نکات اصلی و مهمی که در استخراج و چاپ مقاله ISI و سایر مجلات معتبر باید بدانید

انتشار 12 مرداد 1400
مطالعه 9 دقیقه

دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای اینکه بتوانند از دانشگاه خود اجازه دفاع و فارغ التحصیلی بگیرند، نیاز دارند تا مقاله بنویسند و در مجلات معتبر به چاپ برسانند. در همین راستا میخواهیم در مورد نکات اصلی و مهمی که در استخراج و چاپ مقاله ISI و سایر مجلات معتبر باید بدانید، صحبت کنیم.

نکات اصلی و مهمی که در استخراج و چاپ مقاله ISI و سایر مجلات معتبر باید بدانید

چاپ مقاله علمی، یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین فعالیت های تحصیلی و کاری دانشجویان و محقان به شمار میرود که مزایای بسیار مهمی دارد. همانطور که میدانید، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اینکه بتوانند از دانشگاه معتبر پذیرش بگیرند، از پایان نامه دفاع کنند و از دانشگاه فارغ التحصیل شوند، الزام به چاپ مقالات علمی دارند. با توجه به محدودیت زمان و سختی نگارش مقاله، دانشجویان ترجیه میدهند تا با استفاده از استخراج مقاله از پایان نامه خود، مقالاتی تهیه و در مجلات معتبر چاپ کنند. استخراج مقاله از پایان نامه درست است که نسبت به نگارش مقاله، آسان تر و سریعتر است، اما این دلیل نمیشود که کلا آن را کاری آسان بدانیم که همه میتوانند به راحتی انجام دهند! استخراج مقاله دارای اصول و قواعدی است که باید کاملا رعایت شوند تا نتیجه مقاله استخراج شده، یک مقاله قوی باشد. در بخش بعد میخواهیم در مورد نکات اصلی و مهم استخراج مقاله از پایان نامه صحبت کنیم.

تصویر
 

نکات اصلی و مهم قبل از استخراج مقاله از پایان نامه

زمانی که میخواهید استخراج مقاله را شروع کنید، مهمترین نکته ای که باید دقت کنید این است که معنای استخراج، کپی - پیست نیست. اینکه از هر طرف پایان نامه یک تیکه ببرید و به هم بچسبانید را استخراج مقاله نمیگویند! هدف نهایی مقاله و پایان نامه با هم فرق دارد. مخاطب پایان نامه داوران دانشگاه خودتان هستند و کاملا به پژوهش و کار شما آگاهی دارند، اما مخاطب مقالات علمی، اول داوران مجرب نشریه و دوم محققان و علاقمندان رشته های علمی هستند که بدنبال پاسخ به سوالات خود، مقاله شما را تهیه کرده اند. پایان نامه میخواهد نشان دهد که شما آماده فارغ التحصیلی هستید، اما مقاله نشان دهنده تلاش شما برای پاسخ به حداقل یک سوال علمی است. پس استخراج مقاله را ساده نگیرید!

نکته اول: درست است که استخراج مقاله بستگی به خود محقق و استخراج کننده دارد، اما باید دقت شود تا تنها نظریه ها، روش ها و یافته های جدیدی که ارزش تبدیل شدن به مقاله را داشته باشند، در مقاله آورده شوند. هدف از چاپ مقاله، ارائه داده ها و یافته های جدید است و موضوع و محتوای قدیمی مناسب مقاله شدن نیست.

نکته دوم: قبل از اینکه استخراج مقاله را آغاز کنید، موضوع مقاله را مرور کنید و به دنبال نشریه ای بگردید که مناسب موضوع شما باشد. انتخاب نشریه مناسب و هم اسکوپ با موضوع مقاله بسیار مهم است. متاسفانه نویسندگان مقالات، از این موضوع غافل میشوند و بیشتر تمرکز خود را رو استخراج یا نگارش با کیفیت مقاله میگذارند، اما موضوعی که شاید ندانند، این است که بیش از 50 درصد مقالات علمی، بدلیل انتخاب نادرست مجله، پس از ماه ها صرف زمان برای داوری، ریجکت میشوند! نگارش مقاله با کیفیت بسیار مهم است اما نباید از انتخاب درست نشریه غافل بود. بهتر است چند ژورنال مرتبط با موضوع خود را انتخاب کنید، به سایت آنها سر بزنید و بخش "اهداف" هر ژورنال را بدقت مطالعه کنید. همچچنین سعی کنید از هر کدام 2 الی 3 مقاله جدید النشر را دانلود و مطالعه کنید و درنهایت، مناسبترین نشریه را برای مقاله خود انتخاب کنید. با توجه به اعتبار بالای نشریات بین المللی، بخصوص مجلات نمایه شده در پایگاه ISI، مشاهده میشود بسیاری از دانشجویان تلاش میکنند تا مقالات خود را به این نشریات سابمیت کنند. در دانشگاه های کشور نیز، امتیازات بالایی برای چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی، بخصوص نشریات ISI برای نویسندگان در نظر میگیرند. اما این مورد را هم نباید فراموش کنیم، هر چقدر مجله اعتبار بیشتری داشته باشد، پذیرش و چاپ مقاله در آن نشریه، سختر خواهد بود!

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

هر مقاله، مانند پایان نامه از اجزایی تشکیل شده که هر کدام تعریف خاص و مشخصی دارند. با علم بر آگاهی کامل به این اجزا و با توجه به محدودیت های نشریه انتخابی شروع به استخراج مقاله از پایان نامه میکنیم.

انتخاب عنوان مقاله: عنوان مقاله، بسیار مهم است. باید طوری باشد که خواننده را جلب کند. عنوان پایان نامه را دوباره برای مقاله انتخاب نکنید، سعی کنید از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید، از اختصارات و فرمول ها و علائم خاص و نامفهوم استفاده نکنید. عنوان باید کوتاه، جذاب و خبری باشد. معمولا 6 الی 15 کلمه بسیار مناسب است.

استخراج چکیده: چکیده در واقع مختصر شده کل مقاله است. چکیده باید طوری نوشته شود که با خواندن آن، خواننده جمله نامفهومی پیدا نکند تا نیاز باشد برای توضیح بیشتر به متن مقاله رجوع کند. جملات باید کاملا ساده باشند. میتوانید چکیده پایان نامه را عینا (با کمی خلاصه کردن) قرار دهید یا میتوانید از بخش مقدمه هم استفاده کنید. اگر مجله از شما چکیده ساختارمند بخواهد، باید در چند خط مقدمه، شیوه کار، نتیجه گیری و بحث را کوتاه مشخص کنید. سعی کنید افعال چکیده، ماضی بعید باشند.

مقدمه: مقدمه بخشی است که نشان میدهد چرا این پژوهش انجام شده است! باید اطلاعات پیش‌زمینه برای خواندن مقاله را در مقدمه بیاورید، اهمیت موضوع مقاله و تحقیق خود را شرح بدهید، از تحقیقات پیشین در راستای موضوع تحقیق‌تان هم صحبت کنید و مقدمه را با بیان اهداف تحقیقاتی‌تان به پایان برسانید.

روش: در بخش روش یا همان متولوژی، باید توضیح داده شود که از چه روش‌ها و آزمایش‌هایی استفاده شده و دلیل منطقی شما برای انتخاب این روش چه بوده است. در استخراج این بخش باید جامعه آماری، نمونه، آمار و شیوه جمع آوری اطلاعات، شیوه نمونه‌گیری، نحوه اندازه‌گیری‌ها، ابزارهای مورد استفاده و روش ها تجزیه و تحلیل بیان شود.

بحث و نتیجه گیری: به بیان ساده این بخش به این سوال پاسخ می دهد که معنی یافته ها و نتایج بدست آمده از پژوهش چیست؟ این بخش ارتباط بین نظر و عمل است، جایی است که نتایج پژوهشتان را با مبانی نظری و پژوهش های گذشته پیوند می زنید. ساختار بحث همانند بخش نتایج براساس سوالات پژوهشی یا اهداف پژوهش است.  البته نباید دوباره نتایج را عینا تکرار کنید.

منابع: منابع را محدود کنید. تعداد رفرنس ها در یک مقاله معمولا بین 10 تا 30 عدد میباشد. سعی کنید جدیدترین و مرتبط ترین رفرنس ها را انتخاب کنید.

نکات مهم پس از استخراج مقاله

نکته اول: حتما پس از این که استخراج مقاله تمام شد، آن را ویراستاری کنید. اگر خودتان توانایی ویرایش ادبی ندارید، بهتر است متن مقاله در اختیار ویراستار مجرب و متخصص قرار دهید تا محتوای مقاله را بازبینی و تمام ایرادات نگارشی و املائی را برطرف کند. جملات مقاله برای اینکه قشر وسیع تری از مخاطبان را جلب کنند، بهتر است ساده و روان نوشته شوند.

نکته دوم: اگر میخواهید مقاله را به مجلات معتبر بین المللی مثل ISI، ارسال کنید، نیاز است تا مقاله، ترجمه تخصصی شود. ترجمه تخصصی، همانطور که از نامش مشخص است، باید توسط مترجمی انجام شود که علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی به موضوع مقاله هم اشراف کامل داشته باشد. ترجمه تخصصی هم موضوع بسیار مهمی است. اگر ترجمه خوبی انجام نگیرد، عملا محتوای مقاله برای خوانندگان نامفهوم میشود. در این شرایط درصد ریجکت مقاله بسیار بالا خواهد بود. ترجمه مقاله را هم جدی بگیرید. 

تصویر
 

چاپ مقاله در نشریات معتبر ISI

پایگاه اطلاعات علمی (ISI) یک سرویس انتشارات دانشگاهی است که توسط یوجین گارفیلد در سال 1956 در فیلادلفیا تاسیس شد. هدف پایگاه ISI، ارائه خدمات داده علم سنجی و کتابشناختی و تخصص آن، نمایه سازی اسناد علمی و تجزیه و تحلیل آنها میباشد؛ زمینه ای که خود گارفیلد در آن پیشگام بود. این پایگاه هزاران مجله دانشگاهی را پوشش می دهد. مجلات و ژورنال هایی که در این پایگاه نمایه میشوند، به صورت کلی به دو بخش مجلات JCR (مجلات ایمپکتدار) و مجلات ISI Listed  (مجلات بدون ایمپکت) تقسیم بندی میشوند. مجلاتی که دارای ضریب تاثیر هستند، معمولا مجلات سختگیر با داوری زمان بر هستند و هر چقدر ایمپکت آن را بیشتر باشد، این سختگیری بیشتر خواهد بود. معمولا مجلات JCR، مجلات رایگان هستند و بابت پذیرش و چاپ، هزینه ای از نویسنده دریافت نمیکنند، اما کاربران سایت، برای دانلود مقالات چاپ شده باید حق اشتراک به نشریه پرداخت کند. در مقابل مجلات ISI Listed، نسبت به مجلات JCR، داوری راحتر و سریعتری دارند. این مجلات معمولا OPEN ACCESS هستند و هزینه پذیرش و چاپ مقاله به عهده نویسنده مقاله است و کاربران سایت میتوانند بصورت رایگان مقالات چاپ شده را دانلود کنند.

نکات مهم در چاپ مقاله در نشریات معتبر ISI

نکته 1: همان طور قبلا گفتیم، در انتخاب نشریه دقت کنید. یکی از مواردی که در سال های اخیر بسیار دیده شده، ریجکت مقاله بدلایل تحریم های پژوهشی است. حتما دقت کنید مجله انتخابی، مقالات ایرانی را چاپ کند. 

نکته 2: قبل از ارسال مقاله، درصد مشابهت مقاله خود را بررسی کند. این کار را میتوانید توسط نرم افزار های رایگان محاسبه کنید. این را بدانید که میزان مشابهت یا همان سرقت علمی مقاله برای مجلات باید زیر 10 درصد باشد و اگر این مقدار بالای 15 درصد باشد احتمال ریجکت مقاله زیاد خواهد بود. در ادامه برخی از این نرم افزار ها را مشاهده میکنید.

http://smallseotools.com/plagiarism-checker/

http://www.plagscan.com/

http://seoabzar.com/plagiarism-checker

http://www.anticutandpaste.com/

http://www.copyscape.com/

http://www.dustball.com/cs/plagiarism.checker

http://plagiarism-detect.com

نکته 3: برای استخراج یا چاپ مقاله میتوانید از کمک موسسات پژوهشی بهره ببرید. با توجه به اینکه چاپ مقاله در نشریات ISI کمی سخت است، میتوانید با دریافت مشاوره و همکاری با موسسات پژوهشی، درصد موفقیت را بالا ببرید. این موسسات با روابطی که با ادیتور مجلات علمی دارند، میتوانند در زمان صرفه جوی کرده و درصد پذیرش مقاله را تا حد زیادی بالا ببرند.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های استخراج مقاله از پایان نامه، ترجمه تخصصی و پذیرش و چاپ مقاله و... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش