نحوه انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات علمی

انتشار 3 خرداد 1400
مطالعه 5 دقیقه

یکی از دغدغه های بزرگ نویسندگان مقالات علمی، نحوه انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات علمی است. در ادامه میخواهیم روش انتخاب درست مجله را یاد بگیریم.

نحوه انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات علمی

اگر تجربه ارسال مقالات علمی به نشریات مختلف را داشته باشید، شاید تجربه ریجکت سریع مقاله بدلیل عدم انتخاب درست مجلات علمی را داشته باشید. این حالت در واقع زمانی رخ میدهد که مقاله شما  با اهداف مجله انتخابی، سازگار نباشد. نویسندگان مقالات معمولا بیشتر انرژی و دقت خود را روی کیفیت مقاله میگذارند و متاسفانه در انتخاب نشریه هیچ دقتی نمیکنند، در حالیکه یک آمار ساده نشان میدهد بیش از نیمی از مقالاتی که ریجکت میشوند به دلایلی غیر از کیفیت محتوایی است و مشخصا انتخاب نادرست مجله در بالای این لیست قرار دارد که یک آمار عجیب و تامل برانگیز است. دقت در انجام پژوهش، جمع آوری داده ها و تدوین کلی مقاله بسیار مهم است اما انتخاب غلط مجله میتواند تمام تلاش های شما را نقش بر آب کند. در همین راستا میخواهیم بدانیم چطور میتوان مجلات علمی مناسب با موضوع مقاله انتخاب کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع مجلات علمی معتبر

مجلات ISI: یکی از نمایه های بسیار مهم علم سنجی و اطلاعات علمی، پایگاه مجلات ISI است. مجلات این نمایه توسط شرکت بزرگ تامسون رویترز منتشر میشوند. معمولا مجلات ISI به دو دسته کلی مجلات ایمپکتدار (jCR) و بدون ایمپکت (ISI Listed) تقسیم بندی میشوند. مجلاتی که دارای ضریب تاثیر هستند معمولا مجلات سختگیر با زمان داوری طولانی هستند. اکثر این مجلات رایگان هستند و نویسنده هزینه پذیرش و چاپ را پرداخت نمیکنید. در مقابل مجلات بدون ایمپکت، نسبت به مجلات ایمپکتدار بازه داوری کوتاهتر و با سختگیری کمتری هستند، اما این مجلات، پولی هستند و خود نویسنده هزینه پذیرش و چاپ را به مجله واریز میکند.

مجلات اسکوپوس: یکی دیگر از نمایه های مهم که توانسته است اطلاعات کتاب شناختی بیش از 60 میلیون سند علمی را در خود جمع آوری کند اسکوپوس است. مجلات این پایگاه از محصولات ناشر بزرگ الزویر است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به دریافت اشتراک و پرداخت هزینه دارد. معمولا مجلات اسکوپوس با توجه به کیفیت مقالاتی که چاپ میکنند به چهار بخش q1 q2 q3 q4 تقسیم بندی میشوند که مجلات q1 , q2 معمولا مجلات سختگیر با زمان داوری طولانی هستند. اکثر این مجلات رایگان هستند و نویسنده هزینه پذیرش و چاپ را پرداخت نمیکنید. همچنین مجلات q3,q4 نسبت به مجلات q1 , q2 بازه داوری کوتاهتر و با سختگیری کمتری هستند، اما این مجلات، پولی هستند و خود نویسنده هزینه پذیرش و چاپ را به مجله واریز میکند.

مجلات ISC: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، یک سامانه اطلاع رسانی علمی معتبر است که بر اساس تجزیه و تحلیل نشریات کشورهای اسلامی بنا و به علم سنجی آن ها میپردازد. بعد از نمایه های معتبر ISI و اسکوپوس، جز معتبرترین نمایه ها به شمار میرود و مانند مجلات ISI، از ضریب تاثیر، برای مجلات خود استفاده میکند.

مجلات پابمد: کتابخانه ملی پزشکی آمریکا  (NLM) بزرگترین کتابخانه پزشکی دنیا محسوب می شود. رسالت این کتابخانه که به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی عمل می کند، ارائه اطلاعات لازم به کاربران حوزه پزشکی و پیراپزشکی برای انجام پژوهش، آموزش و انجام مراقبت های سلامتی و درمانی است. این کتابخانه از سال 1879 بالغ بر 29 میلیون رکورد اطلاعاتی و کتاب شناسی را در خصوص مقالات منتشر شده در زمینه پزشکی و پیراپزشکی است در خود انبار کرده است و در اختیار کاربران قرار می دهد. لازم به ذکر است اصلی ترین پایگاه داده پابمد، مدلاین است که  اطلاعات مقالات زیست-پزشکی را در خود ذخیره دارد و در برخی مواقع این دو واژه به جای یکدیگر به استفاده می شوند. از سال 1996 به بعد نیز دسترسی به این مجموعه برای  عموم و به صورت رایگان از طریق پابمد میسر گشت. مجلات پابمد معمولا جز مجلات درجه  A ، دسته بندی میشوند.

تصویر
 

چطور بدانیم یک مجله چه نمایه ای دارد؟

مجلات ISI: برای اینکه مطمئن شویم مجله ای ISI است ، به سایت http://mjl.clarivate.com/ مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم. باید یکی از چهار نمایه استنادی بالا باشند.

مجلات اسکوپوس: برای اینکه مطمئن شویم مجله ای SCOPUS  است ، به سایت  https://www.scimagojr.com/ مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

مجلات ISC: برای اینکه مطمئن شویم مجله ای ISC  است ، به سایت https://isc.gov.ir/fa مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

مجلات پابمد: برای اینکه مطمئن شویم مجله ای  PUBMED است ، به سایت https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed مراجعه کرده و ISSN مجله را بررسی میکنیم.

نحوه انتخاب مجله مناسب برای ارسال مقالات علمی

 برای شروع، باید با توجه به رشته تخصصی و موضوع مقاله، چند ژورنال مناسب را انتخاب کنید. در انتخاب ژورنال ها باید هم به کیفیت ژورنال ها و هم به کیفیت مقاله دقت شود. نویسنده مقاله خودش سطع مقاله ای که نوشته است را طبعا میداند و باید واقع بین بود، مقاله ای که زحمتی برای آن کشیده نشده و محتوای ضعیف دارد، نباید انتظار رود که از مجلات سطح بالا پذیرش بگیرد. در ادامه پس از اینکه چند ژورنال انتخاب شد، باید به بخش اهداف تک تک ژورنال ها برویم و با دقت آنها را مطالعه کنیم. سپس آن ژورنالی که نزدیکترین ارتباط موضوعی را با مقاله دارد انتخاب کنیم.

تصویر
 

کمک به انتخاب ژورنال مناسب در موسسه آذرگان

موسسه پژوهشی آذرگان، یکی از موسسات مطرح در زمینه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی اسیت که توانسته با سابقه بیش از 7 ساله در این زمینه، رضایت مخاطبان خود را بدست آورد. در همین راستا، با توجه به حساسیت انتخاب ژورنال مناسب، برای جلوگیری از اتلاف زمان، کارشناسان ما میتوانند در این زمینه بهترین مشاور شما باشند.

برخی از خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
کارشناس آذرگان
1 سال پیش
در پاسخ به:
سلام باشید
خیلی ممنونم
بازدیدکننده
افصل
2 سال پیش
سلام باشید
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش