مراحل چاپ کتاب از پایان نامه

انتشار 17 مهر 1398
مطالعه 5 دقیقه

یکی از بهترین راه های دریافت امتیازات پژوهشی برای هر دانشجو ، چاپ کتاب از پایان نامه ارشد یا رساله دکتری است. در این مطلب ، مراحل انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

مراحل چاپ کتاب از پایان نامه

پایان نامه ارشد یا رساله دکتری ، تلاشی است که در قالب یک نوشته ، دانشجویان در رشته تخصصی خود جمع بندی میکنند تا به اساتید خود نشان دهند که آماده فارغ التحصیلی و دریافت مدرک تحصیلی هستند.  در بیان ساده تر  ، پایان نامه ، عصاره دروس دانشگاهی است  که توسط دانشجو و به کمک اساتید تدوین میگردد. همان طور که مشخص است ، رساله ها و پایان نامه ها ، بخاطر زحمات و تلاش هایی که برای تهیه و گردآوری مطالب آنها انجام میشود ، دارای ارزش علمی بالایی است و می توان از آنها ، در تهیه کتاب ها و مقالات علمی معتبر استفاده نمود. در این مقاله می خواهیم در مورد مراحل چاپ کتاب از پایان نامه مطالبی را بیان کنیم.

تبدیل پایان نامه به کتاب

یکی از بهترین راه های دریافت امتیازات پژوهشی و تقویت رزومه علمی ، تبدیل پایان نامه به کتاب است. تبدیل پایان نامه به کتاب به مفهوم خارج کردن یک پایان نامه یا رساله از قالب خود و تبدیل فرمت آن به کتاب است. در این کار تمام  کلمات " پایان نامه " حذف و با کلمه " کتاب " جایگزین میگردد ، همچنین موارد اضافی مانند چکیده انگلیسی و جداول غیر ضروری حذف میگردد و مواردی مانند پیش گفتار و تقدیم ، به آن اضافه میگردد. در پایان ، زمانی فایل کتاب آماده شد ، باید برای چاپ آن اقدام گردد.

مراحل چاپ کتاب

مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا می‌تواند شامل شعر، داستان، دستنوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر می‌تواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. بریا چاپ کتاب از پایان نامه ، فایل تبدیل شده اماده دریافت مجوزات است.

مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب

در این مرحله صفحه‌آرایی انجام می‌شود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد. در این مرحله طرح جلد توسط طراح با نظر نویسنده طراحی و آماده میگردد.

مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)

شابک مخفف عبارت "شماره استاندارد بین المللی کتاب" به اختصار  ISBN نامیده میشود. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که به هرکتاب منسوب می‌شود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند. همچنین از سال ۲۰۰۷ به بعد شابک از ۱۰ رقم به ۱۳ رقم افزایش یافت تا بتوان کتاب‌های بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام می‌گیرد. به این صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند.

408_1

مرحله چهارم: دریافت فیپا

فیپا که مخفف فهرست نويسي پيش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال می‌شود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان می‌برد.

مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر می‌شود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب‌های علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.

مرحله ششم: چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپ‌خانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام می‌گیرد.

مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۱۰ نسخه از آن را به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.

امتیاز چاپ کتاب از پایان نامه

همان طور که اشاره شد ، چاپ کتاب یکی از بهترین راه های تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه و بنیاد نخبگان است. چاپ کتاب از پایان نامه ، تالیف کتاب یا ترجمه و چاپ کتاب میتواند 4 امتیاز پژوهشی را در مصاحبه دکتری داشته باشد.

چاپ کتاب در موسسه آذرگان

ما در این مجموعه تاثیر مثبتی که یک کتاب با کیفیت می تواند روی آینده ی شغلی هر فرد را ایفا کند به خوبی می دانیم ؛ در همین راستا همه ی تلاش خود را می کنیم تا با ارائه ی محصولاتی با کیفیت ، سرویس شگفت انگیز و قیمتی مناسب ، به این مهم دست پیدا کنیم.

موسسه انتشاراتی آذرگان با دارا بودن تیمی تخصصی از بهترین تکنسین های آماده سازی پیش چاپ ، اپراتور های مجرب در چاپ و تکنسین های کنترل کیفیت ، این اطمینان را به شما می دهیم که یک محصول عالی را از ما دریافت خواهید کرد.

موسسه آذرگان ، بهترین موسسه ارائه کننده خدمات پژوهشی در کشور

تصویر

برای ثبت سفارش ، لطفا کلیک کنید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش