نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه شما

انتشار 1 شهریور 1400
مطالعه 8 دقیقه

یکی از دغدغه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نوشتن مقاله با کیفیت و چاپ آن در نشریات داخلی است. در این مطلب میخواهیم نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه شما را بیان کنیم.

نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه شما

امروزه، داشتن مقالات با کیفیت چاپ شده در نشریات معتبر علمی، یکی ملزومات رزومه پژوهشی خوب است. زمانی که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، پایان نامه و رساله خود را به پایان میرسانند، علم و تخصص خود را در رشته تحصیلیشان نشان میدهند؛ اما برای اینکه واقعا نشان دهند پایان نامه و رساله آنها قوی و قابل دفاع است، میتوانند با استخراج مقاله از پایان نامه و ارسال آن به مجلات علمی، سطح پژوهش های خود را بسنجند. با توجه به ارزش و امتیاز بالای چاپ مقالات علمی و زمانبر بودن پژوهش و نگارش مقاله علمی، استخراج مقاله از پایان نامه و رساله، سریعترین راه برای تهیه مقالات علمی بشمار میرود. البته در بسیاری از دانشگاه ها، استخراج مقاله از پایان نامه دارای امتیازات مثبت برای دانشجویان است و حتی برخی از مراکز دانشگاهی، صدور مجوز دفاع از پایان نامه را منوط به استخراج مقاله از پایان نامه میکنند؛ از این رو کاملا میتوان ارزش تبدیل پایان نامه به مقاله را دانست. در ادامه میخواهیم در مورد مقالات علمی پژوهشی مطالبی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات علمی داخلی

همانطور که میدانید، مقالات علمی که در داخل کشور چاپ و نمایه میشوند، به سه دسته مقالات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی تقسیم بندی میشوند که هر کدام با هدفی خاص نوشته و چاپ میشوند. در ادامه انواع مقالات علمی را تعریف میکنیم.

مقالات علمی پژوهشی داخلی: مقاله علمی پژوهشی به آن دسته از مقاله‌هایی گفته می‌شود که در آن، محقق به‌منظور پاسخگویی به یک سؤال علمی در حوزه مربوطه، نسبت به انجام پژوهش‌های تجربی هدفمند اقدام می‌کند و هر مرحله از تحقیقات خود را به‌صورت کامل و با جزئیات دقیق گزارش می‌دهد.

مقالات علمی ترویجی: مقالات ترویجی یا مقالات مروری (که گاهی مقالات علمی ترویجی نیز گفته می شود)، به ترویج یکی از موضوعات در رشته‌های علمی می‌پردازد و هدف آن ارتقاء سطح دانش خواننده هست و سعی دارد او را با موضوعات جدید علمی آشنا سازد. اصولاً این نوع از مقالات هدفی جز آشناسازی ندارند و می‌توانند ترجمه و یا یک تألیف باشند. هدف این مقالات تولید دانش نیست. بنابراین شامل آزمون، مدل جدید، یا پرسش تحقیق نمی شود. 

مقالات علمی تخصصی: مقالات علمی تخصصی داخلی، از انواع مقالاتی هستند که در مجلات سازمانی یا مجلات وابسته به نهاد‌های خاص به چاپ می‌رسند. این مقالات به بررسی مباحث تخصصی مربوط به یک حوزه علمی مشخص می‌پردازند و چاپ آن‌ها برای دانشگاهیان هیچ امتیازی در‌بر ندارد، چرا‌که مجلات علمی تخصصی فاقد هر‌گونه امتیاز یا مجوز علمی از ارگان‌های ذی‌ربط هستند.

تصویر
 

اجزای تشکیل دهنده مقالات علمی پژوهشی

همانطور که میدانید مقالات علمی پژوهشی، بخاطر خاصیت جدید بودن موضوع و نوآوری در اجزای تشکیل دهنده آن، بیشتر مورد توجه اهالی علم است، بطوری که دانشجویان مقطع تحصیلی دکتری برای دریافت اجازه دفاع یا فارغ التحصیلی، الزام به چاپ حداقل یک مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی هستند. در ادامه با اجزای مختلف یک مقاله علمی پژوهشی آشنا میشویم.

اجزای مقاله

توضیحات

عنوان

یک جمله خبری 6 الی 15 کلمه ای است که در آن از کلمات کلیدی و مهم مقاله استفاده شده و تلاش میکند تا به ساده ترین صورت ممکن، موضوع و هدف پژوهش را برای خواننده روشن سازد.

چکیده

شیوه نوشتن و تعداد کلمات چکیده بستگی به فرمت درخواستی نشریه دارد، اما در حالت کلی یک چکیده حدود 250 کلمه دارد که در محتوای آن هدف مطالعه، سؤالات یا پیشنهادات تحقیقاتی در حوزه مربوطه، یافته‌های اصلی و نتیجه‌گیری کلی نوشته میشود.

کلمات کلیدی

باید کلمات مهم، تخصصی و پرتکرار مقاله با عنوان کلمات کلیدی جدا و مشخص شوند. کلماتی را که منعکس‌کننده موضوع مقاله شما بوده و تمایل دارید با جستجوی این کلمات، مقاله شما در نتایج نمایش داده شوند، درج کنید. تعداد این کلمات بین 3 الی 8 کلمه میباشد.

مقدمه

با تجزیه‌ و تحلیل مقالات و سایر منابع علمی موجود، اطلاعات لازم را در رابطه با مسئله اصلی مقاله ارائه کنید. اشاره‌ای به روش‌های مورد استفاده داشته باشید و یافته‌های مهم و نتایج کلی را به‌صورت مختصر بیان کنید.

روش‌شناسی یا مواد و روش‌ها

نحوه طراحی پژوهش انجام‌شده را همراه با تکنیک‌های استفاده‌ شده برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های تجربی با جزئیات آن‌ها بیان کنید. محاسبات ریاضی و طرح‌های آماری نیز باید در این قسمت ذکر شوند.

نتایج

یافته‌های حاصل از تحقیق را در این قسمت بیان کرده و در صورت لزوم با رسم جدول یا شکل نشان دهید.

بحث

یافته‌ها و گزارش‌های مطالعات پیشین را با نتایج مطالعه خود مقایسه کنید و دلیل همسو بودن یا نا‌همسو بودن آن‌ها را ذکر کنید. همچنین با توجه به نتایج حاصل‌شده، ایده‌های جدید و یا راه‌حل‌های بالقوه برای حل مسئله موجود را ارائه کنید. همچنین با در نظر گرفتن کاستی‌ها و نقاط ضعف تحقیق انجام‌شده و نتایج آن، توصیه‌ها یا پیشنهاداتی را برای پژوهش‌های آینده مطرح نمایید.

نتیجه‌گیری کلی

نتایج نهایی تحقیق انجام‌شده را به‌همراه خلاصه‌ای از کل پروژه بیان کنید.

سپاسگزاری (اختیاری)

اگر کسی شما را در انجام پروژه تا حد قابل‌توجهی یاری نموده یا بودجه آن را تأمین کرده است، در این قسمت از او تشکر کنید.

منابع

مشخصات تمام منابعی را که برای نگارش مقاله خود از آن‌ها استفاده کرده‌اید و در داخل متن به آن‌ها اشاره کرده‌اید، به‌صورت کامل درج کنید. تعداد منابع میتواند بین 10 الی 30 رفرنس باشد.

پیوست (اختیاری)

هر نوع اطلاعات اضافه را که به فهم مقاله کمک می‌کند، در این قسمت بیان کنید.

نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه 

همانطور که قبلا اشاره شد، پایان نامه ها، منابع بسیار خوبی برای تهیه مقالات علمی هستند. با توجه به نظارت مستقیم استاد راهنما در پروسه تدوین پایان نامه و همچنین جدید بودن موضوع پژوهش، این انتظار وجود دارد که مقالات استخراج شده از پایان نامه ها، مقالات بسیار خوب و سطح بالایی باشند، از این رو پیشنهاد میشود، اگر قصد چاپ مقاله دارید، حتما از پایان نامه خود استفاده کنید. اما این نکته را هم فراموش نکنید که استخراج مقاله، کار آسانی است! به هر حال هر کار پژوهشی و علمی، نیاز به تخصص و رعایت نکاتی دارد، وگرنه کپی - پیست کردن کار سختی نیست!

نکات مهم در پروسه نگارش و ارسال مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه 

انتخاب نشریه: برای اینکه از اول هدف نوشتن مقاله مشخص شود و زمان از دست ندهید، در ابتدا نشریه مورد نظر را انتخاب کنید. در کشور ما نشریات علمی پژوهشی زیادی هستند، اما بدنبال مواردی بروید که در لیست مورد تایید وزارت علوم و دانشگاه آزاد قرار دارد. به هیچ عنوان تنها به نام مجله بسنده نکنید و به بخش اهداف مجله یا چشم انداز نشریه بروید و اهداف نوشته شده و موضوعاتی که نشریه مورد بررسی قرار داده است، بدقت مطالعه کنید. سعی کنید حداقل 5 مقاله در آخرین شماره چاپ شده مجله را دانلود و مطالعه کنید و در نهایت مطمئن شوید، اسکوپ مقاله شما و نشریه انتخابی مناسب هستند. در این صورت میتوانید مقاله خود را به نشریه ارسال کنید.

فرمت بندی دقیق: هر نشریه ای، فرمت و ساختار منحصر به فرد خود را دارد. در انجام فرمت بندی دقت کنید و هر موردی که درخواست شده، مو به مو انجام دهید. تمام فرم ها و تعهدنامه ها باید توسط نویسنده مسئول تایید و امضا شوند و در نهایت از طریق کارتابل خود و سیستم سابمیت، به نشریه ارسال گردد.

پیگیری های مرتب از مجله: پس از ارسال مجله، سعی کنید هر روز ایمیل خود را چک کنید(این مورد بر عهده نویسنده مسئول است)، چون ممکن است اصلاحیه یا موردی را مجله از شما درخواست نماید و هر گونه دیرکرد، ممکن است مقاله شما را با مشکل مواجه کند، همچنین هر 10 روز یا دو هفته یکبار پیگیر وضعیت مقاله خود باشید تا سریعتر به جواب برسید. این کار میتواند معمولا بصورت ایمیلی و اگر نتیجه نداد، از طریق تلفن انجام شود.

تصویر
 

امتیاز نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه شما در مصاحبه دکتری

با اینکه استخراج مقاله از پایان نامه به نشر علم و دانش و گسترش پژوهش های دانشجوئی کمک میکند، اما تنها استخراج مقاله از پایان نامه در مصاحبه دکتری دارای امتیاز پژوهشی نیست و حتما باید مقاله در یکی از نشریات معتبر، پذیرش شود. اگر مقاله استخراجی از پایان نامه در یکی از نشریات علمی پژوهشی معتبر پذیرش شود، معمولا هر مقاله 6-7 امتیاز پژوهشی دارد، اگر چند مقاله چاپ شده داشته باشید، ماکزیمم میتوانید 22 امتیاز پژوهشی دریافت نمائید.

نگارش مقالات علمی پژوهشی داخلی از پایان نامه شما در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند. اگر شما نیاز به خدمات استخراج مقاله از پایان نامه و فرمت بندی طبق ساختار مجلات علمی پژوهشی دارید، موسسه آذرگان میتواند در کوتاهترین زمان، به شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش