معرفی نرم افزار LATEX و ضرورت استفاده از آن

انتشار 20 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

نرم افزار لاتک (LATEX) با استفاده از بسته زی پرشین برای ایجاد مستندات فارسی و انگلیسی و ریاضی به طور هم زمان، همراه با فرمول های پیچیده فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی نرم افزار LATEX و ضرورت استفاده از آن

معرفی نرم افزار LATEX و ضرورت استفاده از آن

امروزه اکثر مجله های علمی پژوهشی از نویسندگان خود انتظار دارندف که مقاله خود را با لاتک تهیه کنند. معمولا اکثر کسانی که برای اولین بار از لاتک استفاده می کنند، در میانه کار می گویند: که دیگر ازاین نرم افزار استفاده نخواهند کرد. اما بعد از اتمام کار به خود می گویند دیگر به هیچ عنوان به سراغ نرم افزار های دیگر نخواهم رفت. دلیل این امر بسیار واضح است، چرا که لاتک برای هر منظور، فرمانی دارد که باید این فرمان ها را بدانید تا بتوانید به طور بهینه از آن استفاده کنید. اگر در ابتدا زمان کافی برای یادگیری این فرمان ها صرف نکنید، در آینده چندین برابر این زمان را برای رفع مشکلات نوشتار خود باید صرف کنید.

 

tEX چیست؟

یک سیستم حروف چینی است که توسط دونالدکنوث در دانشگاه استنفورد، برای حروف چینی مستندات، به ویژه مستنداتی که دارای فرمول های ریاضی زیادی هستند، طراحی شده است. TEX نرم افزاری آزاد است و حق کپی آن متعلق به انجمن ریاضی آمریکا است.

LATEX چیست؟

LATEX بسته ای از ماکروها است، که به نویسنده امکان حروف چینی و چاپ مستندات را با بهترین کیفیت فراهم می کند. LATEX توسط لزلی لمپورت نوشته شده،  و از TEX به عنوان موتورحروف چینی استفاده می کند. LATEX برای تولید نوشتار با کیفیت عالی علمی و ریاضی بسیار مناسب است. این سیستم همچنین برای تولید انواع نوشتار، از یک نامه ساده تا کتاب های کامل مناسب است.

این محتوا به صورت کوتاه به معرفی لاتک می پردازد، و برای بسیاری از کاربردهای آن کافی است. برای آموزش کامل نرم افزار لاتک دو فایل pdf زیر را دانلود کنید.

لینک دانلود فایل آموزشی مقدمه ای نه چندان کوتاه بر LATEX

 

از LATEX می توان در موارد گوناگون استفاده کرد:

  • حروف چینی کتاب
  • حروف چینی مقالات
  • حروف چینی گزارش ها
  • تهیه اسلاید

و موارد دیگری که نیاز به حروف چینی پیشرفته داشته باشیم، می توان استفاده کرد. در متن های ریاضی، مهندسی، فیزیک و متن هایی که در آن به تعداد زیاد فرمول های پیچیده وجود دارد، استفاده از LATEX توصیه می شود. از این رو LATEX بیشتر در میان دانشگاهیان و خصوصا رشته های علوم پایه و مهندسی محبوبیت بیشتری دارد.

اکنون این سوال پیش می آید، که با وجود نرم افزارهای Microsoft Office و Open Office  و  liber Office  چرا LATEX توصیه می شود؟

  1.  کپی رایت نرم افزار LATEX رایگان است و حق انتشار آن انحصاری نیست.
  2. اسناد تولید شده با LATEX ثبات دارند.
  3.  کیفیت بسیار بالا در حروف چینی متون دارای فرمول های ریاضی
  4. برای حروف چینی کتاب یا مقاله تنها نیاز به تعداد کمی از دستورات برای تعریف ساختار متن است و نیازی به دانستن چگونگی طراحی کتاب یا مقاله نیست.
  5. فایل هایی که در لاتک تولید می شوند، مستقل از سیستم عامل است. یعنی به سیستم عامل خاصی وابستگی ندارد و در ویندوز، لینوکس و حتی در سیستم عامل های کمپانی اپل نیز خروجی درستی می دهد. در صورتیکه فایل های Microsoft Office روی سیستم عامل های لینوکس و اپل به خوبی اجرا نمی شوند.
  6. در LATEX متعلقات نوشتارهای علمی به صورت خودکار تولید می شوند:
  • مراجع
  • نمایه
  • ارجاع ها
  • فهرست مطالب، فهرست اشکال، فهرست جداول و ...
  •  

نصب و راه اندازی نرم افزار LATEX

برای شروع کار نیاز به نرم افزاری دارید که بتوان به کمک آن فایل های نوشته شده توسط LATEX را کامپایل کرده و خروجی به فرمت  pdf  را تولید کرد.

ابتدا باید یکی از دو نرم افزار زیر را روی کامپیوتر خود نصب کنید:

  •  Texlive 2015
  • MikTEx

پیشنهاد می شود، که برای داشتن سازگاری بیشتر با بسته XePersian  که برای تایپ متن های فارسی به ان نیاز داریم، Texlive را نصب کنید. همچنین نیاز به نصب یک ویرایشگر مناسب دارید، ویرایشگرهای زیادی وجو دارد که از میان آنها سه ویرایشگر زیر توصیه می شود:

  1.  TeXmaker
  2.  TeXworks
  3. TeXStudio

اگر Texlive را نصب کنید، ویرایشگر TeXworks را به صورت پیش فرض خواهید داشت، اما پیشنهاد ما دانلود ویرایشگر TeXStudio از فایل سرور می باشد.

نسخه Texlive مورد نظر خود را تهیه کنید. اگر فایل iso است، آن را با استفاده از یک نرم افزار درایو مجازی مانند Gizmo یا Winmount و یا هر نرم افزار دیگری که در اختیار دایرد mount کنید. به پوشه texlive رفته و فایل install-tl-windows.bat را اجرا کنید، در پاسخ به تمامی درخواست ها ok بزنید و صبر کنید تا نصب به طور کامل انجام شود. حدود 20 تا 30 دقیقه برای نصب کامل زمان نیاز است پس شکیبا باشید.

برای سرعت بیشتر نصب توصیه می شود، که فایل iso را در درایو C کپی کنید و آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید.

نرم افزار TeXStudio را دانلود و نصب کنید. صفحه کلید فارسی موجود خود را حذف کرده و از پوشه iranain standard persian keyboard فایل setup را اجرا کنید. تمامی فونت های مورد نظر خود را در پوشه فونت ویندوز کپی کنید. اکنون همه چیز آماده کار و تولید محتوا با لاتک است.

موید و سربلند باشید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
مائده درویشی
3 سال پیش
با سلام،چرا نصب این برنامه انقد سخت شده؟من بعد دردسرهای متوالی نصبش کردم حالا وقتی توی نمونه پایان نامه حتی فقط اسم خودمو مینویسم pdfنمیده؟
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش