معرفی برترین دانشگاههای کشور در طرح تراز بین المللی

انتشار 11 آذر 1398
مطالعه 5 دقیقه

معاون آموزشی وزیر علوم نتایج سال ۹۷ طرح ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور را اعلام کرد. دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه دانش های بنیادی رتبه های اول را کسب کردند.

معرفی برترین دانشگاههای کشور در طرح تراز بین المللی

دکتر علی خاکی صدیق صبح امروز در هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر به تراز جهانی گفت: آنچه که از دانشگاه تراز جهانی تعریف می کنیم بر اساس رتبه بندی بین المللی، سنجش می شود البته این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوت هایی نیز دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه ها با دیپلماسی علمی گره خورده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم ها شاهد هستیم دانشگاه ها بسیار بهتر و پررنگ تر از وزارت علوم می توانند در دیپلماسی علمی عمل کنند و آن را پیش ببرند و تاکید وزارت علوم این است که در این زمینه پررنگ تر عمل کند. البته توجه ما به این موضوع به این معنی نیست به کارکردهای دیگر دانشگاهی توجهی نمی شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: به طرح ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی شبهه هایی وارد می شود اینکه خود دانشگاه های تراز جهانی خیلی به این رتبه بندی تاکید نمی کنند و این دانشگاه های کشورهای جهان سوم هستند که به این رتبه بندی ها اهمیت می دهند اما اینگونه نیست، دانشگاه های تراز اول جهانی مانند هاروارد، کمبریج و دیگر دانشگاه های تراز جهانی به موضوع رتبه بندی اهمیت می دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم به بخشی از نتایج طرح مذکور (طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی) در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال است که اجرا شده و ما در سال سوم اجرای این طرح قرار داریم.

دانشگاههای برتر در طرح تراز بین المللی

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است پس از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا در رتبه های بعدی قرار دارند.

پژوهشگاههای برتر در طرح تراز بین المللی

وی با اشاره به وضعیت پژوهشگاهها گفت: از بین پژوهشگاه ها نیز پژوهشگاه دانش های بنیادی، برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرده است و پژوهشگاه های بعدی مانند پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک، رنگ، شیمی مهندسی شیمی، زلزله، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم به برخی از شاخص هایی که برای طرح مذکور ارائه شده گفت: یکی از شاخص ها نسبت دانشجویان به هیات علمی است که دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص از دانشگاه های دیگر بهتر بوده و دانشگاه های تربیت مدرس و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از تمام دانشگاه ها پیشی گرفته است و دانشگاه اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص پژوهشگر پسادکتری به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاه ها جلوتر بوده و سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس در رده های بعدی قرار دارند. در شاخص دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه های خارجی دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های امیرکبیر و علم و صنعت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

ویی افزود: در شاخص نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رتبه اول، صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در شاخص نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین در شاخص تعداد مقالات پرارجاع به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر بوده و دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروپا و ژاپن دانشگاه اصفهان رتبه اول و دانشگاه های صنعتی شریف و شیراز در رتبه های بعدی بودند.

خاکی صدیق ادامه داد: در شاخص تعداد شاغلان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها، دانشگاه ها رتبه اول و دانشگاه فردوسی مشهد و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکت های زایشی دانشگاه ها دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه های بعدی را دارند.

دانشگاه تهران رتبه اول در تعداد استارت آپ

وی تصریح کرد: در شاخص تعداد استارت آپ های دانشجویی دانشگاه تهران رتبه اول، دانشگاه شریف و امیرکبیر رتبه های بعدی را دارند. در شاخص تعداد شرکت های فعال در پارک های علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را داشته فردوسی مشهد و تربیت مدرس رتبه های بعدی را دارند. همچنین در شاخص سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه اول و دانشگاه علوم پایه زنجان و دانشگاه تهران رتبه های بعدی را دارند.

خاکی صدیق افزود: در شاخص مجموعه تعداد فرصت های مطالعاتی محققان خارجی دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه شیراز و علامه طباطبایی رتبه های بعدی را دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به آینده طرح ارتقا ۵  دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی گفت: این طرح ده ساله است دو سال آن گذشته و ما در سال سوم آن قرار داریم، نتایج امسال سال ۹۹ اعلام می شود موانع و چالشهای بین المللی زیادی در این راه است اما وزارت علوم قصد دارد این طرح را که ۱۰ ساله است ادامه دهد لذا ادامه این طرح قطعی است.

وی تاکید کرد: امکان بازبینی برخی سیاست های اجرایی پس از دو سال اجرا توسط کمیته هدایت و نظارت طرح وجود دارد، امکان بررسی د رخواست های جدید برای ورود به طرح و بازبینی حضور دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بر اساس شاخص های طرح توسط کمیته هدایت و نظارت وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است دانشگاه یا پژوهشگاه هایی بنا به  مواردی نتوانند در این طرح حضور داشته باشند که امکان بررسی آن نیز باید باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش