مهمترین دلایل ریجکت مقالات علمی

انتشار 6 مهر 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از سوالاتی که همواره در ذهن دانشجویان و محققان وجود دارد، این است که چرا مقاله ای که برای آن زمان و انرژی زیادی گذاشته اند، ریجکت میشود. در این مطلب درمورد مهمترین دلایل ریجکت مقالات علمی صحبت میکنیم.

مهمترین دلایل ریجکت مقالات علمی

بسیاری از دانشجویان برای اینکه بتوانند رزومه پژوهشی خود را تقویت کنند، از دانشگاه خود فارغ التحصیل شوند و یا مسیر خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور باز کنند، نیاز دارند تا در مجلات معتبر بین المللی پذیرش مقاله خود را دریافت کنند. در پروسه چاپ مقاله، زمانی که مقاله خود را به مجلات ارسال میکنیم، مقاله توسط ادیتور و داوران مجله مورد بررسی کیفی قرار میگیرد. و نتیجه آن یا پذیرش مقاله است و یا ریجکت مقاله. در این مطلب، میخواهیم دلایل کلی ریجکت یک مقاله را بررسی کنیم.

مهمترین دلایل ریجکت مقالات علمی

  • ریجکت مقاله بدلیل عدم تطابق موضوعی

 یکی از مهمترین دلایل ریجکت مقالات علمی، عدم دقت نویسنده به اسکوپ مجله است. همانطور که میدانید، تمام مجلات علمی اهدافی دارند و یک یا چند موضوع علمی را مورد بررسی قرار میدهند. نویسنده مقاله موظف است، قبل از ارسال مقاله به مجله، از سایت ژورنال، و از بخش aims & Scopes ، اهداف مجله را بررسی کند؛ در صورتی که مقاله و مجله هم اسکوپ باشند، مقاله راسابمیت نماید.

  • ریجکت مقاله بدلیل ضعف ترجمه

یکی از ایرادات بزرگ مقالات، در ترجمه آنهاست. حتی اگر مقاله نوشته شده بسیار قوی و بی عیب باشد، اگر ترجمه خوبی نداشته باشد و داوران نتوانند مفهوم مقاله را متوجه شوند، قطعا به مشکل خواهد خورد. بهتر است مقاله توسط مترجم متخصص ترجمه شده و در صورت نیاز، ویراستاری نیتیو شود.

  • ریجکت مقاله بدلیل عدم رعایت اصول اولیه نگارش مقاله

اصول اولیه نگارش مقاله شامل رعایت موارد زیر میشود:

1.فرمت بندی: هر مجله ای که انتخاب میشود، دارای فرمت خاص خود است که نویسنده موظف است آن را از سایت مجله دانلود کرده و قبل از ارسال، مقاله را به فرمت آن مجله درآورد. اگر این مورد رعایت نشود قطعا مقاله برگشت خواهد خورد.

2.سرقت علمی: سرقت علمی و یا ایراد مشابهت مقاله، یکی از مواردی است که باید قبل از ارسال مقاله چک شود. معمولا مشابهت مقاله تا 10 درصد موردی ندارد، اما اگر این درصد بیش از اندازه باشد، قطعا مقاله رد خواهد شد. محاسبه درصد سرقت علمی توسط نرم افزار های مخصوص انجام میگیرد.

3.ارسال همزمان مقاله به چندین نشریه: برخی از نویسندگان برای اینکه شانس پذیرش مقاله خود را بیشتر کنند، مقاله خود را همزمان به چندین ژورنال ارسال میکنند. اما این یک ریسک بسیار بزرگ است، در صورتیکه مجلات از این موضوع باخبر شوند، کار مقاله و حتی نویسنده تمام است. این مورد یک خط قرمز است که تخطی از آن باعث میشود مقاله و نام نویسنده در لیست سیاه آن ژورنال و یا حتی ژورنال های دیگر قرار  گیرد.

  • ریجکت مقاله به دلیل ناکافی بودن مشاهدات علمی

مطالعه، شامل مشاهدات و بررسی‌هایی است که این مشاهدات بطور کامل انجام نشده‌اند. یافته‎های مربوط به برخی از مطالعات، در زمینه مورد نظر بحث شده، اما پژوهش‌های مهم دیگر نادیده گرفته شده‌اند. در یک کلام؛ برای سابمیت کردن مقاله بیش از حد عجله کرده‌اید!

  • نقص در بخش تجزیه تحلیل و داده پردازی مقاله

اگر در مطالعه، گروه‌های کنترل داده یا معیارهای مقایسه‌ای، بطور واضحی مشخص نشده باشند؛ مطالعه، روش‌ها و تکنیک‌هایی را که بتوان آن را تکرار کرد مشخص نباشند، تحلیل داده ها از لحاظ آماری معتبر نباشد و از معیارهای زمینه مورد نظر تبعیت نکنند یعنی یکجورایی اصلا مشخص نیست از کجا و چجوری به نتیجه رسیده اید!

  • ریجکت مقاله به دلیل ضعف در بخش نتیجه گیری

استدلال‌ها نامعقول، سازمان نیافته و نامعتبرند. داده‌ها، برای بخش نتیجه‌گیری مناسب نیستند نتیجه گیری انجام‌شده، بخش زیادی از مطالعات علمی قبلی را نادیده می‌گیرد و خب طبیعتا باید ریجکت شود تا محتوای آنرا قوی‎تر و قابل اتکا کنید.

  • ریجکت مقاله بدلیل قدیمی بودن رفرانس ها

بخش منابع یکی از مهمترین بخش های یک مقاله است. مقالات بروز همواره از کتاب ها و مقالات جدیدالنشر استفاده کرده و به آنها رفرنس میدهند. برای اینکه یک مقاله بروز داشته باشید بهتر است از مراجع 3 سال اخیر برای مقاله خود استفاده کنید.

تصویر

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش