هزینه چاپ مقاله در مجلات علمی

انتشار 23 مهر 1399
مطالعه 5 دقیقه

یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان قبل از چاپ مقاله، هزینه لازم برای پروسه چاپ مقاله است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

هزینه چاپ مقاله در مجلات علمی

همانطور که میدانید نگارش مقاله بصورتیکه بتوان نظر داوران را به مقاله، جلب کند ، یک کار بسیار تخصصی است. برای اینکه یک مقاله بتواند در پروسه چاپ موفق باشد، نیاز دارد تا با استاندارد بالایی گردآوری، تدوین و نگارش شود. در این مطلب میخواهیم بدانیم، چاپ یک مقاله، چقدر میتواند هزینه داشته باشد، اما در ابتدا باید با عنوان مجلات علمی آشنا شویم.

انواع مجلات علمی

مجلات ISI: موسسه اطلاعات علمی ISI ، یک مرکز علم سنجی و انتشارت مقالات و کتب علمی است که یوجین گارفیلد آمریکائی در سال 1960 آن را تاسیس نمود و بعدها این شرکت توسط شرکت تامسون خریداری و در سال 2002 با ادغام شرکت تامسون و شرکت رویترز، شرکت تامسون رویترز به ریاست دیوید تامسون کار خود را آغاز کرد. این شرکت در رسته های مختلف مالی و تجاری فعالیت دارد که معروفترین و اساس ترین کار این شرکت، انتشار نام مجلات معتبر، با عنوان مجلات ISI و و نشر ضریب تاثیر برای مجلات است.

مجلات اسکوپوس: یکی از معتبرترین نمایه های شناخته شده برای علم سنجی و اطلاعات کتاب شناختی، مربوط به مجلات اسکوپوس میباشد. ناشر این مجلات، یکی از معروفترین انتشارات جهان، با نام الزویر است و استفاده از اطلاعات آن نیاز به پرداخت هزینه و تهیه اشتراک دارد. برای ارزش گذاری مجلات اسکوپوس، از فاکتور SJR استفاده میشود که از لحاظ مفهومی همان کار ایمپکت فکتور را برای ISI انجام میدهد.

مجلات ISC: مجلات جهان اسلام، یک پایگاه معتبر است که هدف آن اطلاع رسانی علمی براساس علم سنجی اسلامی است. مرکز این پایگاه در شهر شیراز قرار دارد. این نمایه بعد از مجلات ISI و اسکوپوس، سومین پایگاه معتبر بین المللی میباشد.

مجلات پابمد: کتابخانه ملی پزشکی آمریکا  (NLM) بزرگترین کتابخانه پزشکی دنیا محسوب می شود. رسالت این کتابخانه که به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی عمل می کند، ارائه اطلاعات لازم به کاربران حوزه پزشکی و پیراپزشکی برای انجام پژوهش ، آموزش و انجام مراقبت های سلامتی و درمانی است. این کتابخانه از سال 1879 بالغ بر 29 میلیون رکورد اطلاعاتی و کتاب شناسی را در خصوص مقالات منتشر شده در زمینه پزشکی و پیراپزشکی است در خود انبار کرده است و در اختیار کاربران قرار می دهد. لازم به ذکر است اصلی ترین پایگاه داده پابمد، مدلاین است که  اطلاعات مقالات زیست-پزشکی را در خود ذخیره دارد و در برخی مواقع این دو واژه به جای یکدیگر به استفاده می شوند. از سال 1996 به بعد نیز دسترسی به این مجموعه برای  عموم و به صورت رایگان از طریق پابمد میسر گشت.

مجلات علمی-پژوهشی: مقالات علمی پژوهشی یا همان پژوهشنامه به مقاله ای گفته می شود که بر پایه پژوهش های توصیفی یا آزمایشی انجام گیرد. به بیانی روشن تر به پژوهش هایی که نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی پژوهشی گفته می شود. اساتید دانشگاه ها ، دانشجویان ، پژوهشگران مراکز علمی ، تولیدی و تحقیقاتی از جمله مخاطبان اصلی این مجلات هستند.

همانطور که از نام آن مشخص است  مقالات علمی پژوهشی داخلی اغلب در مجله های تخصصی مرتبط به آن پژوهش اکسپت و چاپ می گردد در این نوع مجلات رعایت اصل اختصار و خلاصه نویسی در تدوین مقالات بسیار ضروری است. با این حال نتایج یک پژوهش علمی در مقاله باید به گونه ای گرداوری شود که در آن هیچ یک از جنبه های مهم پژوهش از قلم نیافتند

مجلات علمی- ترویجی: یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات ، اطلاعات منتشر شده در حوزه یک موضوع بخصوص در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی(مرور ادبیات) می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیتف ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایه جابه‎جایی، تلفیق و ترکیب دانش موجود تهیه می شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مساله‎ای کمک می‎نمایند، از این گونه مقالات می‎توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه‎ای، تحلیلی اشاره کرد.

مجلات علمی- تخصصی: این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای زیربط مثل وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

هزینه چاپ مقاله در مجلات علمی

مجلات برای اینکه بتوانند هزینه های خود را تامین کنند، به دو صورت به تامین مالی میپردازند. یا هزینه پذیرش و چاپ را از نویسندگان مقالات دریافت میکنند و مقاله را به صورت رایگان در سایت خود قرار میدهند و علاقه مندان میتوانند به راحتی مقالات را دانلود کنند که به این مجلات مجلات پولی میگویند و یا مجلات هزینه پذیرش و چاپ مقاله را از نویسندگان مقالات دریافت نمیکنند و مقالات پذیرش شده بصورت پولی در سایت مجله قرار پیدا کرده و علاقه مندان بابت دانلود مقاله به مجله هزینه پرداخت میکنند. به این مجلات، مجلات رایگان گفته میشود.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش