نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ

انتشار 5 بهمن 1396
مطالعه 3 دقیقه

در تعیین قیمت چاپ کتاب چندین عامل دخیل هستند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت است.

نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ

نحوه محاسبه قیمت چاپ

 

در بحث هزینه ی تمام شده ی یک کتاب عوامل زیر نقش اساسی ایفا میکنند:

تعداد صفحات کتاب ، جنس صفحات ، نوع قطع ، تعداد رنگ های بکار رفته در چاپ ، نوع چاپ ، نوع صحافی و طرح و نوع جلد از مهمترین موارد هستند که طبعا نوع و جنس بهتر تک تک این موارد باعث افزایش هزینه ی چاپ میگردد.

 

معرفی انواع چاپ (دستی و ماشینی):

چاپ افست: یکی از بهترین و پر رونق ترین نوع چاپ ها، چاپ افست است و دلیل ان نیز کیفیت بسیار بالا در تیراژ های نسبتا پایین است.(البته چاپ اسکرین با تیراژ پایین تر معمول و مقرون به صرفه تر از چاپ افست میباشد ولی اگر جنبه ی کیفیت چاپ مد نظر باشد، چاپ افست مناسب ترین چاپ است). بدلیل عدم برجستگی و فرورفتگی، به چاپ مسطح نیز معروف است.

چاپ هلیو گراور: چاپی که بدلیل استفاده از سیلندر، میتوان در تیراژ میلیونی به چاپ رساند.

چاپ فلکسو: به دلیل استفاده ار کلیشه های فتو پلیمر یا لاستیک، که قابل انعطاف هستند بدان فلکسو میگویند.از ویژگی های ان سرعت بالای چاپ و چاپ به شکل رولی بر روی مواد متنوع مانند نایلون، در تیراژ های بالا با هزینه ی کم میباشد.در واقع نوعی چاپ برجسته است که در ان کلیشه ی لاستیک، با جنس مورد نظر در تماس می باشد.

چاپ سیلک اسکرین: یکی از پر کاربرد ترین نوع چاپ ها محسوب می شود. و به دلیل تنوع در نوع مرکب قابل استفاده در این چاپ،امکان چاپ روی مواد مختلف را امکان پذیر میکند.در واقع میتوان هر شئ ، با هر جنسی، با هرظاهر و سطحی (چه صاف،چه گرد و چه بی نظم) را تحت پوشش چاپ سیلک قرار داد.

چاپ تامپو: بدیل استفاده از کلیشه گود، در فرایند چاپ، درگروه چاپ های گود قرار میگیرد. این روش نیز امکان چاپ روی مواد مختلف و متنوع با هر سطحی را میتواند فراهم کند.واسط چاپ در تامپو،لاستیکی از جنس سیلیکون است که به ان تامپون می گویند.این شیوه چاپ بسیار شبیه مهر های لاستیکی است.البته حروف در مهر لاستیکی برجسته است ولی در تامپو به شیوه ی دیگر انتقال میابد.

چاپ ایچینگ: ایجاد خوردگی در فلز با استفاده از اسید را گویند.با این روش به راحتی میتوان روی فلز هرچیزی را ثبت کرد و با مرور زمان اثر ثبت شده از بین نمی رود.

در زیر عوامل دیگری که در تعیین قیمت چاپ کتاپ تاثیر دارند را نام می بریم.

 

تعداد صفحات که با افزایش آن قیمت بالاتر میرود.

 

سایز کتاب یا قطع کتاب

 

 سلطانی

         49*34

رحلی بزرگ

         33*24

رحلی کوچک

        28.5*21

خشتی (1)

           22*22

خشتی (2)

      19.5*19.5

وزیری

           24*17

رقعی

      21.5*14.5

جیبی

             16*11

پالتویی

            20*12

 

جنس صفحات :

1. کاغذ های نخودی ،کاهی یا بازیافتی(رنگ انها درمحدوده ی قهوه ای روشن تا کرم هستند . برخی از ان ها از کاغذ های  بازیافتی بدست می ایند که احتمالا ضخیم هستند ، کاغذ های دیگری در این رده هستند که بسیار نازک بوده و 60 گرم هستند (وزن یک متر مکعب). این کاغذ ها مرحله ی سفید کردن را پشت سر نگذاشتند و در نگاه اول مشتری کمتری را به خود جلب می کنند اما توجه داشته باشید که این ها از بازیافت دیگر کاغذ ها یا از الیاف گیاهانی مثل نیشکر و پنبه بدست امده اند و در تولید ان ها  درختی قطع نشده است و به دلیل بازتاب پایین نور خورشید از این کاغذ ها کمترین اسیب را به چشم میرسانند.)

2. کاغذ های سپید تحریر(همان کاغذ های معمول موجود در بازار هستند و بیشتر کتابها از همین جنس به چاپ میرسند  و تفاوت ان ها در گرماژ مرسوم در بازار است . بیشتر این کاغذ ها از قطع درختان بدست می ایند )

3. کاغذ های گلاسه (این نام به خاطر بازتاب بسیار زیاد نور خورشید که به خاطر جنس این کاغذ ها ست نامیده شده است و برای کارهای تبلیغاتی نظیر پوستر، کاتالوگ، تراکت ، جلد کتاب و تمام کارهایی که می خواهیم جلب توجه کند بکار می بریم. )

 

نوع صحافی ( که شامل صحافی نرم و سخت می شود. صحافی نرم به صحافی چسب گرم و سرد تقسیم می شود و صحافی سخت شامل جلد شومیز یا گالینگور است)

 

تعداد رنگ در چاپ. ( که یا چهار رنگ هستند یا سه رنگ)

 

جنس و نوع جلد نیز در قیمت تاثیر گذار است و جنس بهتر قیمت بالاتری را طلب میکند.

 

تمام مواردی که در بالا ذکر شد به علاوه ی هزینه ی صفحه ارایی و گرفتن مجوزها ، در مجموع تمام هزینه های چاپ کتاب را تشکیل می دهند. برای آگاهی دقیق از میزان هزینه ها ؛ همکاران ما تمام وقت آماده ی مشاوره و همکاری با شما عزیزان خواهند بود.موسسه ی انتشاراتی آذرگان  با استفاده از بهترین و مدرنترین دستگاه های چاپ و بهره بردن از متخصصین زبده  ، هزینه ی محصولات را کم ، و بر کیفیت آن افزوده است.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش