حضوری شدن کلاسهای تحصیلات تکمیلی آزاد از ۲۰ اردیبهشت

انتشار 4 اردیبهشت 1399
مطالعه 10 دقیقه

دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی، زمان برگزاری کلاس های تحصیلات تکمیلی، فرایند پیش دفاع و دفاع، نحوه درخواست میهمانی و ... را اعلام کرد.

حضوری شدن کلاسهای تحصیلات تکمیلی آزاد از ۲۰ اردیبهشت

دانشگاه آزاد در دستورالعملی به روسای واحدهای دانشگاه آزاد در استان ها، مصوبات جدید آموزشی این دانشگاه را اعلام کرد که متن آن به شرح زیر است:

امور آموزش و پژوهش حوزه معاونت علوم پزشکی

پیرو مصوبه ۱۷ فروردین ماه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کماکان فعالیت دانشگاهها از طریق ارائه دروس به صورت مجازی انجام شود. در رابطه با دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی PHD و ارشد از تاریخ ٣٠ فروردین به بعد با برنامه‌ریزی گروه آموزشی و با تمهیدات به عمل آمده و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تحصیلات خود را به صورت حضوری در دانشگاه ادامه دهند.

حضور دستیاران، اینترن‌ها و دانشجویان سایر رشته‌هایی که در مقطع کارورزی هستند، در صورت ضرورت حضور جهت ارائه خدمات، الزامی است و طبق برنامه اعلام شده صورت پذیرد.

در خصوص ارائه آموزش های حضوری بعد از ٣٠ فروردین برای بقیه دانشجویان (به غیر از تحصیلات تکمیلی که در بند ٢ قید شده است)، با توجه به شرایط روز و مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصمیم‌گیری خواهد شد. بعد از شروع برگزاری کلاس‌های حضوری، با توجه به تأخیر به وجود آمده در برگزاری کلاسهای یاد شده ترم جاری تا زمان جبران جلسات عقب افتاده، تمدید و سپس آزمون پایان ترم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. زمان پایان ترم بر اساس زمان شروع ارائه دروس به صورت حضوری تعیین خواهد شد.

اخذ ۶ واحد بدون پرداخت شهریه در ترم های بعد

آن دسته از دانشجویانی که در کلاس‌های مجازی و امتحانات پایان ترم شرکت کرده و نمره قبولی أخذ نکرده اند، می‌توانند تا پایان سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ مازاد بر واحدهای انتخابی و تا سقف سه درس و حداکثر ۶ واحد را مجدداً بدون پرداخت شهریه انتخاب و نمره خود را جبران کنند. ثبت نمرات جبرانی در کارنامه در ترم دوم سال ٩٨ -٩٩ خواهد بود. مسئول برنامه‌ریزی و اجرایی کردن مناسب این سیاست معاونان و رؤسای دانشکدههای علوم پزشکی واحدها خواهند بود.

در صورتی که محدودیت‌های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل، دانشجویان را با تأخیر مواجه سازد، در نیمسال آتی به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو درس نظری امکانپذیر است.

با توجه به حذف ترم تابستانی در حوزه پزشکی، أخذ تا ۲۶ واحد در ترم آتی صرفاً در مورد دانشجویانی که در ترم آتی فارغ التحصیل می شوند، بلامانع است.

دانشجویان حضوری یا نیمه حضوری از پایان نامه خود دفاع کنند

برای آن دسته از دانشجویان که پیش از بروز وضعیت فعلی با تأیید استاد راهنما و مدیر گروه مربوطه آمادگی دفاع از پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد، دکتری عمومی یا تخصصی و PHD را داشته و به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا جلسه دفاع آنها برگزار نشده، در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه دفاعیه تحت نظارت مسئولان ذیربط به صورت ترجیحاً الکترونیکی، حضوری یا نیمه حضوری با رعایت الزامات بهداشتی و ضوابط اقدام شود.

با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا جهت کاهش جابه‌جایی و تردد دانشجویان بعد از شروع کلاسهای حضوری، پیشنهاد می‌شود؛ صرفاً امکان حضور دانشجو در کلاس‌های درسی، عملی- آزمایشگاهی و کارآموزی، در بخشهای بالینی (با توجه به کمبود عرصه بالینی در صورت موافقت واحد مبدأ و مقصد ) محل سکونت با ارائه مستندات فراهم آورده و بعد از امتحان، گواهی گذراندن دوره و نمره اخذ شده جهت جلوگیری از هرگونه شبهات به صورت اتوماسیونی به معاونت علوم پزشکی سازمان اعلام و رونوشت نیز جهت واحد مبدأ اعلام شود.

برگزاری آزمون صلاحیت بالینی به صورت محدود/لزوم اخذ محوز 

در مورد برگزاری آزمون صلاحیت بالینی برای آن دسته از دانشجویان گروه پزشکی که دوره کارورزی را به اتمام رسانده و برای فراغت از تحصیل منتظر برگزاری آزمون مذکور است، واحدها می توانند پس از أخذ مجوز از حوزه معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی(که از این طریق نیز هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت)،صرفاً به صورت محدود برای دانشجویانی که اصرار به شرکت در آزمون را دارند، برگزار کنند.

با توجه به عدم برگزاری هیچ آزمونی در اردیبهشت ماه سال جاری، برای برگزاری آزمون‌ها در خرداد ماه به بعد نیز در هفته‌های آتی بسته به شرایط کل کشور تصمیم گیری و حداقل یکماه قبل از آزمون اطلاعرسانی خواهد شد.

ضوابط مرتبط با امور آموزشی دانشجویان غیر پزشکی امور آموزشی غیر پزشکی

از تاریخ ۱۶ فروردین ماه ٩٩ حضور دانشجویان در کلاس درس مجازی تابع ضوابط و مقررات آموزشی است.

پیرو بخشنامه مورخ ۱۰ فروردین ماه وزارت عتف و مصوبه مورخ ۱۷ فروردین ماه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دروس نظری و بخش نظری دروس نظری- عملی کلیه مقاطع تحصیلی در نیمسال دوم ٩٩-٩٨ به صورت مجازی و با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه برگزار شود. در مواردی که واحد/ مرکز دانشگاهی امکان (سخت افزار و نرم افزار) برگزاری کلاس از جمله دروس معارف به صورت مجازی دارند، برگزاری کلاسها توسط واحد/ مرکز پس از تأیید ستاد آموزش مجازی استان و اعلام به ستاد مرکزی آموزش مجازی سازمان بلامانع است.

برگزاری کلاس های تحصیلات تکمیلی از ۲۰ اردیبهشت ماه

واحدها و مراکز دانشگاهی می توانند از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ١٣٩٩ کلاس‌های تحصیلات تکمیلی را به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند. کلاس های حضوری مقاطع کاردانی و کارشناسی کماکان به صورت مجازی بوده و در صورت اعلام ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر عادی شدن وضعیت، به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

آن دسته از دانشجویانی که در کلاس‌های مجازی شرکت کرده و تا سقف سه درس و حداکثر ۶ واحد را در دوره کاردانی و کارشناسی، نمرات کمتر از ١٢ و در دوره تحصیلات تکمیلی نمره کمتر از ۱۴ کسب کنند، می توانند تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-١٣٩٩ مازاد بر واحدهای انتخابی مجدداً بدون پرداخت شهریه انتخاب واحد نموده و نمره خود را جبران کنند. مسئول برنامه‌ریزی و اجرایی کردن مناسب این سیاست معاونین آموزشی واحدها خواهند بود.

دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی پس از امتحانات دروس نظری، با هماهنگی حوزه آموزش واحدهای دانشگاهی طی برنامه اعلامی در ترم تابستان صورت گرفته و نمره درس در نیمسال دوم ٩٩-٩٨ ثبت خواهد شد.

در زمان شروع آموزش حضوری، واحدها و مراکز آموزشی می‌توانند روزهای فوق العاده، ترجیحاً پنجشنبه و جمعه نسبت به انجام فعالیت‌های آموزشی (برگزاری کلاس درس) و امور پژوهشی اقدام کنند.

برگزاری آزمون ارزیابی جامع دکتری تخصصی از ۲۸ تیر تا ۸ مردادماه

آزمون ارزیابی جامع دوره دکتری تخصصی (بخش کتبی و شفاهی) نیمسال دوم ٩٩-٩٨ باید ظرف مدت ١٠ روز کاری به صورت پیوسته از تاریخ ۲۸ تیرماه ٩٩ لغایت ۸ مردادماه ٩٩ برگزار شود. با توجه به محدودیت زمانی ناشی از شرایط و تلاقی این آزمون با برگزاری آزمون مصاحبه ورودی دکتری ١٤٠٠-١٣٩٩ و ضرورت حضور بخش مهمی از اعضای هیئت علمی در این دو آزمون لازم است واحدها تمهیدات لازم را جهت برگزاری منسجم و به موقع آزمون جامع در بازه زمانی مقرر فراهم کنند.

برگزاری جلسات دفاع از پروپوزال، پیش دفاع و دفاع از پایان‌نامه/رساله

دانشجویان برای کلیه امور مربوط به تصویب عنوان، دفاع از پروپوزال و دفاع از پایان نامه/رساله از طریق سامانه پژوهشیار اقدامات معمول اداری را انجام دهند.

جزییات فرایند دفاع و پیش دفاع/نحوه حضور اساتید راهنما و داور

فرایند انجام پیش دفاع و دفاع تحت یکی از دو حالت زیر خواهد بود: الف-اگر کلیه اساتید راهنما، مشاور و دانشجو بومی واحد تحصیلی دانشجو باشند. جلسه بصورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام شده توسط معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. اساتید داور تا عادی شدن شرایط می‌توانند حضور مجازی داشته باشند.

در صورتی‌ که اساتید راهنما، مشاور هم غیر بومی واحد تحصیلی دانشجو باشند. حضور مجازی ایشان بلامانع است. اگر دانشجو بومی واحد تحصیلی نباشد می تواند هر یک از فرایندهای پیش دفاع (صرفاً دانشجویان دکترای تخصصی که متقاضی بهره مندی از بخشنامه شماره ٦٣٨٠٤/٧٠ مورخ ۲۷ آبان ماه ۹۴ هستند) یا دفاع از رساله را در نزدیکترین واحد دانشگاهی محل زندگی (واحد میزبان) انجام دهند. در این خصوص لازم است ابتدا دانشجو درخواست کتبی خود را به صورت غیر حضوری به مدیر گروه تخصصی در واحد مبدأ ارائه و در صورت تأیید احراز شرایط توسط واحد مبدأ، در واحد دانشگاهی میزبان دفاع کند. با توجه به تبصره بند ج این دستورالعمل، پیش دفاع یا دفاع حداکثر تا زمان اعلام ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر عادی شدن شرایط، به صورت مجازی برگزار شود.

واحدهای دانشگاهی باید امکانات و زیرساخت‌های لازم را توسط حوزه‌های معاونت پژوهشی/ علمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات واحد به عنوان واحد میزبان برای دفاع دانشجویان سایر واحدهای دانشگاهی و دانشجویان خود تأمین کنند.

مجوز صادر شده توسط واحد مبدأ به همراه معرفی نامه برای برگزاری جلسه دفاع به نزدیکترین واحد دانشگاهی محل زندگی دانشجو (واحد میزبان) ارسال و رونوشت آن در اختیار دانشجو قرار داده شود

دانشجو (با همکاری واحد مبدأ) موظف است با استادان راهنما، مشاور و داوران جهت حضور مجازی در جلسه پیش دفاع یا دفاع هماهنگی کند.

دانشجو در تاریخ تعیین شده جهت پیش دفاع یا دفاع به واحد دانشگاهی میزبان مراجعه نموده و با حضور مجازی استادان راهنما، مشاور و داوران و همچنین با حضور نمایندهای از حوزه تحصیلات تکمیلی واحد دانشگاهی میزبان به عنوان ناظر جلسه اقدام به دفاع نماید و پس از اتمام، امضای هیأت داوران به صورت الکترونیکی در صورتجلسه أخذ شود.

واحد دانشگاهی میزبان، صورت جلسه امضا شده پیش دفاع یا دفاع را به همراه نام‌های با ندارد تأیید معاون پژوهش و فناوری/ علمی واحد مبنی بر تأیید صحت انجام جلسه، به صورت الکترونیکی به واحد محل تحصیل دانشجو (مبدأ) ارسال نماید. بهرهبرداری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آزمایشگاه، کارگاه و مزارع تحقیقاتی برای امور پژوهشی مربوط به پایان نامه/ رساله به منظور بهره برداری از آزمایشگاه ، کارگاه و مزارع تحقیقاتی برای امور پژوهشی مطابق بخشنامه ۲۴ فروردین ماه عمل شود.

دفاع از رساله دکتری تا ابتدای نیمسال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اختیاری است

اجرای بخشنامه دفاع از رساله دکتری تخصصی در تاریخ هفتم اسفندماه ۹۹ با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا و تداوم شرایط ویژه در کشور،  تا ابتدای نیمسال اول سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ به صورت اختیاری توسط دانشجو خواهد بود.

امور دانشجویی

با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، استفاده از سراهای دانشجویی، سرویس‌های نقلیه دانشجویان و رستورانهای دانشجویی در دوره فاصله گذاری هوشمند مجاز نمی باشد. برقراری این خدمات مطابق ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بوده و در صورت صدور جواز از سوی این ستاد بارعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت دقیق مسئولین واحد امکان پذیر است. مسئولیت هر گونه کوتاهی در اینباره با رئیس واحد خواهد بود.

در صورت ضرورت استفاده محدود از سراهای دانشجویی بویژه برای دانشجویان علوم پزشکی شامل دستیاران، اینترنها و همچنین برای دروس کارورزی سایر رشته های علوم پزشکی، لازم است دستورالعمل‌های بهداشتی مربوطه موجود در درگاه ir.iau.Salamat رعایت شود.

مراکز مشاوره دانشگاه در دوره مذکور به صورت غیرحضوری و با بهره گیری از مشاوره تلفنی و سامانه هوشمند تعاملی برخط و سالن های گفتگوی خدمات ارائه می شود.

درخواست میهمانی از طریق سامانه منادا

به منظور جلوگیری از تردد دانشجویان، کلیه امور نقل و انتقالات دانشجویانی که برای نیمسال جاری با درخواست میهمانی و یا انتقال آنها موافقت شده است، تمامی مراحل باقی مانده در اسرع وقت صرفاً از طریق سامانه منادا انجام می پذیرد. ستاد آگاه سازی و پیشگیری کرونای مستقر در استانها در تاریخ ۵ اسفندماه (پیگیری و نظارت انجام دستورالعمل‌های مرتبط با مقابله با ویروس کرونا را انجام و گزارش مربوطه را به معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه ارائه کنند.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل برعهده رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها، معاونین علوم پزشکی استانها و رؤسای واحدها است.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش