نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی

انتشار 3 مهر 1397
مطالعه 4 دقیقه

یکی از مهمترین دلایل موفقیت مقالات علمی در دریافت پذیرش از نشریات معتبر ، نحوه نگارش مقاله است. در این مقاله به صورت کامل ، نحوه نگارش اجزای یک مقاله علمی پژوهشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی

پژوهشی که توسط هر محققی انجام می پذیرد ، ممکن است توسط بسیاری از افراد جامعه مطالعه گردد ؛ از این رو مقاله ای که آماده ارسال به مجلات علمی می شود باید دارای استاندارد های قابل قبول و مشخصی باشد. یک مقاله علمی ، ماحصل تمرین و تجربه در سازماندهی پژوهشها ، و ادغام  تحقیقات با قدرت تفکر است. در واقع هنر مولف در منظم سازی نتایج پژوهش ها به صورت سیستماتیک و نگارش آن به ساده ترین زبان است ، به صورتیکه عموم خوانندگان با موضوع و اهداف پژوهش آشنا شوند.

نحوه نگارش مقالات علمی پژوهشی

مقالات علمی پژوهشی ، مقالات بسیار معتبری هستند که هدف اصلی آنها ، ایجاد نوآوری است. مقالاتی که در این مجلات پذیرش می گیرند باید دارای استاندارد های بالایی باشند. از جمله این استاندارد ها می توان به داشتن موضوعی نو ، محتوای قوی ، متن بدون ایراد نگارشی ، منابع بروز و نتایج قابل اجرا اشاره کرد. در بخش بعدی نحوه نگارش مقاله علمی پژوهشی را بررسی خواهیم نمود.

تمام مقالات علمی پژوهشی از الگوی زیر پیروی می کنند.

عنوان ، چکیده ، مقدمه ، موارد و روشها ، نتایج ، بحث و نتیجه گیری ، سپاس و منابع

عنوان

عنوان مقاله ، اولین بخش مقاله است که هدف و موضوع کلی مقاله را در اختیار خوانندگان قرار می دهد. عنوان خوب باید کوتاه و صریح باشد و نظر داوران و خوانندگان مقالات را جلب نماید. معمولا تعداد کلمات عنوان مقالات را بین 4 الی 10 کلمه محدود ساخته اند. بعد از عنوان ، در سطر بعدی ، مشخصات نویسندگان مقاله درج می گردد. در این بخش باید نام  ، درجه علمی ، سازمان خدمتی ، شهر ، کشور ، شماره تماس و ایمیل نویسندگان به ترتیب مشارکت در انجام پروژه ذکر گردد. 

چکیده

در آغاز مقاله باید خلاصه ای از مراحل و نتایج تحقیق آورده شود. این بخش به داوران و خوانندگان کمک می کند تا در کوتاهترین زمان از محتوا و اهداف مقاله با خبر شوند. معمولا تمام خوانندگان مقالات در ابتدا این بخش را مطالعه می کنند و در صورت رضایت از این بخش تصمیم به خواندن یا نخواندن مقاله می گیرند. پس ، نگارش درست این بخش بسیار با اهمیت است. معمولا چکیده بین 150 تا 300 کلمه را شامل میشوند.

چهار بخش مهم هر چکیده :

هدف : در این بخش موضوع و هدف پژوهش را در دو جمله مشخص می کنند.

روش تحقیق : در این بخش روش نمونه گیری و تعداد و جنس مولفه ها بهمراه ابزار ها و شیوه جمع آوری اطلاعات مشخص می گردد.

نتایج : در این بخش باید یافته هایی که صرفا جنبه آماری دارند را به صورت نتایج اصلی در چند جمله بیان کرد.

بحث : در این بخش باید نتایج بدست آمده را از نظر کاربرد و اهمیت در چند جمله بیان نمود.

در نگارش مقاله ، باید مسائل زیر رعایت گردد.

  • از علائم اختصاری ، نمودار ها و جداول استفاده نشود.

  • از آوردن هر گونه منابع در متن چکیده خودداری گردد.

  • حتما از کلمات کلیدی و اصطلاحات مهم در متن چکیده استفاده گردد.

  • حتما به جای نگارش حروفی اعداد از فرم عددی استفاده گردد.

  • بهتر است تمام افعال بکار رفته در متن ، ماضی بعید باشند.

کلمات کلیدی

کلمات و اصطلاحات کلیدی ، کلماتی هستند که کل مقاله به محوریت این واژگان قرار گرفته است. این کلمات خوانندگان را به مقالات مورد نظرشان هدایت می کنند ؛ به همین دلیل باید این کلمات اختصاصی باشند. در انتخاب این کلمات باید از واژه های کلی اجتناب نمود.

مقدمه

یک مقدمه خوب باید هدف پژوهش و میزان موفقیت در دستیابی به نتایج دلخواه را مشخص کند. در این راستا ، باید مسئله بیان شود ، اهمیت مسئله به خوبی نشان داده شود  ، عوارض تداوم آن تخمین زده و در نهایت راه حل های مناسب و عملی ،  برای حل آن پیشنهاد گردد.

مقدمه باید کوتاه ( یک یا دو صفحه ) باشد و موضوع مورد بحث را به روشنی بیان کند و به سوالات درج شده پاسخ گو باشد.

روش بررسی

این بخش ، هسته اصلی مقاله است.  باید در این بخش نوع مطالعه ، تعداد ، جنس و سن نمونه ها مشخص گردد. در صورتیکه از وسایل خاص و مواد خاصی در پژوهش استفاده نموده اید باید نام و شرایط دقیق استفاده را بیان کنید. باید تمام مراحل اجرای پروژه دقیق و خلاصه وار بیان گردد و طریقه اعمال متغیر های مستقل بر متغیر وابسته بیان گردد و در پایان روش های تحلیل آماری بدون آوردن نام نرم افزار بیان گردد.

نتایج

در این بخش بصورت متنی ساده به بیان دستاوردهای حاصل از پژوهش می پردازند. باید درباره هر یک از آزمون های آماری بکار رفته مطالب و اطلاعات لازم ارائه شود ؛ از جملات طولانی و تکراری استفاده نشود و بجای ارائه اعداد و ارقام طولانی ، از میانگین آنها استفاده گردد. باید نتایج روشن باشد و از ارائه دوباره اطلاعات ارائه شده در محتوا ، مخصوصا موارد غیر ضروری اجتباب شود.

بحث

نگارش این بخش را سخت ترین بخش مقاله میدانند و نیاز به درک درست و تفکر دقیق دارد. بهتر است موارد زیر ، در نگارش این بخش  لحاظ گردد:

  • خلاصه مهمترین یافته ها ، حداکثر در یک پاراگراف

  • مقایسه یافته ها با کارهای مشابه قبلی

  • کاربرد یافته ها و. بحث در مورد آنها به صورت بالینی .

  • در پایان نتیجه گیری و بحث در مورد مشکلات پیش آمده و راه حل های حل آنها

منابع

در پایان در بخش منابع ، تمام مطالب و آثار و نوشته های استفاده شده ، به همراه نام نویسندگان درج و به مقالات مرتبط ارجاع داده شود.

موسسه آذرگان

یکی از بهترین موسسات ارائه کننده خدمات پژوهشی ، موسسه آذرگان است. این موسسه توانسته است با گرد هم آوردن محققان و کارشناسان نخبه رشته های علمی مختلف ، بسیاری از خدمات پژوهشی را بصورت تضمینی به عزیزان فرهیخته ارائه دهد. 

برخی از خدمات موسسه آذرگان

 

موسسه آذرگان ، بهترین موسسه ارائه دهنده خدمات پژوهشی در کشور

تصویر

برای ثبت سفارش لطفا کلیک کنید

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش