نکات مهم برای تسریع در چاپ مقالات علمی

انتشار 24 تیر 1400
مطالعه 6 دقیقه

یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویانی که قصد چاپ مقاله در مجلات علمی دارند، زمان انجام این پروسه است. در این مطلب سعی میکنیم نکات مهم برای تسریع در چاپ مقالات علمی را بیان کنیم.

نکات مهم برای تسریع در چاپ مقالات علمی

برای افرادی که به هر نحوی با علم و دانش سروکار دارند، نگارش مقاله و دریافت امتیازات پژوهشی به واسطه چاپ آن در نشریات معتبر، بسیار مهم و حیاتی است. کسانی که تجربه نگارش و چاپ مقاله دارند، بخوبی میدانند که این کار آسانی نیست و نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد. اما در این بین میتوان نکاتی را رعایت کرد و زمان چاپ مقاله را پایین تر آورد. پس اگر میخواهید مقالات شما سریعتر از حالت عادی داوری و زمان انتشار نیز کاهش یابد، مطالب بعدی را با دقت مطالعه فرمائید.

تصویر
 

نکات مهم برای تسریع در چاپ مقالات علمی 

مطالعه کنید: قبل از هر کاری، چند ژورنال مرتبط با رشته خود را پیدا کنید و به آرشیو آنها بروید و از هر کدام، چند مقاله جدید النشر را دانلود کنید. سپس بخوبی آنها را مطالعه کنید، چون در ادامه حتما بدردتان میخورند.

شروع به نوشتن کنید: برای تسریع بخشیدن به پروسه، لازم نیست تا مجموعه کاملی از آزمایشات را انجام دهید و تمام داده ها را آماده داشته باشید. فورا نوشتن مقاله را شروع کنید و بخش مقدمه را که با توجه به پژوهش های گذشته است انجام دهید. با این کار ذهن شما آماده میشود تا در بخش مواد و روش ها، با توجه به این که پروتکل ها هنوز در ذهن شما تازه است، نوشتن این بخش نیز سریعتر انجام شود.

واضح بنویسید: متن مقاله شما بسیار مهم است. داوران مقالات علمی برای اینکه بتوانند نظر منصفانه ای در مورد مقاله بدهند، در ابتدا نیاز دارند تا دقیقا مطالب شما را درک کنند. ممکن است موضوع و هدف بسیار خوبی را دنبال کنید اما در اثر نوشتن متن با ادبیات نامفهوم، سردبیر و داوران مقاله، در درک مطلب متن، دچار مشکل شوند. معمولا در چنین شرایطی به احتمال خیلی زیاد، مقاله ریجکت میگردد و زمان از دست میدهید. پس از همان ابتدا، روی ادبیات مقاله دقت کنید. همچنین اگر مقاله شما با هدف چاپ در نشریات بین المللی نوشته میشود، باید دقت کنید ترجمه ای که انجام میشود، ترجمه تخصصی داشته باشد تا داوران در درک مفهوم مقاله دچار مشکل نشوند. حتما، قبل از ارسال مقاله به مجلات داخلی و خارجی (تاکید میکنیم)، متن مقاله بوسیله ویراستار مجرب، بازخوانی گردد.

از منابع جدید استفاده کنید: هر چقدر مقاله جدیدتر باشد، برای خوانندگان آن جذابتر خواهد بود. سعی کنید منابع قدیمی را حذف کنید و 10 الی 30 منبع جدید النشر مرتبط با رشته و موضوع مقاله خود را پیدا کنید. همچنین برای بایگانی منابع، از نرم افزارهای درست استفاده کنید تا باعث صرفه جویی در زمان جستجو شود. میتوانید از نرم افزار اندنوت برای این کار استفاده کنید.

سطح مقاله خود را بدانید: مورد مهمی که وجود دارد این است که خیلی وقتها، نویسندگان مقالات علمی، ذهنیت مناسبی از کیفیت مقاله خود ندارند و نمیدانند مقاله ای که نوشته اند در چه سطحی قرار دارد. برای فهمیدن این وضوع باید از مقاله خود بازخورد بگیرید و بهترین فرد برای این کار، استاد راهنما و استاد مشاور هستند. همچنین اگر دوستانی دارید که تجربه چاپ مقالات علمی دارند، با آنها در مورد مقاله خود صحبت کنید و درمجموع ببینید چه باز خوردی از کیفیت مقاله خود میگیرید. 

انتخاب ژورنال درست: انتخاب درست نشریه، با توجه به کیفیت مقاله، بسیار کار حساس و مهمی است، در همین راستا باید روی نشریاتی زووم کنید که بیشترین ارتباط موضوعی را با مقاله شما دارند. در انتخاب ژورنال، با توجه به کیفیت مقاله، عمل کنید و در این کار وسواس داشته باشید. اگر به دنبال مجلات بسیار معتبر با ضریب تاثیر بالا باشید، باید بدانید هر چقدر مجله معتبرتر باشد، به همان اندازه سختگیری بیشتری خواهد داشت. قبل از انتخاب نهایی، حتما در مورد هزینه نشر مقالات تحقیق کنید، چون مجلات رایگان قطعا بسیار سختگیر هستند و مجلات پولی هم با توجه به اینکه به دلار یا یورو واریز میشوند، به پول ایران ممکن است هزینه بالایی داشته باشند. 

فرمت بندی دقیق: در نهایت زمانی که مجله مورد نظر خود را انتخاب کردید، حالا باید به بخش "راهنمای نویسندگان" نشریه بروید و با توجه به ساختار درخواستی نشریه، مقاله را فرمت بندی کنید. در فرمت بندی حتما دقت کنید که تمام موارد، طبق دستور مجله انجام شود تا مقاله برگشت نخورد.

با ژورنال در تماس باشید: پس از ارسال مقاله، درست است که مقاله روال قانونی خود را طی خواهد کرد اما بهتر است با مجله چه بصورت تلفنی و چه بصورت ایمیلی، در تماس باشید. تجربه نشان داده، پیگیری منظم از مجله، باعث تسریع در امور داوری میشود. البته نباید در این کار زیاده روی کرد چون ممکن است نتیجه عکس شود.

همیشه آماده پاسخگویی به مجله باشید: هر زمان ممکن است نشریه ایمیلی را به نویسنده مسئول ارسال کند و از او در راستای تکمیل پروسه داوری، سوالی بپرسد یا درخواست اصلاحیه کند، برای اینکه زمان تلف نشود، بهتر است بصورت مرتب ایمیل چک شود و به سوالات سریعا پاسخ داده شود.

موسسات پژوهشی کمک بگیرید: موسسات فعال در زمینه های چاپ مقاله گزینه بسیار خوبی برای دریافت مشاوره و کمک هستند. آنها میتوانند با رایزنی ها و تعاملاتی که با بسیاری از نشریات علمی دارند، پروسه داروی و چاپ مقالات را به صورت محسوسی کاهش دهند. توصیه میکنیم، موسسه ای معتبر پیدا کنید و با کمک آن، مقالات خود را به نشریات علمی ارسال کنید.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش