مهارت های چهارگانه زبان و نکات مهم در آموزش آنها

انتشار 19 آذر 1398
مطالعه 4 دقیقه

چهار مهارت زبان به آن دست مهارت ها گفته می شود که لازمه تسلط به هر زبان میباشند. در ادامه با این مهارت ها آشنا خواهیم شد.

مهارت های چهارگانه زبان و نکات مهم در آموزش آنها

یکی از مهمترین اصطلاحاتی که تمام زبان آموزان بیش از همه آن را شنیده اند ، مهارت های چهار گانه زبان است. اما چند درصد از این زبان آموزان در مدرسه ، کلاس درس ، آموزشگاه ها و موسسات زبان میتوانند بخوبی این اصطلاح را درک کنند؟ شاید تنها در دانشگاه و آن هم برای دانشجویان رشته های زبان انگلیسی که رشته تخصصی آنها مترجمی و ادبیات زبان انگلیسی است ، این اصطلاح آشنا باشد و اطلاعاتی در این خصوص داشته باشند. حقیقت ماجرا این است که سیستم آموزشی زبان انگلیسی در کشور ما ایراد دارد و باید قبول کنیم چه دلمان بخواهد و چه دلمان نخواهد ، زبان انگلیسی ، زبان اول بین المللی است و تقریبا تمام کشور ها روی یادگیری این زبان از پایه برنامه ریزی کرده و هزینه میکنند. اما در کشور ما با این سطح از بار علمی ، نخبگان طراز اول و اساتید تاپ بنام ، هنوز هم در این بخش شاهد ضعف هستیم. آموزش مهارت های چهار گانه زبان بسیار مهم است و باید مفهوم آن پیش از شروع الفبای زبان آموزش داده شود تا دانش آموز از همان شروع کار  ، مسیر خود را در آموزش زبان ببیند.

مهارت های چهارگانه زبان

یادگیری زبان بصور ذاتی و بالقوه در تمام انسان ها وجود دارد ، حتی افرادی که از بهره هوشی بالایی برخوردار نیستند میتوانند به راحتی زبان مادری خود را یاد گرفته و منظور خود را به دیگران انتقال دهند. در همین راستا ، تمام انسان ها می توانند با استفاده از مهارت های چهار گانه زبان از این توانایی ذهنی استفاده کرده و زبان های دیگری مانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند.

Speaking(مهارت صحبت کردن)

یکی از اولین چیزهایی که انسان نیاز به یادگیری آن دارد ، مهارت صحبت کردن یا همان Speaking  است. یادگیری این مهارت را میتوان اولین قدم بسوی ایجاد یک ارتباط باشد. برای مثال اگر شما در جایی هستید و اون منطقه رو نمیشناسید ، به راحتی با مهارت داشتن در صحبت کردن به زبان انگلیسی میتوانید تمام نیاز های خود را برطرف کنید و سوالات خود را از افراد دیگر بپرسید.

listening(مهارت گوش دادن)

گوش دادن را میتوان در اولویت دوم این مهارت ها قرارداد. زمانیکه یاد گرفتید به زبان انگلیسی صحبت کنید ، باید یاد بگیرید که چگونه حرف های دیگران را گوش کنید و آنرا بفهمید. گوش دادن و متوجه شدن ، یکی از مهمترین دغدغه های افراد در یادگیری زبان انگلیسی است. برای اینکه بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید ، باید بخوبی حرف دیگران را متوجه شوید.

reading(مهارت خواندن)

در سومین مرحله باید یاد بگیریم که چگونه مهارت خواندن را بیاموزیم. هر زبانی را که بخواهید یاد بگیرید ، آموزش مهارت خواندن در آن بسیار مهم است. در طول روز بارها جملات زیادی را از تابلو ها ، روزنامه ها ، کتاب ها و وب سایت ها مطالعه میکنیم و برای یادگیری  یک زبان ، آموزش خواندن بسیار مهم است.

writing(مهارت نوشتن)

در چهارمین و آخرین مرحله ، باید روی مهارت نوشتن تمرکز کنیم. این مهارت باعث میشود ، به زبان انگلیسی تسلط بیشتری داشته باشیم. در این مرحله باید یادبگیریم ، مطالبی که یادگرفته ایم را روی کاغذ بیاوریم و املای صحیح آنها را بنویسیم. باید نحوه نوشتن یک نامه دوستانه و یک نامه رسمی اداری را یادبگیریم و واژگان درست را در آنها بکار بریم.

 
تصویر
 

کدامیک از مهارت های چهارگانه زبان در اولویت قرار دارند؟

یکی از سوالات مهم اکثر زبان آموزان این است که در بین چهار مهارت اصلی ، کدامیک در اولیت بیشتری برای آموزش قرار دارند؟ باید به این سوال اینگونه پاسخ دهیم که از این چهار مهارت ، دوتا از آنها برای ارسال پیام استفاده میوشند و دوتای دیگر برای دریافت پیام.

ارتباط مهارت Speaking با listening

مهارت صحبت کردن ، رابطه مستقیمی با مهارت گوش دان دارد. در واقع اگر شما بتوانید بخوبی با دیگران صحبت کنید ، میتوانید حرف دیگران را گوش دهید و بفهمید. در واقع برای حرف زدن صحیح ، باید نحوه ادای درست تلفظ کلمات را یاد بگیریم و طبق اصول گرامری جملات را بسازیم.

ارتباط مهارت reading با writing

مانند دو مهارت اول ، مهارت خواندن و نوشتن هم در راستای هم هستند. اگر مهارت خواندن را بخوبی یاد بگیریم ، کم کم نگارش آنها را هم یاد خواهیم گرفت. البته باید به این موضوع هم توجه کنیم که مهارت خواندن میتواند روی مهارت صحبت کردن هم بسیار تاثیر گذار باشد و باعث تقویت آن شود.

نکته: اگر بخواهیم یک جمع بندی دقیق از اهمیت مهارت های چهارگانه داشته باشیم ، باید مهارت های Speaking ، listening ، reading را به یک اندازه مهم دانست و هر سه آنها را با هم تقویت کرد ، سپس به یادگیری مهارت writing پرداخت.

ترجمه زبان در موسسه آذرگان

این موسسه کار خود را از سال 1391 آغاز کرد و در طی چندین سال به طور تخصصی در چند بخش از جمله ، چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، ترجمه تخصصی و ... به صورت دپارتمان های جداگانه به ارائه خدمات پرداخته است. ما در بخش ترجمه ، از بهترین مترجمان تخصصی رشته های مختلف بهره می بریم و تمام تلاش خود را می کنیم تا در زمینه های مختلف علمی ، حس رضایت مندی را در ذهن مشتریان ایجاد کنیم.

موسسه آذرگان ، بهترین موسسه ارائه کننده خدمات پژوهشی در کشور

تصویر

برای ثبت سفارش ، لطفا کلیک کنید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش