موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟

انتشار 8 بهمن 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از بزرگترین سوالات داوطلبان شرکت در آزمون مصاحبه، این است که موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.

موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟

در چند سال اخیر با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از جانب سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر مصاحبه دکتری سال جدید هم به مانند چند سال اخیر، 50 درصد در نظر خواهد بود. در همین راستا پس از مشخص شدن نتیجه آزمون مصاحبه، میانگین این آزمون با نمره تراز داوطلب ، امتیاز کلی داوطلب را محاسبه میکنند. باید در نظر داشته باشید نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.

اما در جدول زیر میتوانید تغییرات وزن و تاثیر آزمون کتبی و آزمون مصاحبه را در آزمون های دکتری نیمه مترکز بین سال های 1390 تا 1399 ملاحظه کنید.

سال برگزاری آزمون

سهم آزمون کتبی

سهم مصاحبه دکتری
 

آزمون دکتری 99

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 98

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 97

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 96

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 95

بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها 0 تا 30 درصد (غالباً صفر)

بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها بین 70 تا 100 درصد (غالباً 100 درصد)

آزمون دکتری 94

30 درصد

70 درصد

آزمون دکتری 93

30 درصد

70 درصد

آزمون دکتری 92

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 91

یک سوم نمره کل

دو سوم نمره کل

آزمون دکتری 90

صفر درصد

100 درصد

موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟

آزمون مصاحبه یکی از بزرگترین امتحانات طول دوران متقاضیان میباشد و موفقیت در این آزمون به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

داشتن رزومه پژوهشی قوی: مهمترین عامل موفقیت در آزمون مصاحبه، داشتن یک رزومه قوی و تخصصی است و هیچ چیزی بیشتر از این داوران را متقاعد به دادن نمره قبولی نمیکند و قطعا داوطلبانی که دارای امتیاز بالای پژوهشی هستند، شانس بالایی برای پذیرش خواهند داشت. امتیاز پژوهشی، شامل تمام مقالات و کتاب های چاپ شده، پایان نامه تدوین شده، کنفرانش ها و تمام فعالیت هایی که به رشته تخصصی مربوط میشوند، گفته میشود.

داشتن رزومه آموزشی قوی: کسانی که از ابتدای شروع تحصیل قوی عمل کرده اند و در دانشگاه های معتبر، در بازه زمانی کوتاه تر و با معدل بالاتری مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده اند، جزء داوطلبانی هستند که رزومه آموزشی قوی دارند. همچنین کسانی که دارای مدرک معتبر زبان انگلیسی مثل تافل، تلیمو، آیلتس، MSRT و ... هستند، با توجه به نمره دریافتی در آزمون زبان، میتوانند 1 الی 8 امتیاز آموزشی دریافت کنند.

تسلط به رفتار در جلسه و کنترل استرس: همانطور که میدانید، تسلط به سوالات از یک طرف، و میزان تسلط داوطلب روی رفتار خود در جلسه، از طرف دیگر برای داوران بسیار مهم است. داوران به عملکرد رفتاری داوطلب در خود جلسه 30 امتیاز در نظر گرفته اند و باید برای بدست آوردن آن کاملا با دقت عمل کنید. داشتن استرس بیش از حد میتواند روی عملکرد داوطلب تاثیر بدی داشته باشد و حتی ممکن است بدیهی ترین موارد هم فراموش گردد. از این رو باید تلاش شود که استرس کنترل گردد.

برای تقویت رزومه پژوهشی دکتری میتوانید روی کمک ما حساب کنید...

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش