کارهایی که قبل از مصاحبه دکتری باید انجام دهیم.

انتشار 14 فروردین 1400
مطالعه 5 دقیقه

آزمون مصاحبه برای داوطلبانی که میخواهند وارد مقطع دکتری شوند، آزمون سرنوشت سازی است. با توجه به اهمیت این آزمون، لازم است برای موفقیت در آن، برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد.در این مطلب میخواهیم در مورد کارهایی که قبل از مصاحبه دکتری باید انجام دهیم صحبت کنیم.

کارهایی که قبل از مصاحبه دکتری باید انجام دهیم.

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی دکتری، داوطلبانی که نمره آنها به حدنصاب لازم رسیده باشد، توسط دانشگاه ها در تاریخ معینی دعوت به مصاحبه میشوند. مصاحبه دکتری سالی یکبار برگزار میشود و داوطلبان باید بدانند که هر سال تنها یکبار زمان دارند تا از داشته های خود در برابر سوالات اساتید دفاع کنند. برای داوطلبانی که میخواهند برای اولین بار در این آزمون شرکت کنند، این سوال بوجود میآید که چه اتفاقاتی در جلسه رخ میدهد و اساتید بر چه معیارهایی به متقاضیان امتیاز میدهند! در ادامه با ما همراه باشید.

تاثیر آزمون مصاحبه در امتیاز کلی داوطلبان

امتیاز کلی داوطلبان به امتیار دریافت شده در دو آزمون کتبی و آزمون مصاحبه بستگی دارد. از این رو با توجه به اعلام سازمان سنجش آزموزش کشور، تاثیر مصاحبه دکتری برای سال 1400، مثل چند سال اخیر، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از مشخص شدن امتیاز مصاحبه، میانگین مجموع امتیاز این آزمون و آزمون کتبی، نمره کل داوطلب را مشخص خواهد کرد.

تغییرات وزن و تأثیر مصاحبه و آزمون کتبی در پذیرش دانشجویان در آزمون دکتری نیمه‌ متمرکز 1390 تا 1399 را می‌توانید در جدول زیر ملاحظه نمایید.

سال برگزاری آزمون

سهم آزمون کتبی

سهم مصاحبه

آزمون دکتری 99

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 98

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 97

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 96

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 95

بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها 0 تا 30 درصد (غالباً صفر)

بنا بر تصمیم دانشگاه‌ها بین 70 تا 100 درصد (غالباً 100 درصد)

آزمون دکتری 94

30 درصد

70 درصد

آزمون دکتری 93

30 درصد

70 درصد

آزمون دکتری 92

50 درصد

50 درصد

آزمون دکتری 91

یک سوم نمره کل

دو سوم نمره کل

آزمون دکتری 90

صفر درصد

100 درصد

نحوه تعیین امتیاز مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری معمولا 100 امتیاز دارد که به سه بخش رزومه پژوهشی (40 امتیاز)، رزومه آموزشی (30 امتیاز) و ارزیابی خود جلسه (30 امتیاز) تقسیم بندی میشود.

چه سوالات ممکن است در مصاحبه دکتری طرح شود؟

مصاحبه دکتری آزمون بسیار جامع و کلی است و واقعا نمیتوان بطور دقیق تمام سوالات احتمالی را حدس زد، اما با توجه به تجربه سال های گذشته، معمولا سوالات زیر از داوطلبان پرسیده میشود:

  • سوالات عمومی: معرفی خود، معدل، نام دانشگاه های فارغ التحصیل شده، شغل فعلی، هدف از تحصیل و ....

  • سوالات تخصصی: سوالاتی در مورد برخی دروس مهم تخصصی، سوال در مورد آخرین مقاله و کتاب های مطالعه شده و ...

  • سوال در مورد تسلط به زبان انگلیسی: معمولا سوالاتی در مورد میزان تسلط به زبان انگلیسی از داوطلب پرسیده میشود.ممکن است این سوالات، سوالات عمومی باشد (مثل معرفی خود به زبان انگلیسی) یا سوالات تخصصی باشد.

  • سوال در مورد زمینه های پژوهش: سوالات این بخش مربوط به بخش رزومه پژوهشی است و از داوطلب درخواست میشود، در مورد کنفرانس ها، کتاب ها و مقالات پژوهش و چاپ شده صحبت کند، همچنین در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد هم سوالاتی پرسیده میشود و لازمه پاسخگویی به آن تسلط به پایان نامه است.

  • سوال در مورد موارد عقیدتی و مذهبی

تصویر
 

روزهای نزدیک به مصاحبه دکتری

بهتر است چند روز مانده به جلسه آزمون، یک بار به دانشگاهی که دعوت به مصاحبه شدید بروید تا در روز مصاحبه بموقع سر جلسه آماده شوید. میتوانید یا کمی پرس و جو و سرچ در سایت دانشگاه، متوجه شوید که چه اساتیدی در جلسه حضور خواهند یافت. با کمی جستجو، میتوانید کتاب ها و مقالات چاپ شده اساتید را بیابید و حداقل زمینه پژوهش آنها را بدانید و در جلسه آزمون با آنها ارتباط بر قرار کنید.

هر مدرکی که مربوط به تخصص شماست و احساس میکنید ممکن است نظر داوران را جلب کند، بهتر است پرینت گرفته و همراه خود داشته باشید. این مدارک عبارتند از: توصیه نامه ها، مدارک شناسائی(شناسنامه و کارت ملی)، مدارک تحصیلی(برگه فارغ التحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد)، تمام موارد پژوهشی از جمله کتاب و مقالات چاپ شده، پایان نامه، برگه ثبت اختراع و ...

نکته: یکی از مهمترین مواردی باعث تاثیر منفی در داوطلب میشود، داشتن استرس زیاد است. استرس تا حدودی طبیعی است اما اگر از حالت نرمال خارج گردد، قطعا روی عملکرد داوطلب تاثیر خیلی بدی میگذارد. از این رو قبل از آزمون باید تمام مواردی که در بخش قبل ذکر شد انجام گیرد تا اگر اساتیدی از شما مدرک خاصی خواستند سریعا به آنها ارائه دهید.

روز مصاحبه

بهتر است کمی زودتر از ساعت تعیین شده، در محل آزمون حضور یابید. پس اعلام اسم خود، یا احترام در زده و پس از ورود به اساتید سلام کنید و پس از کسب اجازه روی صندلی بنشینید. در جلسه آزمون به سوالات اساتید شمرده شمرده و کامل پاسخ دهید. از توضیحات اضافی بپرهیزید، چون ممکن است جمله ای را بگوئید که اطلاعات تکمیلی نداشته باشید و اساتید از همان استفاده کنند و سوالات گمراه کننده بپرسند. اگر پاسخ سوالی را نمیدانید، به هیچ عنوان استرس نگیرید، چون هنوز آزمون ادامه دارد و به هیچ عنوان پاسخی به عنوان رفع مسئولیت ندهید، بهتر است در همان ابتدا بگوئید در این مورد اطلاعی ندارید. هر سوالی در مورد رزومه آموزشی و پژوهشی شود، باید بصورت مستند ارائه دهید. با توجه به اینکه تمام رفتار شما از لحظه ورود تا لحظه اتمام جلسه، زیر نظر گرفته میشود، بهتر است در تمام برخورد ها و رفتارها دقت لازم انجام گیرد.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش