هزینه چاپ کتاب در تیراژ پایین چقدر است؟

انتشار 3 مرداد 1400
مطالعه 4 دقیقه

نگارش و چاپ کتاب، یکی از بهترین فعالیت های پژوهشی است که یک دانشجو، محقق یا استاد دانشگاه میتواند برای رسیدن به اهداف کاری یا تحصیلی خود انجام دهد. در این مطلب میخواهیم بدانیم هزینه چاپ کتاب در تیراژ پایین چقدر است؟

هزینه چاپ کتاب در تیراژ پایین چقدر است؟

با اینکه در چند سال اخیر، کتاب های الکترونیکی، تبدیل به یکی از اصلی ترین صنایع چاپ و نشر شده است اما با این همه هزینه و تبلیغات کوچک و بزرگ، همانطور که انتظار میرفت، هیچگاه نسخه دیجیتالی کتاب جای نسخه چاپی را نگرفت و حتی با شیوع بیماری کرونا، شاهد افزایش حدود 8 درصدی کتاب در نسخه چاپی بودیم. همچنین آمار جهانی نشان میدهد که نسخه های الکترونیکی نسبت به سال های قبل با کاهش رشد فروش مواجه بوده اند که نشان از تمایل خوانندگان کتاب، به نسخه های چاپی است. همچنین در کشور خودمان نیز شاهد بالارفتن آمار چاپ کتاب بودیم که نویسندگان آن، به دلایل مختلفی مثل دریافت امتیاز پژوهشی، کسب درآمد یا ارتقای شغلی تمایل بیشتری به انجام دارند. در این بین نویسندگان کم تجربه ای هم بودند که مایل به چاپ کتاب در تیراژ پایین هستند که تنها با هدف دریافت امتیاز پژوهشی این کار را میکنند و برای این نویسندگان، یکی از مهمترین موارد، قیمت تمام شده چاپ کتاب است. در این مطلب میخواهیم در مورد هزینه تمام شده چاپ کتاب در نسخه های پایین صحبت کنیم. 

پروسه چاپ کتاب چیست؟

هر کتابی که میخواهد به مرحله چاپ برسد، باید یک سری مسیر آماده سازی را طی کند، برخی مجوزات را دریافت کند تا در نهایت چاپ شود که این مراحل عبارتند از:

آماده سازی فایل: کتاب چه تالیفی باشد، چه ترجمه شده از منابع خارجی، باید بصورت تایپ شده، ویراستاری و آماده شده باشد. سپس باید فایل را بدست ناشر مورد نظر برسانیم.

شابک: همان شماره استاندارد بین المللی کتاب است که یک شماره 13 رقمی منحصر بفرد است که به هر کتاب اختصاص داده میشود. ناشر بلافاصله موظف است برای مجوز شابک اقدام کند. این مجوز از خانه کتاب دریافت میشود.

صفحه آرایی: هر کتابی بسته به موضوع خود، نیاز دارد تا در قطعی استاندارد صفحه آرایی شود. معمولا کتاب های دانشگاهی در قطع وزیری صفحه آرایی میشوند. 

فیپا: همان فهرست نویسی پیش از انتشار است که از کتابخانه ملی دریافت میشود. معمولا این مجوز 2 الی 4 هفته زمان میبرد تا دریافت شود.

طراحی جلد: جلد کتاب باید توسط طراح و با توجه به موضوع کتاب طراحی گردد و حتما ناشر باید نظر نویسنده را هم در این کار دخیل کند.

مجوز ارشاد: باید فایل نهایی کتاب، مجوز های دریافت شده و طرح جلد، به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. پس از بررسی کتاب، در صورتی که متن ایراد یا مشکلی برای چاپ نداشته باشد، مجوز صادر میشود، اما اگر مورد خاصی باشد، در یک برگ اصلاحیه از نویسنده درخواست میشود تا جمله یا کلمه مورد نظر را حذف یا با کلمات مناسبتر جایگزین کند. 

صحافی و چاپ: با توجه به تعداد نسخه درخواستی کتابها صحافی و چاپ میشوند. معمولا نسخه های زیر 200، چاپ دیجیتالی و نسخه عای بالای 1000 با چاپ آفست انجام میشوند.

اعلام وصول: پس از چاپ کتاب، حدود 3 تا 10 نسخه (بسته به تیراژ کتاب) از آن را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال میکنند. در آنجا نسخه چاپ شده را با نسخه مجوز گرفته مقایسه و در صورتیکه مشکلی نباشد، به کتاب اعلام وصول داده میشود. اعلام وصول در واقع همان مجوز انتشار کتاب است.

تصویر
 

هزینه چاپ کتاب به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه چاپ کتاب به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:  تعداد صفحات کتاب، نوع صحافی، تعداد نسخه چاپ شده، قطع کتاب، جنس کاغذ و جلد کتاب را میتوان نام برد. این مورد را مد نظر داشته باشید، اگر قصد فروش کتاب خود را دارید، برای اینکه قیمت هر جلد کتاب ارزانتر شود، باید تیراژ بالاتری چاپ کنید و عملا فروش کتاب با تیراژ محدود، صرفه اقتصادی ندارد.

هزینه چاپ کتاب در تیراژ پایین چقدر است؟

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله و چاپ کتاب، با خیال راحت و با تضمین بالا به چاپ برسانند. در ادامه هزینه چاپ کتاب در تیراژ پایین را در موسسه آذرگان برای سال 1400 ملاحظه خواهید کرد.

تصویر
 

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش