یادگیری سریع و آسان زبان انگلیسی

انتشار 27 خرداد 1397
مطالعه 10 دقیقه

در این محتوا نکات کلیدی و اساسی در یادگیری و تثبیت و تسلط زبان انگلیسی آمده است. شما کاربر عزیز که قصد یادگیری سریع زبان انگلیسی را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

یادگیری سریع و آسان زبان انگلیسی

یادگیری سریع و آسان زبان انگلیسی

این روزها آموختن زبان انگلسیی دیگر امری تفننی محسوب نمی شود. در بیشتر رشته های تحصیلی این مسئله امری ضروری و در مورد بسیاری از زمینه های شغلی، تسلط بر زبان انگلیسی از ملزومات به شمار می آید. همچنین در صورت آشنایی با زبان انگلیسی، می توان از منابع سرشار اطلاعات اینترنتی بهره جست و برای مسافرت به اقصی نقاط جهان دغدغه ایجاد ارتباط کلامی نداشت. همه این موارد می تواند باعث شود تا تک تک ما انگیزه بالایی برای آموختن زبان انگلیسی داشته باشیم و البته دست به تلاش هایی هم دراین زمینه بزنیم، اما متأسفانه بسیاری از تلاش های ما در این زمینه به نتیجه مطلوب نمی رسد. توجه داشته باشید، که پیدا کردن پیچیدگی­‌ها و تفاوت‌های زبان جدید با زبان مادری‌تان می­‌تواند بسیار دشوار باشد، اما با کمی جدیت و شکیبایی و تمرین و تکرار و بکارگیری متودهای نوین حتما امکان­پذیر است.  البته دلیل آن نیز اشتباهاتی است که مرتکب می شویم. آشنایی با برخی نکات می تواند از این اشتباهات پیشگیری کرده و احتمال موفقیت ما را افزایش دهد.
در این محتوا می خواهیم نکات کلیدی و اساسی در یادگیری و تثبیت و تسلط زبان انگلیسی را به صورت چکیده و آموزنده بیان کنیم. 

نکات مهم در یادگیری سریع و آسان زبان انگلیسی

1- نداشتن هدف دقیق و مشخص برای یادگیری، یکی از دلایل عدم موفقیت در این مسیر است. که البته معمولاً به نا امیدی و ناکامی هم منجر می شود. برای خودتان اهدافی تعریف کرده و زمانی که به آن می رسید، برای خودتان تشویقی در نظر بگیرید. با مشخص کردن نقطه ای که چشم انداز یادگیریتان می باشد، می توانید پروسه آموزش را به مراحل کوچک تر تقسیم کرده و بدین ترتیب به صورت پلکانی پیش رفته و راحت تر بر هر قسمت غلبه پیدا کرد.

2- خیلی افراد حسرت این را می خورند که چرا زودتر شروع به یادگیری نکردند. مثلاً سال های کودکی و دائم با خود تکرار می کنند که سن مناسب برای آموزش، فلان سن است و من دیر شروع کردم و... درست است که شروع آموختن در سنین پایین یکی از عواملی است، که می تواند به تسریع این فرآیند کمک کند اما یادتان باشد مهم تر از شروع در کودکی، استفاده از روحیه کودکان در زمان آموختن است. اعتماد به نفس داشته باشید و از حداقل هایی که تا به حال آموخته اید، نیز حتماً استفاده کنید، نا امید نشده و به راهتان ادامه دهید. یادتان باشد، هیچ وقت و هیچ سنی برای یادگیری دیر نیست و این تلاش و انگیزه شماست، که منجر به موفقیت می شود.

3- بسیاری از افراد تصور می کنند که حتماً باید از کلاس های زبان بیرون استفاده کنند، تا موفق شوند. واقعیت این است که چنین بایدی وجود ندارد اما خوب، نکته ای که وجود دارد این است که داشتن همراه در زمان یادگیری می تواند انگیزه را تا حد زیادی تقویت کرده و به شما انرژی برای ادامه مسیر را بدهد. و برای یادگیری هر چه سریع تر زبان استفاده از کلاس های آموزشی معمولا توصیه می شود.

4- در مورد استفاده از روش های مختلف زبان نیز دو اشتباه رایج وجود دارد. بعضی برای مدتی طولانی تنها از یک روش استفاده می کنند؛ با این کار معمولاً بخشی از قابلیت های آنها هیچ وقت پیشرفت نمی کند. برخی نیز دائم از یک روش سراغ روشی دیگر می روند. این افراد معمولاً قبل از اینکه فرصت استفاده و بهره برداری از روشی را به خود بدهند تغییر مسیر داده و در نتیجه همیشه بخشی از قابلیت روش های مختلف را از دست می دهند. حرکت در مسیری میانه شاید مثمرثمرتر باشد.
5- اگر قرار باشد همیشه به آن بخش هایی که هنوز یاد نگرفته اید فکر کنید، ناامیدی نتیجه منطقی ماجراست. سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید تا اعتماد به نفس لازم برای استفاده از آموخته ها و ادامه مسیر یادگیری را داشته باشید.
6- نگرانی از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید؛ اگر به پیدا کردن اشتباه باشد که شما هم می توانید از استادان زبان انگلیسی زمان صحبت کردن غلط بگیرید. یکی از موانع مهم بر سر راه آموختن زبان، تمرکز بر اشتباه نکردن است. در عوض تمرکز بر این موضوع سعی کنید تجربه کنید. فراموش نکنید که فرآیند یادگیری زبان در مورد شما شبیه آموختن زبان برای بار اول در کودکان است. سعی کنید همان طور که به اشتباهات بچه ها در حرف زدن می خندید، به اشتباهات خود نیز بخندید و به خودتان اجازه تجربه و تمرین و تکرار بدهید.

7- سعی کنید برنامه های ثابت و روتین و منظم برای تمرین زبان بگذارید، البته آفت برنامه های روتین، تکراری شدن و در نتیجه کم شدن انگیزه برای انجام آنهاست. اما یکی از گزینه های خوب برای تمرین که البته این آسیب را هم ندارد، نوشتن خاطرات روزانه و اتفاقات به انگلیسی است. هم تنوع خوبی دارد، هم تکراری نیست و هم می تواند بهانه ای باشد تا کلی لغت جدید یاد بگیرید.

توجه داشته باشید که در مراحل آخر یادگیری می توانید برای تمرین در جمله سازی صحیح و گسترش دامنه لغات به نوشتن مسائل روز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... به زبان انگلیسی خیلی خیلی ساده  بپردازید.

8- خواندن چند صفحه مطلب به انگلیسی در مورد یک موضوع معمولاً جذابیت زیادی برای ما که انگلیسی زبان دوممان است، ندارد؛ باعث خستگی شده و معمولاً آن طور که باید هم نمی توانیم لغات جدید یاد بگیریم. در عوض خواندن چند مطلب کوتاه در مورد موضوعات متنوع می تواند هم جالب تر و هم آموزنده تر باشد.

9- در عوض اضافه کردن دائم تعداد لغاتی که یاد گرفته اید، سعی کنید از آنها در موارد مختلف استفاده کنید. یکی از نقاط ضعفی که بیشتر افراد دارند این است که نمی توانند جملات ساده و معمولی را به سرعت ساخته و ازآن استفاده کنند.همیشه و در همه جا به تثبیت لغاتی بپردازید که در ذهن دارید، این امر فقط با جمله سازی ساده و درست میسر می شود.

10- فراموش نکنید که یادگیری زبان شامل مهارت های مختلفی از جمله گوش دادن، حرف زدن، خواندن و نوشتن است. برای بالا بردن قابلیت های خود دراین حوزه ها لازم است منابع شما نیز گسترده باشد. کتاب های آموزشی، داستان، روزنامه، مجله، فیلم، کارتون، اخبار و منابع اینترنتی از جمله مواردی هستند که می توانند به شما در آموختن کمک کنند.

11- اشتباهی که برخی افراد مرتکب آن می شوند، این است که لغات را به شکل لغت نامه ای یاد می گیرند؛ هر لغت به صورت جداگانه و خارج از جمله. این کار باعث فراموش شدن خیلی سریع لغات شده و البته استفاده از آنها درجمله را نیز دشوار می سازد. سعی کنید لغات را در جمله و یا به صورت عبارت معنادار یاد بگیرید، تا هم دیرتر فراموش کنید وهم بهتر بتوانید نحوه استفاده از آن لغات را در جمله بیاموزید.

12- استفاده از فیلم های زبان اصلی این روزها برای آموزش زبان خیلی تاکید می شود. در زمان استفاده از این منابع به چند نکته توجه داشته باشید. فیلمی که شما داستان آن را از حفظید و به زبان فارسی دیده اید معمولاً خیلی توجه شما را به خود جلب نکرده و البته از نظر آموزشی چندان اثری ندارد. اگر قرار باشد از زیرنویس دیالوگ ها را بخوانید، معمولا نیمی از حواس شما متوجه آن شده و تمرکزی روی آنچه می شنوید ندارید. به این ترتیب اثر گذاری استفاده از این روش باز می تواند کاهش پیدا کند.

زمانی دیدن فیلم برای تقویت گوش دادن می تواند مفید باشد که شما حداقل 60-50 درصد لغاتی که در فیلم استفاده می شود را بتوانید تشخیص دهید و گرنه چندان امیدی به این روش نداشته باشید. و برای شروع از برنامه های کودک با زبان خیلی ساده و روان شروع کنید.

13- آهنگ انگلیسی گوش کنید، اگر متن یک آهنگ به‌خصوصِ انگلیسی در سر شما تکرار می­‌شود، یا آهنگ­‌های انگلیسی زیادی را گوش می‌کنید، متوجه خواهید شد که گوش کردن به آهنگ چقدر می­‌تواند در یادگیری زبان انگلیسی مؤثر باشد. کافی است بدانید سبک آهنگی که گوش می‌دهید چیست و آهنگ انگلیسی‌زبان موردعلاقه­‌تان را دانلود کنید و بارها به آن گوش دهید.

14- کتاب و مجله انگلیسی بخوانید، یادگیری زبان انگلیسی به خواندن کتاب­‌های درسی در کلاس خلاصه نمی‌شود. سعی کنید مطالعه انگلیسی هم داشته باشید، فقط توجه کنید که رمان یا مجله‌ه­ای را انتخاب کنید، که مطابق علایق شما باشد تا سبب خستگی و کسل‌شدگی شما نگردد. از قسمت­ هایی که متوجه نمی‌­شوید یادداشت‌برداری کنید و از آوردن سؤالاتتان به داخل کلاس نترسید.و حتما مطرح کنید، تا مشکل شما رفع گردد.

15- اگر قرار باشد دائم از دیکشنری انگلیسی به فارسی و برعکس استفاده کنید، مطمئن باشید که پیشرفت چندانی نکرده و شاید دایره لغات شما افزایش یابد، اما معمولاً در استفاده از آن ناتوان خواهید ماند. از لغت نامه های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید و به ذهن خود اجازه دهید تا بدین ترتیب بین لغات مختلف بتواند لینک ایجاد کند. این کار امکان استفاده از لغات را می تواند افزایش دهد.

16- واقعیت این است که تا زمانی که شما به زبان انگلیسی فکر نکنید، نمی توانید به این زبان به خوبی صحبت کنید. سعی کنید گاهی اوقات برنامه ریزی های روزانه تان را به زبان انگلیسی انجام دهید و یا داستان هایی برای خودتان به این زبان تعریف کنید. زمانی هم که می خواهید صحبت کنید، سعی کنید حتی شده با ساده ترین لغات جملات خود را بسازید اما اول به فارسی فکر نکرده و آن را ترجمه نکنید. در مواقع بیکاری با خودتان و در معاشرت های روزانه با خانواده و دوستان سعی کنید به تمرین جمله سازی بپردازید.

17- یکی از بهترین روش های یادگیری و شاید هم موثرترین آنها، این است که آنچه تا به حال یاد گرفته ایم را به دیگران یاد بدهیم. اگر بتوانید برای خودتان شاگرد پیدا کنید، فوق العاده است.

18 -خودتان را در فرهنگ و زبان انگلیسی غوطه‌ور کنید؛ با این کار دیگر نمی­‌توانید از زبان انگلیسی فرار کنید و مغزتان مجبور می­‌شود، درگیر شود. چه در کافی­‌شاپ یا در حال غذا خوردن با دوستان کلاس انگلیسی‌تان هستید. می ­توانید اصطلاحات، تکیه­‌کلام­‌های عامیانه، مخفف‌ها و دیگر فرم­‌های گفتگو که در زبان محاوره استفاده می­‌شود و انگلیسی ­‌زبان­‌ها به کار می­‌برند را تمرین کنید تا مکالمه و مهارت‌های ارتباطی‌تان طبیعی­‌تر جلوه کند.

19- پشتکار یکی از این موضوعاتی است که افراد همیشه آن را دست کم می گیرند. نمونه بارز آن هم افرادی هستند که تا می بینند یادگیری سخت شده، سریع می گویند من استعدادش را ندارم. اما در بیشتر موارد این افراد تنها پشتکار آن را ندارند. یادتان باشد آموختن زبانی جدید نیاز به تمرین زیادی دارد، شاید برای سال ها، پس ادامه دهید و ناامید نباشید!

20- اجتماعی باشید. اگر به دنبال یادگیری مؤثر زبان انگلیسی هستید، بهتر است تا حد ممکن اجتماعی و مشتاق رابطه باشید. با دانش‌آموزان خارجی انگلیسی صحبت کنید و حتی سعی کنید با انگلیسی‌زبان‌ها در ارتباط باشید. هر چه بیشتر به خودتان خوش بگذرد، سریع­‌تر یاد خواهید گرفت، پس به باشگاه بولینگ سر بزنید، برای صرف غذا به رستوران بروید و به دیدن یک مکان دیدنی بروید.

21- سعی کنید به روش های مختلف تمرین کنید، تا برایتان تکراری نشود. نوشتن جملات و عبارات روی کاغذهایی کوچک و همراه داشتن آنها و خواندن در طول روز یکی از روش های رایج است. نوشتن این موارد روی کاغذ و چسباندن آن روی در یخچال، آیینه اتاق و نقاط دیگری که جلوی چشمان شما باشد از دیگر روش ها دراین زمینه می تواند باشد.

22- از مکالمات دونفره و رو در رو در یادگیری زبان انگلیسی به هیچ وجه خجالت نکشید. اگر توسط دوستی انگلیسی زبان به‌جایی دعوت شدید، بهانه­‌جویی نکنید. به‌جای این کار از فرصت استفاده کنید و تلاشتان را برای ارتباط هر چه بهتر به کار گرفته و از اشتباه کردن خجالت نکشید، یادتان باشد انگلیسی­‌ها از آدم‌های سمج و سخت‌کوش خوششان می­‌آید!

23- روش اشتباه دیگری که وجود دارد این است که افراد جمله ای را به انگلیسی شنیده و سپس آن را تکرار می کنند. این کار معمولاً ذهن را چندان فعال نکرده والبته یادگیری زیادی به دنبال ندارد. در عوض این کار سعی کنید بعد از گوش دادن، جمله را با لغاتی که خودتان بلدید تکرار کنید، آن را خلاصه کرده و یا در مورد آن سؤالاتی بسازید.

24- معمولاً بسیاری از افراد به این نکته توجه ندارند که تلفظ برخی لغات، دیکته و حتی لغاتی که استفاده می شود، در بین ملیت های مختلفی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند، با یکدیگر متفاوت است و البته بدون توجه به این نکته، از منابع مختلف استفاده می کنند.

25- یک وبلاگ انگلیسی بسازید، اگر دور از خانه زبان انگلیسی یاد می­‌گیرید، شروع یک وبلاگ انگلیسی می­‌تواند یک روش فوق­‌العاده برای خبر دادن در مورد مسائل روزمره­ با خانواده و دوستانتان باشد. آن‌ها می­‌توانند از این طریق مستقیماً از احوال شما جویا شوند و شما نیز یاد می‌گیرید تجربیاتتان را با دیگران در میان بگذارید.

26- این روزها که البته ارتباطات آسان تر شده و البته امکان سفر هم بیشتر، اگر بتوانید برای خودتان موقعیت هایی را فراهم کنید، تا با افرادی که فارسی بلد نیستند، انگلیسی صحبت کنید، تمرین بسیار خوبی است.

27- مکالمه انگلیسی با اسکایپ داشته باشید، از توئیتر انگلیسی غافل نشویدو اکانت های مربوط به آموزش زبان انگلیسی را دنبال کنید.

28- دروس انگلیسی­‌تان را ضبط کنید، اگر برایتان امکان­‌پذیر است، دروس انگلیسی خود را ضبط کنید تا بتوانید بعدا مرتبا به آن‌ها گوش دهید.

29- صحبت کردن انگلیسی خود را ضبط کنید، می­‌خواهید تلفظ خود را تقویت کنید؟ صحبت کردن خود را به انگلیسی ضبط کنید و گوش دهید تا ایرادات تلفظ خود را بفهمید و اشتباهات را تصحیح کنید. این عمل را تکرار کنید و صحبت کردن خود را در گذشته و امروز مقایسه کنید.

30- اصطلاحات انگلیسی را یاد بگیرید. بسیاری از لغات و تکیه­­ کلام­‌ها را در زبان انگلیسی نمی­‌توان به‌صورت کامل ترجمه کرد؛ به این عبارات اصطلاح گفته می­‌شود. یادگیری این اصطلاحات به شما توانایی درک بهتر صحبت­‌های بومیان انگلیسی‌زبان را می­‌دهد و باعث می­‌شود که در حین مکالمه انگلیسی دچار سردرگمی نشوید.

موفق و موید باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش