آشنایی با پایگاه چاپ مقاله SCOPUS

انتشار 5 خرداد 1397
مطالعه 5 دقیقه

SCOPUS بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چکیده و استنادی جهان است. یعنی علاوه بر چکیده مقالات، دارای فهرست منابع هر مقاله نیز بوده و به همین جهت امکان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله رافراهم می کند.

آشنایی با پایگاه چاپ مقاله SCOPUS

نمایه ها و ایندکس های بین المللی

اعتبار و درجه مجلات بین المللی به نمایه و ایندکس مورد نظر مجله بستگی دارد. به صورت کلی چهار موسسه معتبر وجود دارد که وظیفه ایندکس مجلات را به عهده دارند، که عبارتند از:

  • موسسه تامسون رویترز (thomson Reuters) معرف مجلات ISI

  • موسسه الزیور (elsevir) معرف نمایه کننده مجلات اسکوپوس (scopus)

  • پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)

  • موسسه NCBI نمایه کننده مجلات PubMed , Medline

معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS

اسکوپوس Scopus یکی از بزرگترین و جامع ترین پایگاه های علمی و اطلاعاتی دنیا می باشد، که در پایان سال ۲۰۰۴ توسط یک ناشر برجسته ی هلندی به نام ” الزویر ” شروع به فعالیت نمود. در این پایگاه اطلاعاتی علمی آرشیو کاملی از اطلاعات استنادی و چکیده موجود است.

قالب مقالات موجود در این بانک اطلاعات علمی شامل بخش های گسترده ای از مقالات رشته های زیر می باشند:

  • مقالات پزشکی Medical

  • مقالات علوم انسانی Humanities

  • مقالات اجتماعی Social Sciences

  • مقالات رشته ی ادبیات Literature

  • مقالات گروه هنر Art

  • مقالات فنی Technical

  • علوم سلامت Health Sciences

  • علوم زندگی Life Sciences

  • علوم جسمانی Physical Sciences

پایگاه علمی اسکوپوس Scopus برای محققین و پژوهشگران یکی از بهترین ابزار های راهبردی در تحقیقات محسوب می شود. زیرا این امکان را به پژوهشگر می دهد تا متوجه شود که هر کدام از مقاله های علمی موجود در این آرشیو و پایگاه اطلاعات علمی تاکنون چندین بار توسط سایر پژوهشگران و نویسندگان علمی و در مقالاتی دیگر مورد استفاده و استناد قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این امر قطعا پی خواهید برد که پایگاه علمی اسکوپوس Scopus شاخصی برای مشخص کردن سطح کیفی مقاله و پژوهش تان را بدست تان می دهد.

پایگاه علمی اسکوپوس Scopus

آرشیو علمی و اطلاعاتی اسکوپوس Scopus این قابلیت را دارد، که علاوه بر ارائه ی چکیده ی مقالات به پژوهشگران، فهرستی را نیز از منابع به کار رفته شده در هر مقاله را در اختیار شان قرار دهد تا به تعداد دفعاتی که به این مقالات استناد شده است را در یابند.

جالب است بدانید موسسه ی علمی اسکوپوس از هلند راه اندازی شد، اما به تدریج از سوی موسسات معتبر دیگری از سراسر جهان مورد حمایت و همکاری قرار گرفت و امروزه حدود ۲۱ موسسه ی علمی در سطح جهان به کمک هم این پایگاه قدرتمند اطلاعاتی را اداره می کنند.

رتبه بندي مجلات اسکوپوس(Scopus) چگونه است؟

مجلات اسکوپوس (Scopus) بر اساس میزان  Q يا Quartile Scores رتبه بندی می شود. نمره Q يا Quartile Score برای نشان دادن درجه یا رتبه مجله به شمار می رود که بین q1 تا Q4 متغیر است. بر این اساس هر طبقه يا category که مجلات در آن قرار دارند امتيازي بين Q1 تا Q4 به آنها تعلق مي گيرد. چيزی شبيه ضريب تاثير در مجلات ISI.  در حقيقت Quartile Scores امتياز عملکردی هرمجله در category خود به شمار می رود. داشتن نمره بين Q1 تا Q4 حاکي از ارزش متغیر آن مجله است که ممکن است بر اساس کیفیت مقالات چاپ شده از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. متخصصین موسسه آذرگان در زمینه ارائه مشاوره و ارائه مشخصات مجلات در خدمت متقاضیان هستند.
Q1 نشان دهنده اين است که مجله جزء 25 درصد اول مجلات نمایه شده در اسکوپوس قرار دارد.
 Q2  نشان دهنده اين است که مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه ميانی يعني بين 25 تا 50 درصد يک طبقه قرار دارد.
 Q3  حاکی از آن است که مجله از لحاظ رتبه جزء طبقه ميانه به سمت پايين يعنی بين 50 تا 75 درصد يک category قرار دارد.
Q4 نشان می دهد که مجله جزء 25 درصد انتهايی يک طبقه قرار دارد.

معمولا در بسياری از ارزشيابی ها مجلات Q1و Q2 به عنوان مجلات ارزشمند و معتبر به شمار می روند و در دانشگاهای داخلی نیز در مصاحبه های دکتری و اختصاص نمره مقاله مستخرج از مقاله حائز اهمیت است. چنان که دو نمره پایان نامه در بسیاری از دانشگاه ها نمره کامل را اختصاص می دهند. از طرفی دیگر دوره دکتری و دفاع از پایان نامه نیز منوط به چاپ یک مقاله در این مجلات می باشد. متقاضيانی که قصد پذيرش (Admission يا Apply) از دانشگاه های خارجی را دارند بايد در اين دسته از مجلات مقالات خود را چاپ کنند.

پذیرش مقاله در مجلات اسکوپوس چه امتیازی دارد؟

به طور کلی مقالات چاپ شده در اين پايگاه در داخل کشور از اهمیت فراوانی برخوردارد است. چاپ مقاله در این مجلات 1/5 نمره از 2 نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد را برای دانشجویان در پی دارد. برای دوره دکتری نیز مجوز دفاع برای دانشجو را شکل خواهد داد. برای اساتید و اعضای هیئت علمی نیز چاپ کردن مقاله در مجلات اسکوپوس برای هر مقاله امتیازی بین 6 تا 8 امتیاز در بر دارد. اما برای مصاحبه ورودی دوره دکتری نیز امتیازی بین 5 تا 7 را برای دانشجویان در پی خواهد داشت.

شرایط دسترسی به پایگاه علمی اسکوپوس Scopus

شایان ذکر است، که تمامی کاربران در سطح دنیا برای استفاده از پایگاه علمی اسکوپوس Scopus می بایست ابتدا در آن اقدام به دریافت اشتراک نموده و هزینه ی مربوط به این اشتراک را نیز پرداخت نمایند تا بتوانند به راحتی از منابع موجود علمی در آن بهره مند شوند.

تخصص ما، پشتوانه اعتماد شماست.

اگر شما پژوهشگر گرامی به دنبال ترجمه متون و مقالات تخصصی موجود در هر یک از پایگاه های مطرح علمی دنیا، یا چاپ مقاله خود در هریک از ژورنال های معتبر هستید، موسسه علمی پژوهشی آذرگان با گروهی مجرب و متخصص قادر به انجام سفارش  شما به صورت کاملا تخصصی و تضمینی می باشد. جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش با آدرس الکترونیکی azargan.pub@gmail.com و شماره تلفن های زیر با ما در ارتباط باشید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش