مهمترین دلایل ریجکت یک مقاله علمی با کیفیت چیست؟

انتشار 5 اسفند 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای هر دانش پژوهشی ایجاد شود، این است که چرا یک مقاله علمی باکیفیت هم ریجکت میشود! ریجکت مقاله عوامل بسیاری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مهمترین دلایل ریجکت یک مقاله علمی با کیفیت چیست؟

همانطور که میدانید، یکی از مهمترین فعالیت های محققان و پژوهشگران در سراسر جهان، چاپ مقالات علمی به واسطه پژوهش ها و یافته های جدیدشان است. این مقالات بسیار با ارزش هستند و میتوانند پایه گذار تحولات بزرگ در علوم مختلف باشند. نگارش مقاله برای دانشجویان هم اهمیت بسزائی دارد و آنها میتوانند با چاپ مقاله در مجلات معتبر، رزومه پژوهشی خود را تقویت کنند، از رساله خود دفاع کنند، فارغ التحصیل شوند و یا از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی اپلای بگیرند. این تنها بخش بسیار کوچکی از مزایای چاپ مقاله است؛ اما چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی به هیچ عنوان راحت نیست. سالانه تعداد زیادی مقاله به این نشریات ارسال میشوند و درصد قابل توجهی از آنها به دلایل مختلف ریجکت میشوند. ریجکت مقاله بدلیل ضعف علمی و محتوای سطح پایین قابل پیشبینی است، اما در برخی موارد دیده شده با اینکه نویسنده، برای جمع آوری اطلاعات، پژوهش و تدوین مقاله زحمات زیادی کشیده، متاسفانه مقاله با محتوای علمی بالا هم ریجکت میگردد. میخواهیم در ادامه در مورد دلایل ریجکت مقالات علمی با کیفیت صحبت کنیم.

تصویر
 

مهمترین دلایل ریجکت یک مقاله علمی با کیفیت چیست؟

ارسال به مجله اشتباه: یکی از مهمترین دلایل ریجکت مقاله، ارسال مقاله به مجله اشتباه است. شما هر چقدر هم که مقاله خوبی نوشته باشید اگر به مجله هم موضوع با مقاله ارسال نکنید قطعا نتیجه خوب نخواهد بود. باید قبل از سابمیت مقاله، به دقت اهداف و اسوپ مجله بررسی و با مقاله تطبیق داده شود.

ترجمه ضعیف: اگر مقاله خود را به مجلات بین المللی ارسال میکنید، حتما باید به ترجمه مقاله دقت کنید. ممکن است مقاله شما بسیار قوی باشد اما اگر ترجمه تخصصی نداشته باشد، به مشکل میخورد. داوران برای اینکه بتوانند داوری درستی انجام دهند، نیاز دارند تا محتوای مقاله را بخوبی مطالعه و درک کنند و اگر متن مقاله نامفهوم باشد؛ قطعا ریجکت خواهد شد.

داشتن موضوع تکراری: باید بدانید یکی از حساست های داوران مجلات علمی، روی جدید بودن موضوع مقاله است. ممکن است مقاله شما مقاله خوبی باشد اما تکراری بودن موضوع باعث میشود داوران مقاله را رد کنند. اگر موضوع هم تکراری باشد باید نتایج جدیدی ارائه دهد. 

منابع قدیمی: برای اینکه مقاله بروز باشد، باید به کتاب ها و مقالات جدید ارجاع داده شود و مقاله ای که از منابع قدیمی استفاده کند قطعا ریجکت خواهد شد.

تحریم: یکی از مواردی که در سالهای اخیر بسیار بچشم آمده، ریجکت مقالات به دلیل تحریم های کشور های غربی است. بارها دیده شده مقالات خوب بدون بررسی اولیه به نویسنده بازگشت داده میشوند. بهتر است قبل از ارسال مقاله، آرشیو مجله چک شود که آیا قبلا این مجلات، مقالات ایرانی را چاپ کرده اند یا نه!

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 

 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش