همه چیز در مورد آزمون نظام مهندسی ساختمان

انتشار 11 مهر 1398
مطالعه 2 دقیقه

آزمون نظام مهندسی چه هدفی را دنبال میکند و علت برگزاری آن چیست؟ تاسیس سازمان نظام مهندسی در جهت تحقق قانون نظام مهندسی در سال هفتاد و چهار بصورت رسمی تصویب گردید.

همه چیز در مورد آزمون نظام مهندسی ساختمان

تصویر تاریخچه آزمون نظام  مهندسی

از آن زمان ماموریت این سازمان « تامین مشارکت هر چه سریع‌تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف قانون نظام مهندسی در سطح کشور» بوده است و برگزاری آزمون نظام مهندسی هم در همین راستا صورت میگیرد.

نخستین دوره آزمون نظام مهندسی در سال هفتاد و سه برگزار گردید و از آن زمان مهندسان ایرانی اقدام به شرکت در این آزمون کرده اند.

آزمون نظام مهندسی تا سال نود و یک، یک بار در سال برگزار میشد، با این حال از این سال به بعد بود که برگزاری «آزمون نظام مهندسی» به دو بار در سال رسید تا افراد شانس بیش تری برای شرکت و در نتیجه قبولی در این آزمون مهم داشته باشند.

جزئیاتی در مورد آزمون نظام مهندسی سال نود و هشت

آن چه در حال حاضر در مورد آزمون نظام مهندسی در سال نود و هشت قطعی بنظر میرسد، برگزاری نوبت اول آزمون نظام مهندسی در مهر ماه است. ثبت نام آزمون از دوازدهم تا بیست و یکم تیر ماه امسال انجام شد و حالا در نخستین ماه پاییز تمامی علاقمندان به اخذ پروانه اشتغال بکار مهندسی میتوانند در نخستین نوبت آزمونهای ورود به حرفه مهندسان در سال نود و هشت، در روزهای 5 شنبه و جمعه مورخ هجدهم و نوزدهم مهر ماه شرکت کرده و شانس خود را برای رشته های معماری (طراحی، نظارت و اجرا)، عمران (محاسبات، نظارت و اجرا)، تاسیسات مکانیکی (طراحی و نظارت)، تاسیسات برقی (طراحی نظارت)، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک بیازمایند.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی و اهمیت آن:

همه فارغ التحصیلان رشته های هفت‌گانه نظام مهندسی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، هر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بعد از سه سال و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بعد از دو سال امکان شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری هم تنها با گذشت یک سال از فارغ التحصیلی میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

آزمون نظام مهندسی، آزمونی «کتاب باز» بوده و برای بعضی رشته ها مانند مهندسی عمران، اصولا پروانه اشتغال در سه بخش اجرا، محاسبات و نظارت بصورت جداگانه صادر شده و برای هر یک آزمون جداگانه ای وجود دارد.

حد نصاب قبولی در هر آزمون پنجاه درصد کل نمره است و افرادی که در آزمون قبول شوند، پروانه اشتغال بکار پایه سه در آن بخش را دریافت میکنند.

برای ارتقا این پایه به پایه های بالاتر هم، مهندسانی که دارای این پروانه هستند، براساس ماده یازده قانون نظام مهندسی پس از گذشت چهار سال میتوانند از پایه سه به پایه دو و پس از پنج سال از پایه دو به پایه یک ارتقا یابند.

کسب پروانه نظام مهندسی برای مهندسان، صلاحیت حرفه ای آن ها را رسمیت بخشیده و شخص صاحب پروانه از یک شماره اختصاصی در نظام مهندسی استانش برخوردار می گردد.

لازم به ذکر است؛ به موجب این پروانه، مهندسان برخوردار از آن میتوانند برای تاسیس شرکت و دفاتر مهندسی اقدام کرده و یا حتی این امتیاز را به شرکتهای قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش