نحوه ی قرارداد با ناشر

انتشار 8 بهمن 1396
مطالعه 2 دقیقه

قبل از این که قراردادی با ناشر یا موسسه ای ببندید از رزومه ی این افراد کاملا آگاهی یابید تا از ایجاد مشکل احتمالی حین پروسه ی چاپ جلوگیری کنید و احتمال سرقت ادبی را به صفر برسانید.

نحوه ی قرارداد با ناشر

نحوه ی قرارداد با ناشر

 

 

قرارداد با ناشر

  1.  قرارداد مشارکتی: ناشر با نویسنده ی اثر به توافق مالی می رسد تا در قبال دریافت مبلغی یا  درصدی از سود فروش به عنوان حق تالیف ، با هم برای چاپ اثر سرمایه گذاری کنند. در این قرارداد معمولا امتیاز کتاب برای صاحب اثر باقی می ماند و او می تواند در آینده در صورت تمایل اقدام به تجدید چاپ کتاب در همان موسسه یا موسسات دیگر کند.

  2. قرارداد درصدی : در این قرارداد نویسنده مبلغی به عنوان حق الزحمه که از ضرب قیمت پشت جلد در درصدی از تیراژ بدست می آید را دریافت می کند.معمولا  کتاب  برای همیشه نزد ناشر قرار می گیرد ولی اگر نسبت به چاپ کتاب  ، زمانی که بازار به آن احتیاج دارد کوتاهی کند ، صاحب اثر می تواند طی نامه ای کتبی کتاب را از انتشارات پس بگیرد. از طرفی ناشر بدون اجازه ی مولف نمی تواند کتاب را به کس دیگری واگذار کند.در بازار امروز مولفان تازه کار معمولا با قرارداد 4 تا 5 درصد وارد بازار می شوند و طی چند سال کار و کسب اعتبار این رقم را افزایش می دهند. در بازار ایران این عدد معمولا برای افراد با تجربه بین 8 الی 10 درصد است.

  3. قرارداد واگذاری : در این نوع قراداد ناشران سود جو در ازای پرداخت مبالغ بسیار ناچیز به نویسندگان ، تمام حقوق مادی و معنوی اثر را از آن خود می کنند. ناشران بسیاری با این روش در مدت کوتاه میلیونر شده اند.

  4. قراردادی که در آن صاحب اثر ، سرمایه گذار اثر خود است : در این روش شما یا ناشر کتاب خود هستید یا با ناشری همکاری می کنید که آن ناشر درصد خیلی کمی را از فروش بدست می آورد. تمام کارهای اداری و دریافت مجوز به عهده ی خود نویسنده است و سود حاصله دراین نوع روش حتی می تواند به 40 درصد قیمت پشت جلد در تعداد تیراژ برسد.

 

نکات قرارداد با ناشر 

 

1.اگر نویسنده ی تازه کاری هستید بهتر است برای شروع کارتان با ناشری با رزومه ی قوی شروع کنید. تجربه نشان داده شروع نویسندگان تازه کار با کمترین سود حتی 5 درصد و افزایش این درصد طی چند سال خیلی بهتر از این است که شما ریسک کنید و ناشر کتاب خود باشید. زیرا در صورتی که اثر شما شکست بخورد و مورد استقبال قرار نگیرد شکست مالی سختی می خورید یا امکان کلاهبرداری بسیار زیاد است.

2. اگر خودتان مصر هستید که سرمایه گذار کتاب خود باشید ، سعی کنید اطلاعات خود را در مورد چاپ بالا ببرید. مثلا فرق بین کاغذ چینی و کاغذ اندونزی را بدانید تا با یک فاکتور جعلی سرتان کلاه نرود.

3. باید از هزینه های پرداختی برای گرفتن مجوز با خبر باشید. مثلا مجوز برای اخذ فیپا رقمی حدود 40 تا 50هزار تومان وگرفتن مجوز از وزارت ارشاد هزینه ای برای شما ندارد.

4.سخت ترین و حساس ترین قسمت چاپ کتاب ، قسمت پخش آن است. با ناشری قرارداد ببندید که رزومه ی خوبی در زمینه ی پخش کتاب دارد و در واقع ناشر معتبری که درصد کمی به شما می دهد خیلی بهتر از ناشر نامعتبری است که با ناکارآمدی خود کتاب شما را راهی انبار کند.

ودر جمع بندی موارد بالا ، بهتر است در مسئله ی چاپ کتاب و ناشر بسیار هوشمند  باشید ، تحقیق کنید، اطلاعات خود را افزایش دهید و از تجربه ی نویسندگان دیگر استفاده کنید تا از نابودی سال ها زحماتتان جلوگیری شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش