کاربردی ترین نرم افزارهای دانشجویی

انتشار 20 خرداد 1397
مطالعه 7 دقیقه

در این محتوا برنامه هایی را معرفی می کنیم، که به آسانی قابلیت نصب روی سیستم عامل های IOS, Android و ویندوز را دارند، و در انجام تحقیقات اینترنتی توسط دانشجویان بسیار کارآمد می باشند.

کاربردی ترین نرم افزارهای دانشجویی

کاربردی ترین نرم افزارهای دانشجویی

امروزه دانشجویان بیشترین استفاده از اینترنت و فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند، و انجام تحقیقات و پژوهش ها در اینترنت توسط دانشجویان به امری عادی تبدیل شده است. در این بین نرم افزارهایی وجود دارند که دانشجویان می توانند با نصب آن بر روی سیستم، از امکانات ویژه آن بهره مند شوند. در ادامه به معرفی بهترین نرم افزارهای دانشجویی که درست مثل یک دستیار مجازی می تواند به دانشجویان کمک کنند می پردازیم.

 

Dropboxنرم افزار ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل

 یک سیستم هاست فایل  تحت وب است که با استفاده از سیستم Cloud Computing و دسترسی به اینترنت به شما اجازه می دهد تا فایل هایتان را به راحتی share ‌ کنید. نرم افزار  Dropbox یکی از بهترین سریس دهنده های اینترنتی است که امکان ذخیره اسناد و تصاویر را بر روی فضای رایگان فراهم می کند. این نرم افزار از امنیت بالایی برخوردار است و دانش پژوهان به راحتی و با نصب آن قادرند تا علاوه بر ذخیره اطلاعات و فایل ها، نسبت به اشتراک گذاری اسناد نیز اقدام نمایند. امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده از طریق اینترنت به سادگی وجود دارد و تغییر در فایل های ذخیره شده نیز امکان پذیر است. این برنامه کاربردی ۲ گیگابایت فضای رایگان، در اختیار کاربر قرار می دهد و هر نوع فایلی را با هر حجمی پشتیبانی می کند. از سرعت بالایی برخوردار است و با تمام نسخه های ویندوز سازگار است. این نرم افزار از ملزومات دسکتاپ برای هر دانشجو می باشد.

 

Mendeley Desktop نرم افزار مدیریت و به اشتراک گذاری منابع تحقیقاتی

نرم افزاری قابل اجرا بر روی پلت فرم های مختلف (Windows, OSX, Linux, iOS, Android) است  که به شما کمک می کند تا منابع تحقیقاتی خود را مدیریت و سازماندهی کنید و همچنین با به اشتراک گذاری تحقیقاتان با دیگر کاربران، آن ها را تکمیل کنید. این برنامه ی کاربردی جامع به گونه ای طراحی شده است که به محققین، نویسندگان و پژوهشگران علمی این امکان را می دهد تا مستندات خود را منتشر نموده و یا به منابع مرتبط و موجود در حوزه ی تحقیقاتی خود دسترسی راحت تری داشته باشند. علاوه بر قابلیت ایجاد گروه های تحقیقاتی و پژوهشی، امکان فراخوان کردن مقالات موجود در منابع معتبر به داخل برنامه و سپس استخراج  و دسته بندی خودکار مشخصات آن مانند نام نویسنده، عنوان مقاله، نام مجله، سال انتشار و ...  از ویژگی های جالب توجه این برنامه می باشد.
این ابزار ساده نه تنها امکانی را برای پیگیری تمام تحقیقات منتشرشده (در یک حوزه ی مشخص) فراهم می کند، بلکه فضای ذخیره سازی آنلاین (در حدود 2 گیگابایت) را در اختیارتان قرار می دهد تا قادر باشید با استفاده از اکانت Mendeley خود به بارگذاری فایل ها از کامپیوترتان پرداخته و در هر زمان و مکانی از طریق این اکانت به آن ها دسترسی داشته باشید. کلیه این قابلیتها منجر به این شده است که این نرم افزار خود را به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای دانشجویی مطرح نماید.

 جستجو در داخل منابع و اسنادPDF ، Microsoft Word یا OpenOffice Writer به راحتی امکان پذیر است و امکان فیلترینگ و برچسب گذاری منابع و حتی پرینت گرفتن از اسناد وجود دارد.

با نصب این نرم افزار بر روی دسکتاپ و تحت وب قادرید تا کتابخانه دیجیتالی خود را همراه داشته باشید و منابع تحقیقاتی خود و یا دیگر پژوهشگران را در آن آرشیو کنید. این نرم افزار فضای رایگان ۲ گیگابایتی برای آپلود فایل در اختیار کاربر قرار می دهد و با اتصال به اینترنت با کاربردی ساده مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار بر روی تمام نسخه های Windows  قابل اجرا است و علاوه بر آن بر روی Android، OSX, Linux, iOS نیز نسخه قابل نصب ارائه شده است. همچنین ما برای آشنایی هر چه بیشتر شما با چگونگی عملکرد این نرم افزار، معرفی نرم افزار مندلی را در یک مطلب دیگر ارائه داده ایم.

 

AudioNote نرم افزار صوتی و تایپ

نرم افزار AudioNote یکی از بهترین نرم افزارهایی است که هر دانشجویی به آن نیاز دارد . توسط این برنامه جالب و پر کاربرد قادرید تا به صورت دستی و یا تایپی ، مطالب را یاد داشت کنید و هم زمان صدای استاد را نیز ضبط کنید. به این صورت که در کنفرانس ها و سمینارهای علمی در حالیکه جزوه می نویسید، نرم افزار هم زمان صدا را نیز ضبط می کند. در هنگام پخش نیز، هم زمان با صدای استاد، جزوه نوشته شده شما نیز دیده می شود و مطابق با صدا کلمات پررنگ می شوند. امکان کپی برداری نیز در این نرم افزار وجود دارد. همچنین قابل اشتراک گذاری در  Wi Fi و آیتونز ، به تفکیکی صدا و نوشته نیز می باشد. این نرم افزار که با توجه قابلیت های مذکور به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای دانشجویی مطرح است  با حجم فایل ۵ مگابایت و به رایگان در دسترس می باشد.

 

Evernote  نرم افزار یادداشت برداری

Evernote  یکی از کاربردی ترین نرم افزاهای دسکتاپ است که مورد نیاز هر دانشجو و پژوهشگری می باشد. این نرم افزار به عنوان یک ابزار کمکی برای یادداشت برداری از چکیده مقالات ، صفحات وب، اسناد و ایمیل، کلمه عبور، پیام های تلفنی و نکات مهم است. با نصب این نرم افزار برای همیشه استفاده از کاغذ را کنار بگذارید. امکان ثبت هر نوع یادداشت در هر فرمتی وجود دارد و حتی می توانید برای جدول و یا عکسی خاص، توضیح و یا متنی بنویسید و ذخیره کنید و امکان جستجوی تصاویر بر اساس متن نوشته نیز وجود دارد. برای ارائه در کنفرانس ها وجود عکس ها با نام و برچسب می تواند بسیار موثر واقع شود.

Evernote   قادر به تشخیص نوشته های دست نویس نیز می باشد و می توان به طورمستقیم یادداشت ها را در فیس بوک و توییتر انتشار داد .و برای سیستم عامل اندروید طراحی و به رایگان عرضه شده است و قابل استفاده برروی اسمارت فون، تبلت و کامپیوتر می باشد. از طرف تیم تحقیقاتی نیویورک تایمز بارها از این نرم افزار تقدیر شده است. و این خود دلیلی محکم بر بودن این نرم افزار بین بهترین نرم افزارهای دانشجویی است.

 

Medicina Primal 3D Interactive نرم افزار آناتومی

این نرم افزار اختصاصی برای دانشجویان زیر گروه پزشکی است و جزئیات دقیق آناتومی بدن انسان را به صورت ۳ بعدی نمایش می دهد. در این نرم افزار جزئیات آناتومی با تصاویر گوناگون و کلیپ های متنوع به همراه متن مناسب وجود دارد. دانشجویان قادرند تا به تشریح آناتومی ، بر مینای اجزای واقعی بدن انسان بپردازند و چرخش کامل اجزای بدن و نمایش کامل ساختار را از استخوان ها تا پوست به صورت حرفه ای انجام دهند. کار با نرم افزار ساده و در محیط گرافیکی کاربرپسند طراحی شده است. با کمک این نرم افزار امکان ارائه مدل های ۳ بعدی و MRI از هر نقطه از بدن وجود دارد و می توان اطلاعات و تصاویر را پرینت گرفت و یا ذخیره سازی کرد. این نرم افزار توسط شرکت سازنده به رایگان عرضه شده است. برنامه با کاربرد وسیعی که دارد ، ارزش نصب را دارد هر چند که حجم زیادی را اشغال می کند. کاربران اصلی این نرم افزار که همان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پزشکی و پیراپزشکی هستند می دانند که این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارهای دانشجویی حوزه پزشکی است.

 

Sumatra  نرم افزار مشاهده کتاب های الکترونیکی

Sumatra  ،یک نرم افزار حرفه ای برای استفاده دانش پژوهان در زمینه کار با کتاب های الکترونیکی است که به صورت رایگان عرضه شده است و به طور مستمر به روز رسانی می شود. این نرم افزار قدرتمند فایل هایی با پسوند  PDF ، XPS ، CBR ، CHM  و DJVU را  نمایش می دهد و کاربر بدون هیچ مشکلی می توان قسمتی از متن را کپی کند و در متن تغییر به وجود آورد. امکان مشاهده کتاب های الکترونیکی و چاپ آن ها با این نرم افزار وجود دارد. با کلیه نسخه های ویندوز و ویستا سازگار است و حجم کمی دارد. این نرم افزار چند زبانه است وتا کنون ۶۹ ترجمه به زبان های گوناگون از آن ارائه شده است و از همه مهم تر اینکه  Sumatra کار با متون  فارسی را نیز بدون هیچ مشکلی فراهم کرده است و به این ترتیب می تواند برای بسیاری از دانشجویان فارسی زبان به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای دانشجویی در تحقیقات پایان نامه ها مفید واقع شود.

 

Amazon Kindle نرم افزار کتاب یاب

بی شک هر دانشجو و محققی نیاز به نصب این نرم افزار محبوب بر روی دسکتاپ خود دارد. با استفاده از این نرم افزار به بیش از یک میلیون کتاب و یا نشریه معتبر دست پیدا خواهید کرد. به طور مرتب لیست نشریات به روز رسانی می شود و پر فروش ترین کتاب ها را به آسانی در اختیار کاربر قرار می دهد. عموم کتاب ها به زبان انگلیسی هستند ولی از زبان های متفاوتی هم پشتیبانی می کند. رابط کاربری ساده با گرافیک زیبایی دارد. با نصب این نرم افزار امکان مطالعه کتابهای رایگان را به همراه استفاده از دیکشنری همراه نرم افزار خواهید داشت. همچنین امکان تنظیم فونت، رنگ پس زمینه و روشنایی صفحه و مطالعه بر روی دستگاه های مختلف نیز وجود دارد. برخی از کتاب های موجود پولی هستند ولی می توان قبل از خرید بخشی از کتاب را مطالعه کرد. تجمیع چنین کاربردهایی در یک نرم افزار به راحتی می تواند آن را به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای دانشجویی مطرح نماید.

LectureNotes نرم افزار نت برداری

این نرم افزار کاربر پسند برای استفاده دانشجویان طراحی شده و در هنگام یادداشت برداری از سخنان اساتید و سخنرانان کنفرانس ها مفید واقع می شود. با نصب این نرم افزار قادرید تا یادداشت های خود را بر مبنای سیستم عامل اندروید و در تبلت نوشته و ذخیره کنید. امکان نوشتن با قلم مخصوص فراهم شده است. همچنین می توان رنگ برای کاور و صفحات و تغییر اندازه قلم و زوم و بسیاری از امکانات دیگر را استفاده کرد. با نصب افزونه LectureRecordings امکان ضبط صدا و با نصب افزونه LectureVideos امکان ضبط ویدئو نیز وجود دارد.

توانایی اشتراک فایل با نرم افزارهای مرتبط مثل Evernote را دارد و امکان وارد کردن عکس از دوربین و برچسب و به طور کلی مدیریت صفحات در این نرم افزار به سادگی فراهم شده است اما متاسفانه نسخه رایگان ابن نرم افزار منتشر نشده است و با قیمت مناسبی توسط گوگل پلی انتشار یافته است.

امیدواریم مطلب مورد استفاده شما دانشجوی عزیز قرار گرفته باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش