مجوز انتشار کتاب

انتشار 5 بهمن 1396
مطالعه 3 دقیقه

برای چاپ هر کتابی ، باید از ادارات و وزارت خانه های مربوطه ، مجوز های لازم را تهیه کرد.در این مقاله بطور مفصل مجوز های انتشار کتاب را بررسی میکنیم.

مجوز انتشار کتاب

مجوز انتشار کتاب

 

انتشار کتاب

پس از طی مراحل  اماده سازی ، تایپ ، ویرایش و صفحه ارایی ؛ کتاب باید  شابک ، فیپا و مجوز وزارت ارشاد را  جهت چاپ کسب کند. در ابتدای این مقاله تعرفی از اینکه شابک و فیپا چیست، خواهیم داشت:

شابک چیست:

پیشرفت و گسترش روز افزون مبادله و انتشار کتاب در سطح بین المللی، جامعه را بران داشت تا برای شناسایی، سفارش، فروش، انبار گردانی، توزیع و اطلاع رسانی قوی از این شبکه که به "شماره استاندارد بین المللی کتاب" یا به اختصار "شابک" معروف است ، استفاده کند.

اولین بار در سال 1966 در انگلیس توسط صنف کتابداران پایه گذاری شد و تا سال 2007 ده رقمی بوده است بعد از این سال به علت افزایش دامنه ی اختصاص شناسه، سیزده رقمی شده است.

در سال 1372 ایران رسما به عضویت نظام شابک درآمد و موسسه ی خانه ی کتاب رسما نمایندگی این نظام را بر عهده گرفت.

این نظام با هدف گسترش استفاده از این شبکه و بکارگیری ان در مبادلات تجاری کتاب فعالیت دارد و در حال حاضر بالغ بر 5000 موسسه انتشاراتی عضو نظام  ISBN در ایران هستند. شابک توسط نویسنده یا ناشر از خانه ی کتاب دریافت میشود.

فیپا چیست:

فیپا یا فهرست نویسی پیش از چاپ عبارت است از فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از نشر آن که در صفحه ی شناسنامه کتاب درج می گردد. در واقع تهیه ی اطلاعات کتابشناختی برای شناسایی و بازیابی یک کتاب بر مبنای ضوابط و استاندارد های بین المللی قبل از انتشار ان کتاب است.

این طرح به شکل غیر رسمی از سال 1870 در امریکا پیشنهاد شد و برای اولین بار توسط کتابخانه ی کنگره ی امریکا در سال 1901 آغاز شد.در سال 1971 برای دومین بار با روشی برخواسته از طرح فهرست نویسی از منبع بود در این کنگره پی گرفته شد و پس از حدود 3 سال 65، درصد از کتابخانه های امریکا دارای فهرستبرگه پیش از انتشار شدند. این طرح در سال 1876 در کتابخانه ی انگلستان پیشنهاد شد اما اجرای ان یک قرن طول کشید و بطور رسمی از سال 1977 شروع به کار کرد. در حال حاضر اکثر کشور ها از این طرح استقبال کرده اند.

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره دراسفند سال1374 طرح اجرایی این طرح توسط  کتابخانه ی ملی به هیئت دولت ارائه شد که تصویب نامه ی ان در تاریخ 8/12/1375 به کتابخانه ی ملی ابلاغ شد و مسئولیت اجرایی ان به این نهاد داده شد و در سال 1377 کتابخانه ی ملی با همکاری وزارت ارشاد اسلامی اجرای طرح را به طور رسمی اغاز کرد.

اکنون بیش از 90 درصد کتب منتشر شده، با این اطلاعات منتشر می شوند. سالانه حدود یک میلیارد تومان صرفه جویی حاصل اجرای این طرح تخمین شده است. با ارسال فایل کتاب به کتاب خانه ی ملی فیپا اخذ می شود.

مدارک های لازم برای گرفتن مجوز قبل از چاپ کتاب طبق ایین نامه ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

1.پرینت نسخه ی نهایی آماده ی چاپ کتاب ، به همراه صفحه ی عنوان و شناسنامه و فیپا ، مطابق فایل  PDF ارائه شده.

2.لوح فشرده (CD) با فرمت PDF کتاب (حجم فایل کمتر از 15 مگا بایت) شامل صفحات تمامی صفحات کتاب  + شناسنامه و برگه فیپا در یک فایل ارائه شود.

(لازم به ذکر است در صورت به کار بردن هر گونه لقب مانند دکتر ، مهندس و... به عنوان پیشوند نام مولف یا مترجم ، با ارائه مدرک معتبر موید لقب الزامیست. این مدرک می بایست در اول فایل PDF   اسکن شود.)

3.ارائه ی کارت ملی برای ناشر یا مولف الزامی است.

4.گرفتن شماره ی شابم برای کتب موسیقی و شابک برای دیگر کتاب ها الزامیست.

5.ارائه ی اصل  یا کپی فهرست نویسی پیش از انتشار ( فیپا ) الزامیست.

6.پر کردن مجوز قبل از چاپ کتاب به صورت تایپ شده ( برای ناشر یک نسخه و برای مولف 2نسخه )

7.ارائه ی فرم معرفی نامه ی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ناشر و مولفان شهرستانی الزامی است.

8.پس از اخذ مجوز قبل از چاپ ، ارائه ی طرح جلد کتاب و تایید ان توسط دفتر توسعه ی کتاب و کتاب خوانی  الزامیست.

در مرحله اخر هم پس از چاپ کتاب ، تعدادی از آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت دریافت اعلام وصول تحویل داده می شود

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش