کرونا از آب منتقل نمی شود

انتشار 13 خرداد 1399
مطالعه 8 دقیقه

به گفته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اگرچه کرونا از آب منتقل نمی شود اما استخرها در مناطق قرمز باید تعطیل بمانند.

کرونا از آب منتقل نمی شود

  محسن فرهادی امروز سه شنبه، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، جدیدترین تصمیمات مربوط به مقابله با کرونا در اماکن عمومی را تشریح کرد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پروتکل جدیدی با همکاری وزارت ورزش برای برگزاری لیگ برتر تنظیم شده که بر اساس آن، در مرحله اول تمرینات تیم‌ها و ورزشکاران شروع می‌شود و بعد از دو سه هفته مسابقات فوتبال فعال فقط برای لیگ برتر و دسته اول با رعایت فاصله گذاری و بدون تماشاچی برگزار می‌شود.

برگزاری لیگ دسته اول، لیگ دسته دوم و شهرستان‌ها فعلا منتفی است. تمرینات هم فعلا انفرادی و با فاصله انجام می‌شود، ماساژ هم برای ورزشکاران ممنوع است.
وی گفت: آموزش و صحبت کردن بین مربی و ورزشکار با رعایت فاصله باید انجام شود.. سرویس‌های بهداشتی، محوطه وزرشگاه و سطوع باید گندزدایی شود.

از وسایل حمل و نقل عمومی برای ورزشکاران نباید استفاده شود. اگر استفاده می‌شود باید فاصله گذاری رعایت شود. در غیر این صورت قوتبالیست‌ها از خودروی شخصی استفاده کنند دوش را هم باید بعد از بازی در منزل انجام دهند.
فرهادی تاکید کرد: مسابقات ۳ تا ۴ هفته بعد از شروع تمرینات و فعلا بدون تماشاچی خواهد بود.

تست آزمایشگاهی تشخیصی از ورزشکاران قبل از شروع مسابقات انجام می‌شود. اگر فردی مثبت بود نمی‌تواند در مسابقه باشد و اگر تست مثبت در بین ۵ نفر از یک تیم باشد آن تیم اجازه بازی و تمرین نخواهد داشت و باید به قرنطینه برود. این پروتکل مطابق با اصول استاندارد بین المللی و مطابق پروتکل مسابقات فوتبال باشگاه‌های اروپایی است.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا شنبه گذشته حاکی از این بود که یکسری از محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اجرای دقیق پروتکل‌های دقیق رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت ابزار و وسایل ساختمان و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی است.
حذف سالادبار و سلف سرویس

وی گفت: رستوران‌ها که تا دیروز فقط می‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون بر فعالیت کنند، امکان پذیرش مشتری را دارند البته این کار شرایطی دارد که مهمترین آن رعایت فاصله بین مشتری هاست یعنی هر میز باید طوری چیده شود که فاصله یک تا دو متری بین افراد رعایت شود. میزان پذیرش مشتری در این شرایط ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت یک رستوران یا اغذیه فروشی کم می‌شود مثلا یک سالن ۱۰۰ نفر ممکن است بتواند ۵۰ مشتری در میز و صندلی داشته باشد.
فرهادی افزود: ماده غذایی نمی‌تواند ویروس را منتقل کند، اما افراد و کارکنان یک اغذیه فروشی می‌توانند و در صورتی که یک نفر ناقل باشد بیماری را منتقل می‌کند، مسئول رستوران، این مسئولیت را دارد که اگر فردی از کارکنان بیمار یا ناقل است در محل اغذیه فروشی نباشد. سالاد بار در رستوران‌ها و هتل‌ها ممنوع است و نباید ظرف غذا‌ها را خود مردم و مشتریان پر کنند.
وی گفت: دریافت وجه نقد در اغذیه فروشی‌ها ممنوع است. بهتر است با نرم افزار‌ها و کارت به کارت کردن وجوه نقدی دریافت شود.

رعایت بهداشت فردی نسبت به قبل باید با جدیت بیشتری انحام شود. دست زدن به مواد غذایی باید به صفر برسد. فاصله کسانی که خدمت ارائه می‌کنند و صندوق‌ها باید رعایت شود. غذا‌ها باید روکش داشته باشند و ادویه و نمک باید به صورت یکبار مصرف روی میز باشد.
تالار‌ها همچنان تعطیل هستند
فرهادی افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی را ترک می‌کند باید فرآیند گندزدایی میز و صندلی انجام شود.

تالار‌های پذیرایی و جا‌هایی که امکان تجمع هست برای مراسم عروسی، عزا و تولد کماکان ممنوع و اچازه فعالیت ندارند، ولی می‌توانند غذای بیرون بر یا پذیرش رستورانی داشته باشند.
وی گفت: ماساژ، سونا و استخر در مناطق قرمز و ورزش‌های دارای برخورد تعطیل هستند.

توصیه این است که از این رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رفته رفته محدودیت‌ها را برداریم.

قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی بدون عرضه قلیان و مواد دخانی می‌توانند فعالیت کنند.

تست همگانی در ادارات نداریم
فرهادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا تست گرفتن از کارکنان سازمان‌های مختلف مورد تایید وزارت بهداشت است یا نه گفت: نه این کار مورد تایید وزارت بهداشت نیست و برنامه‌ای برای تست کلی گرفتن همه کارکنان یک سازمان در دستور کار نیست.

گزارشی از تست آزمایشگاهی کلی و همگانی کارکنان نداریم البته میزان غربالگری، بیماریابی و تست از افراد مشکوک بیشتر شده است، اما تست گرفتن کلی از افراد نه علمی است و نه هزینه‌های آن توجیه دارد، چون انجام تست هزینه بالایی دارد و این کار نتیجه بخش نیست و افراد ممکن است بعد از تست مبتلا شوند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر درباره ارتباط گرما با کاهش انتقال کرونا گفت: مستندی در این مورد نداریم. اکنون میزان ابتلا به کرونا در مناطق گرم خیر مثل خوزستان بالاست در آمریکای جنوبی هم تعداد انتقال ویروس و مبتلایان افزایش پیدا کرده است. با توجه به آخرین یافته‌ها بین گرمای فصل و بیماری‌ها ارتباطی وجود نداشته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تغییر وضعیت اپیدمی کرونا در ایران با توجه به افزایش سفر‌ها گفت: سیاست وزارت بهداشت همان طور که وزیر اعلام کرده، عدم سفر‌های غیر ضروری است، اما متاسفانه عده‌ای به ضرورت با به هر دلیل اقدام به سفر کرده اند. امیدواریم هم در زمان سفر و هم برگشت اصول بهداشتی را رعایت کنند و شاهد محل‌های جدید افزایش بیماری نباشیم فعلا باید صبر کنیم.
فرهادی درباره نظارت بر اصناف گفت: علاوه بر ماموران وزارت بهداشت که با ۱۰۰ درصد توان در حال نظارت هستند و همچنان در آماده باش هستند، همکاری اتحادیه و اصناف، دستگاه‌های دیگر دولتی و خصوصی و بسیج را هم داریم. سر زدن‌های درهم برهم نداریم و با محوریت بازرسی معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فعالیت می‌کنیم.
وی گفت: مردم هم می‌توانند با اسکن کد کیوآر که جلوی در اصناف نصب شده و پاسخ دادن به ۵ سوال مطرح شده، از وضعیت فعالیت اصناف گزارش بدهند. حتما به این گزارش‌ها رسیدگی می‌شود. امروز هم برای نظارت در استان تهران در ستاد کرونای تهران جلسه داریم.
وی افزود: کارت بهداشت اصناف برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیر است و کارت بهداشت کرونایی نداریم.
وی درباره بازگشایی مهد کودک‌ها گفت: درباره بازگشایی مهد کودک‌ها هنوز به جمع بندی نرسیدیم. ارتباط بین مربی و کودک می‌تواند خطرناک باشد. حتی مدل‌هایی وضع شد که فقط مهد‌ها برای شاغلان ادارات بتوانند بازگشایی شوند، اما هنوز تصمیم گیری نشده است.
فرهادی در پاسخ به پرسشی دیگر افزود: استفاده از قلیان و مواد دخانی در قهوه خانه‌ها به ویژه در شرایط اپیدمی کرونا کاملا امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند، بنابراین سرو قلیان و مواد دخانی در این اماکن ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.
وی درباره بازگشایی اماکن مقدس گفت: این اماکن بعد از طلوع آفتاب با رعایت فاصله یک تا دو متری باز می‌شوند.

مراسم نماز جماعت انجام نمی‌شود. با این شرایط مردم می‌توانند از فیض اماکن مقدس بهره ببرند، اما نباید زیاد بمانند. باید زیارت را انجام دهند و از صحن خارج شوند، همه لوازم از جمله جانماز، مهر و کتب لازم را هم با خودشان بیاورند. فعلا در فاز اول اماکن مقدس به این روش فعالیت می‌کنند تا تصمیمات بعدی اتخاذ و اعلام شود.
سینما و تئاتر همچنان تعطیل
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در مورد بازگشایی سینما و تئاتر‌ها هنوز تصمیمی در ستاد ملی کرونا گرفته نشده است. البته درخواست‌هایی بوده است. اما فعلا اجازه فعالیت ندارد و فقط به دو یا سه سینما خودرو اجازه فعالیت دادیم. در این شرایط سایت‌های سینما آنلاین تا حدی فعال شده اند که بتوانند جای خالی سینما و تئاتر‌ها را پر کنند.
فرهادی درباره بازگشایی آرایشگاه‌ها گفت: یک دوره‌ای آرایشگاه‌های مردانه و زنانه تعطیل بود. اما آرایشگر‌ها در مواردی به منزل افراد می‌رفتند که امکان نظارت نبود. تالار‌های پذیرایی فعلا مراسمی را برگزار نمی‌کنند، اما اگر این مراسم داخل منزل باشد نظارت مشکل می‌شود.
وی درباره فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: تا جای ممکن کلاس حضوری نباید برگزار شود و کلاس‌ها به صورت الکترونیک برگزار شود، اما اگر مجبورشدیم باید با فاصله کلاس برگزار شود. ساعت را باید طوری تقسیم کنیم که به جای اینکه سه ساعت کلاس داشته باشند در سه زمان مختلف کلاس یک ساعته داشته باشیم و تا جای ممکن کلاس را خلوت برگزار کنیم.
فرهادی افزود: مدارس باید از سیستم شاد بیشتر استفاده کنند و کلاس‌های تئوری نباید حضوری برگزار شود و فقط به صورت هوشمند باید در مواقع ضروری برای کلاس‌های عملی با توجه به پروتکل‌های بهداشتی کلاس برگزار کنند.

وزارت بهداشت اصول کلی را اعلام می‌کند، اما مدیران اجرایی مراکز آموزشی و سایر مراکز باید به صورت محیطی تصمیم بگیرند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تعداد اصناف پلمب شده نیز گفت: متاسانه بیش از ۲۰۰ هزار مورد تعطیل واحد‌های مختلف را داشتیم.
وی گفت: در استخرها، چون ویروس از آب منتقل نمی‌شود، نگرانی نداریم، اما در فضا‌های مشترک مثلا در ترددها،  رختکن، دوش گرفتن و استفاده از سرویس‌های بهداشتی و بوفه‌ها نگرانی داریم که ویروس منتقل شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش