در داخل و خارج از کشور دارند، ‌به انجام امور تحقیقاتی و مطالعاتی اختصاص دهند که اگر توصیه نامه ای هم صادر می شود، با واقعیت هم خوانی بیش تری داشته باشد.

 

هدف توصیه نامه های تحصیلی چیست؟

توصیه نامه همان طور که از نامش پیداست، نامه ایی هست که فردی می نویسد و در ان، فردی را به جایی معرفی می کند. می خواهد برای کار باشد یا تحصیل یا هر مورد دیگر. توصیه نامه برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به این علت اهمیت دارد که دانشگاه مقصد بداند که حداقل ۲ نفر از اساتید دانشگاه یا کارشناسانی که مدتی با داوطلب در تعامل و ارتباط بودند، داوطلب را از نظر علمی و اخلاقی، برای تحصیل در دانشگاه و رشته ایی بالاتر تایید و توصیه می کنند.

از طریق این توصیه می توان دریافت که:

  • داوطلب در مدت تحصیل و کار، با چه افرادی در چه سطوح و چه زمینه هایی مشغول به همکاری و فعالیت بوده است.
  • نقاط قوت و ضعف متقاضی تحصیل چیست.
  • توصیه کننده چه مدت با توصیه شوند در تعامل علمی بوده است.
  • چرا این داوطلب برای تحصیل در مقطعی در دانشگاه مقصد پیشنهاد می شود.
  • چرا توصیه شونده، یک دارایی خوب برای دانشگاه مقصد است؟

هدف یک توصیه نامه باید در واقع این باشد که به دانشگاه مقصد بگوید که شما به واسطه قابلیت های علمی و تجربی و توان مندی های خود، یک دارایی (ASSET)‌ مطلوب برای منابع انسانی و رشد علمی دانشگاه مقصد خواهید بود.
توصیه نامه ها معمولا ۱ صفحه و متشگل از چند پاراگراف است که توصیه کننده برای توصیه شونده نوشته و مهر و امضا می کند. توصیه نامه ها معمولا از ساختار خاصی تبعیت نمی کند و معمولا به صورت محرمانه توسط توصیه کننده به دانشگاه هدف ارسال می شود، مگر این که دانشگاه هدف ساختار و شیوه ارسال خاصی را در APPLICATION’S REQUIREMENTS ذکر کرده باشد که باید به آن توجه شود.
به هر حال تقریبا اکثر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، وقتی قصد اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی را داشته باشند که در دانشگاه خودشان تحصیل نکرده‌اند، به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای بررسی شرایط پذیرش دانشجویان خارجی، موضوع توصیه نامه را مطرح می‌کنند.

چگونه توصیه نامه به دانشگاه مقصد ارسال شود؟

توصیه نامه معمولا توسط توصیه شونده به دانشگاه مقصد ارسال می شود. مگر آنکه دانشگاه در این زمینه الزامی ارائه نکرده باشد و هر کس بتواند به دانشگاه مقصد، توصیه نامه را ارسال نماید. توصیه نامه ها بایستی ضمیمه مدارک تحصیلی داوطلبان شود و به واحد پذیرش دانشگاه ADMISSION DEPARTMENT یا GRADUATE DEPARTMENT  یا Undergraduate Department ارسال می شود و مسئولان هماهنگی این واحد ها، نسبت به بررسی توصیه نامه ها و ارسال آن به دانشکده مقصدی که اپلای کردید، اقدام می کنند.

البته، شیوه ارسال توصیه نامه ها در دانشگاه های مختلف متفاوت است:

۱- خود ارسالی :

در این شیوه، دانشگاه از شما میخواهد، توصیه نامه ها را ضمیمه application کرده و به دانشگاه ارسال کنید. در این حالت، الزامی برای ارسال توصیه نامه توسط توصیه کننده وجود ندارد.

۲- ارسال مستقیم :

در این حالت، دانشگاه از شما میخواهد تا از توصیه کننده بخواهید که توصیه نامه خود را مهر و موم کرده و به نشانی دانشگاه مقصد با پست ارسال کند. ارسال با پستت، بهتر است که به صورت سفارشی باشد تا صحت دریافت نامه توسط دریافت کننده به صورت اینترنتی چک شود. مثل ردگیری دیجیتالی دیگر مرسولات پستی.

۳- ارسال الکترونیکی :

بعضی از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های آمریکای شمالی، از دانشجویان می خواهند تا از توصیه کننده درخواست شود تا متن کامل توصیه نامه را از طریق فرم الکترونیکی خاصی که در اختیارش گذاشته می شود نوشته و سابمیت کند. در این حالت، معمولا توصیه شونده، از محتوای متن توصیه نامه مطلع نمی شود.

۴- ارسال با پست الکترونیک :

در این جالت، دانشگاه از شما می خواهد که از توصیه کننده بخواهید تا از طریق نشانی پست الکترونیک خودش، متن توصیه نامه را به نشانی پست الکترونیک دانشگاه مقصد ارسال کند. معمولا دانشگاه از شما میخواهد تا به نشانی ای میل واحد پذیرش (admission department) ارسال کنید. 
همان طور که مشاهده می کنید، روش های ۴ گانه فوق الذکر اکنون مورد استفاده دانشگاه های مختلف جهان بوده و هر یک بنا به روش و سیستم پذیرش خود، نسبت به دریافت توصیه نامه تحصیلی دانشجویان اقدام می کنند. 
در واقع، شیوه دریافت توصیه نامه ها در دانشگاه ها متفاوت بوده و این برای شما الزام است که توصیه نامه ها را حتما بر اساس سیستم و روشی که دانشگاه از شما درخواست می کند، ارسال نمایید. چرا که اتخاذ روشی غیر از رویه اعلامی، موجب رد پرونده تحصیلی می شود. بنابراین ارزش ندارد که شما، یک پرونده تحصیلی که شانس پذیرش و حتی بورس هم دارد، بخاطر اشتباه در ارسال توصیه نامه، به خطر انداخته و شانس قبولی آن را کاهش دهید. بعضا مشاهده شده است که دانشجو، قادر یا علاقه به تغییر روش خود جهت ارسال توصیه نامه تحصیلی به دانشگاه مقصد نداشته و همین امر، باعث شده در فرآیند پذیرش رقابتی (competitive admission)، پرونده او مردود شود. 
همان طور که گفتیم، می توان توصیه نامه ها را نوعی رفرنس علمی برای پرونده تحصیلی یک متقاضی تحصیل در دانشگاه قلمداد کرد که باید قابلیت استناد داشته باشد. یعنی اگر دانشگاه مقصد بخواهد صحت مطالبی که توصیه کننده درباره توصیه شونده بیان کرده را راستی آزمایی  کند، این کار امکان پذیر باشد.

 

نمونه یک توصیه نامه

برخی از اساتید،‌کارشاناسان یا به طور کل افرادی که قصد دارند شما را به دانشگاه خحتی اگر دانشگاه مقصد از شما خواست که توصیه نامه ها به صورت الکترونیکی سابمیت شوند، باز از توصیه کننده بخواهید که چند نسخه از توصیه نامه صادر را پرینت گرفته و مهر و امضا کند تا در صورت نیاز، در آینده بتوانید از این مدارک برای اپلای در دانشگاه های دیگر استفاده کنیداص جهت ادامه تحصیل توصیه کنند، از شما درخواست می کنند تا template  برایشان آماده کنید. چرا که نوشتن توصیه نامه، کار سختی است و شاید همه مانند اساتید دانشگاه، در این زمینه توانایی لازم را نداشته باشند.

سایت های بسیاری در اینترنت برای نوشتن توصیه نامه، اطلاعات خوبی ارائه می دهد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

روش های ارائه توصیه نامه و نکات مهم در این رابطه

معمولاً روشهای ارائه توصیه نامه به دانشگاههای مختلف بر حسب سیستم دانشگاه متفاوت است که برخی آنها عبارتند از:

1- شما می توانید از اساتید مرجع که قصد گرفتن توصیه نامه از آنها را دارید درخواست کنید که برای شما یک نامه بنویسند سپس شما آن را بر روی سربرگ دانشگاه پرینت نموده و به امضای استاد مرجع برسانید و نامه امضا شده را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید.

2-  اگر بنا به دلایلی اساتید مرجع مورد نظر شما شخصاً قادر به نوشتن توصیه نامه نباشند یا زمان کافی برای این کار نداشته باشند، شما می توانید از نمونه های آماده بر روی سربرگ دانشگاه پرینت بگیرید و پس از قرار دادن اطلاعات شخصی خود در نامه آن را برای امضا به استاد مرجع ارائه دهید.

3-  در برخی موارد دانشگاه مقصد یک فرم را به عنوان Template در اختیار متقاضیان قرار می دهد که این فرم باید به استاد مرجع ارائه داده شود تا آن را تکمیل نماید و سپس توسط استاد یا متقاضی از طریق پستی یا الکترونیکی برای دانشگاه ارسال شود.

4- اگر دانشگاه مقصد از طریق سیستم الکترونیکی با استاد مرجع شما تماس گرفته است حتماً اطمینان حاصل کنید که استاد شما ایمیل دانشگاه را دریافت کرده و فرم لازم را تکمیل کرده است.

5- تعداد توصیه نامه مورد نیاز برای اخذ پذیرش بر اساس قوانین دانشگاه مقصد تعیین می شود که عموماً 2 یا 3 نامه است.

6- توصیه نامه مناسب و قوی می تواند شانس شما را برای اخذ پذیرش و بورسیه افزایش دهد.

7- اساتیدی که به عنوان استاد مرجع انتخاب می کنید باید از اساتید سابق شما باشند که از شما شناخت کافی دارند یا سابقه تدریس یا همکاری تحقیقاتی با شما دارند.

8- اگر برای مقطع دکترا اقدام می کنید ترجیحاً یکی از توصیه نامه ها را از استاد راهنمای خود در مقطع کارشناسی ارشد درخواست کنید.

9-  استادی که توصیه نامه را می نویسد حتما نباید عضو هیئت علی دانشگاه یا جزء برترین اساتید باشد. استاد شما با هر درجه ای که باشد می تواند این نامه را برای شما بنویسد به عبارتی درجه استاد نگارنده توصیه نامه، هیچ تاثیری در پذیرش یا عدم پذیرش شما ندارد.

 10 فردی که توصیه نامه شما را می نویسد حتما نباید استاد دانشگاه شما باشد یا استادی باشد که شما با او درسی را گذرانده اید. شما می توانید این نامه را از هر استادی در هر دانشگاه دیگری بگیرید. حتی می توانید این نامه را از دوستی بگیرید که استاد دانشگاه است.

11- توصیه نامه بهتر است روی سربرگ دانشگاه باشد. اگر نمی توانید سربرگ دانشگاه را تهیه کنید می توانید آن را از اینترنت بگیرید و بر روی نامه خود بگذارید.

 12- در انتهای توصیه نامه باید نام و نام خانوادگی استاد،شماره تماس (بهتر است هم شماره ثابت و هم همراه درج شود)، پست الکترونیک (ترجیحا دانشگاهی)، آدرس دانشگاه و امضای استاد درج شود. معمولا دانشگاه از این اطلاعات برای تماس با استاد استفاده نمی کند اما در موارد معدودی نیز برای تایید صحت اطلاعات یمیلی را برای تایید به استاد ارسال می کند.

13-  در برخی موارد استاد یا وقت آن را ندارد که توصیه نامه ای برای شما بنویسد یا توانایی نوشتن به زبان انگلیسی ندارد یا به هر دلیلی این کار را انجام نمی دهد در این صورت برای راحت تر شدن کار می توانید با استفاده از نمونه توصیه نامه هایی که در گفتار بعدی معرفی می کنیم، خودتان توصیه نامه ای را نوشته و برای امضا به استاد بدهید و از او خواهش کنید تا آن را مطالعه و امضا کند.

 

14- اگر در داخل توصیه نامه به موضوعی اشاره می شود ، باید این احتمال را بدهید که دانشگاه با توصیه کنننده رایزنی کرده و اطلاعات تکمیلی را درباره محتوای ارائه شده در اختیار بگیرد یا از شما بخواهد، مدارکی دال بر تخصص و دانش و تجربه خود نسبت به موضوعات ادعایی در توصیه نامه ارائه کنید.

عدم توانایی در ارائه این موارد، در واقع به حذف پرونده تحصیلی شما ار دایره بررسی دانشگاه و در نهایت، REJECT شدن شما در فرآیند پذیرش منتهی می شود. بسیاری از دانشگاه های دنیا، در صورتی که در ْفرآیند پذیرش و تحصیل دانشجویی. متوجه فریبکاری و رفتاری مغایر با مرام و اصول و قوانین دانشگاه شوند، وی را در هر مرحله ای که باشد از ادامه تحصیل باز می دارند.

بنابراین به این موضوع توجه کنید که با واقعیت های علمی و عملی خود، برای تحصیل و بورس اقدام کنید و ان چه که هستید و دوست دارید باشید را معرفی کنید و از غلو کردن پرهیز کنید که فرصت آفرین نیست.

موفق و موید باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
به ترتیب
بازدیدکننده
محمد
3 سال پیش
سلام وقت شما بخیر، ببخشید بنده میخواستم برای بورسیه کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنم، اساتید دانشگاه به هیچ عنوان حاضر نیستن در سربرگ دانشگاه توصیه نامه بنویسن، میخواستم بدونم اگر توصیه نامه در کاغذ معمولی هم نوشته و امضا بشه، مورد تائید هست؟
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
4 سال پیش
در پاسخ به:
سلام من یه توصیه نامه بورسیه واسه ترکیه میخوام چطور باید ثبت سفارش نمود
سلام روز بخیر مفتخریم موسسه آذرگان را انتخاب نموده اید. متاسفانه ما نگارش انجام نمیدیم. با تشکر
بازدیدکننده
محمد پناهی
4 سال پیش
سلام من یه توصیه نامه بورسیه واسه ترکیه میخوام چطور باید ثبت سفارش نمود
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
4 سال پیش
در پاسخ به:
سلام من دارم برای بورسیه ترکیه آماده میشم اما اساتید معزز بخودشون زحمت نوشتن توصیه نامه رو نمیدن میگن آماده کنید امضا و تاییدش بامن لطف کنید فرمتشو بفرستید برام ممنون
سلام روز بخیر متاسفانه ما نگارش توصیه نامه یا فرمتی نداریم که ارسال کنیم. باید دانشگاه یا استاد خدمتتان ارائه کنند. با تشکر
بازدیدکننده
علی حسینی
4 سال پیش
سلام من دارم برای بورسیه ترکیه آماده میشم اما اساتید معزز بخودشون زحمت نوشتن توصیه نامه رو نمیدن میگن آماده کنید امضا و تاییدش بامن لطف کنید فرمتشو بفرستید برام ممنون
بازدیدکننده
محمد ثابت
4 سال پیش
توصیه نامه برای ثبت نام بورسیه دانشگاه یزد در مقطع کارشناسی ارشدباتشکرازشما
بازدیدکننده
حسن اکبری
4 سال پیش
سلام و وقت بخیر من دارم برای اشتراک در بورسیه کشور ترکیه خودمو آماده می کنم اما هیج کدوم از اساتید بنده راضی به نوشتن توصیه نامه برای من نیستند به همین بابت از شما خواهش میکنم که نمونه توصیه نامه فارسی برای من بفرستید تا خودم موارد لازم رو پر کنم ممنون
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
5 سال پیش
در پاسخ به:
سلام وقتتون بخیر من دارم خودم توصیه نامه هام رو مینویسم و هیچ پیش زمینه ای راجب این موضوع ندارم تنها از سمپل ها استفاده کردم بنظر شما جملات تکراری از بقیه توصیه نامه ها مشکلی ایجاد میکنه؟ یا کاملا این‌ توصیه نامه ها باید جدید باشه؟
سلام و عرض ادب روزتان بخیر توصیه نامه را که اساتید برای دانشگاهها مینویسند و از توانایی های شما میگن. شما میتوانید انگیزه نامه بنویسید. بله میتونید کمک بگیرید اما بهتره متن بسیار قوی باشه. جالب نمیشه انگیزه نامه کپی برداشته شده باشه.
بازدیدکننده
اذر
5 سال پیش
سلام وقتتون بخیر من دارم خودم توصیه نامه هام رو مینویسم و هیچ پیش زمینه ای راجب این موضوع ندارم تنها از سمپل ها استفاده کردم بنظر شما جملات تکراری از بقیه توصیه نامه ها مشکلی ایجاد میکنه؟ یا کاملا این‌ توصیه نامه ها باید جدید باشه؟
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
5 سال پیش
سلام و عرض ادب روزتون بخیر متاسفانه نگارش یا ارائه نمونه برای توصیه نامه جز خدمات موسسه نمیباشد. بهتر است توصیه نامه توسط دانشگاه ، آماده گردد. البته می توانیم نحوه نگارش اصولی را برایتان ارسال کنیم ، اما متن نگارش را حتما باید با نظارت استاد یا دانشگاه نگاشته گردد . برای دریافت نحوه نگارش توصیه نامه ، لطفا در خواستتان به ایمیل موسسه ارسال نمائید. با سپاس
بازدیدکننده
Mozhgan
5 سال پیش
سلام وقت بخير نمونه توصيه نامه براي دانشگاهاي كانادا رشته روانشناسي باليني مقطع ارشد ميخواستم . باتشكر
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش