معاون وزیر علوم: سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

انتشار 14 اردیبهشت 1397
مطالعه 1 دقیقه

شریعتی نیاسر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را هدف آموزش عالی دانست و گفت: دانشجوی دانشگاهی که ماموریت‌گرا باشد، بیکار نمی‌ماند.

معاون وزیر علوم: سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: طبق آمار منتشر شده حدود ۱۷/۵ درصد بیکار در جمع دانش آموختگان در سال ۹۶ گزارش شده که این آمار در رشته و مقاطع تحصیلی، متفاوت است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به استقبال این وزارتخانه در بحث ورود نخبگان ایرانی به کشور افزود: وزارت علوم از ورود و خدمت نخبگان ایرانی مقیم خارج، به کشور بسیار استقبال می‌کند، هدف ما این است که دانشگاه‌ها بتوانند از نخبگان خارج از کشور در داخل استفاده کنند.

نخبگان باعث رشد کشور هستند

شریعتی نیاسر تصریح کرد: محدویت بازار کار را نمی توان برای نخبگان در نظر گرفت؛ چرا که این دانش آموختگان باعث رشد کشور هستند و محدود کردن ظرفیت برای اشتغال نخبگان باعث ضربه زدن به بدنه کشور می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر وزارت علوم برای استفاده از ظرفیت نخبگان در کشور طرحی را ارائه داده است که در صورت تصویب به دانشگاه ها ابلاغ می شود که بر اساس آن  ۳۰ درصد ظرفیت جذب هیئت علمی به ایرانیان نخبه خارج از کشور که مشغول تحصیل هستند اختصاص میابد؛ اجرای این طرح می تواند یکی از نمادهای توجه آموزش عالی به نخبگان ایرانی خارج از کشور باشد.

وی در ادامه به بحث اشتغال نخبگان دانش آموخته پرداخت و ادامه داد: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه می بینند، این در حالی است که در بهترین حالت بین پنج تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می شوند و این موضوع به این معناست که سالانه ۱۵ هزار فارغ التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.

وی ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را یکی از اهداف و رسالت‌های آموزش عالی عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاهی که ماموریت‌گرا باشد دانشجوی آن بیکار نمی‌ماند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش