هر چیزی که لازم است از مصاحبه دکتری بدانیم!

انتشار 14 دی 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از بزرگترین و سرنوشت سازترین آزمون های برگذار شده در طول دوران تحصیل تکمیلی، آزمون مصاحبه است. در ادامه میخواهیم در مورد جرئیات این آزمون و هر چیزی که لازم است از آن بدانیم صحبت کنیم.

هر چیزی که لازم است از مصاحبه دکتری بدانیم!

داوطلبانی که توانسته اند امتیاز لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه مورد نظر خود را کسب کنند، باید در زمان تعیین شده، در جلسه آزمون مصاحبه دکتری شرکت کنند. با توجه به ماهیت شفاهی این آزمون و اینکه تنها سالی یکبار برگذار میشود، این انتظار از داوطلبان میرود که خود را از هر نظر آماده این آزمون کنند. بهتر است برای آمادگی آزمون مصاحبه، اطلاعاتی را از سوالات احتمالی، شرایط جلسه، مدارک مورد نیاز و تیم مصاحبه کننده داشته باشید. هر چقدر خود را برای این آزمون بیشتر آماده کنید، استرس شما کمتر و در نتیجه درصد موفقیت بالاتر خواهد بود.

مهمترین عامل موفقیت در آزمون مصاحبه

بیشترین عامل موفقیت در آزمون مصاحبه، داشتن رزومه پژوهشی قوی است. شما باید با برنامه ریزی قوی، طوری برنامه ریزی کنید که در رزومه پژوهشی خود چندین کتاب و مقاله چاپ شده داشته باشید. داشتن رزومه قوی، نشانگر تخصص و تسلط شما به حوزه مطالعاتی خود است و میتواند بهترین عامل موفقیت در جلسه مصاحبه باشد.

داشتن آمادگی یک روز قبل از مصاحبه دکتری

باید مدارک پژوهشی از جمله تمام مقالات و کتاب های چاپ شده، پایان نامه و هر موردی که مربوط به رشته تخصصی میشود و دارای امتیاز است را به صورت مستند و پرینت گرفته شده، در یک پوشه بصورت مرتب، جمع بندی و آماده کنید. آدرس محل آزمون را بررسی و اگر قبلا به آنجا نرفته اید بهتر است یک روز قبل به آنجا بروید تا از آدرس دقیق مطلع شوید. اگر مدرک معتبر زبان، مثل آیلتس یا تافل دارید، باید آنرا نیز به همراه داشته باشید. همچنین اصل و کپی مدارک شخصی مثل کارت ملی و شناسنامه خود را همراه داشته باشید.

داشتن آمادگی برای روز مصاحبه دکتری

استرس در طول مصاحبه‌ دکتری سراسری امری طبیعی است اما اگر زیاد باشد موجب اشکال در روند مصاحبه خواهد شد . این که بر روی تمامی موارد مصاحبه تسلط داشته باشید می تواند به شما اعتماد به نفس ببخشد و شما را آماده آزمون کند. البته بسیاری از داوطلبان را می شناسیم که علی رغم تسلط صد در صدی روی مباحثی که برای مصاحبه آزمون دکتری مهم است ، رقابت را به داوطلبانی واگذار می کنند که تسلط خیلی کمتری دارند . بنابراین قطعا باید خود و توانایی های خود را باور داشته باشید . دید مصاحبه کننده به شما این است که قرار است در آینده استاد و مدرس دانشگاه شوید بنابر این بهتر است در حین مصاحبه موارد زیر را رعایت کنید:
با دید مثبت، پر انرژِی و با اعتماد به نفس بالا وارد جلسه شوید.

  • برای هر سوال، با تامل کافی پاسخ دهید و به هیچ عنوان عجله نکنید.

  • برای پاسخ دادن از توضیحات بی جا و اضافه بپرهیزید و کوتاه جواب دهید.

  • اگر جواب سوالی را نمیدانید، زمان را هدر ندهید و به صراحت بگوئید پاسخ را نمیدانید و به هیچ عنوان خود را نبازید. چون باید به بقیه سوالات پاسخ دهید و قطعا میتوانید نظر داوران را به خود جلب کنید.

  • در طول مصاحبه سرتان را پایین نیندازید و به دیوار و سقف نگاه نکنید. حتما به تمام داوران توجه کنید و خوب به آنها گوش دهید. ارتباط چشمی با همه داوران برقرار کنید.

تصویر
 

چه سوالاتی در مصاحبه دکتری پرسیده میشود؟

پاسخگوئی به این سوال کمی دشوار است، چون سوالات در مصاحبه دکتری تنوع زیادی دارند. قطعا نمیتوان به طور دقیق به این سوال پاسخ داد اما تجربه نشان داده، برخی سوالات پر تکرار هستند، حتما باید به پایان نامه خود مسلط باشید، قطعا سوالاتی از آن پرسیده خواهد شد. از  سطح زبان انگلیسی شما سوال خواهد شد و ممکن است حتی از شما درخواست کنند که پاسخ سوالی را به انگلیسی پاسخ دهید، همچنین ممکن است برخی سوالات تخصصی از شما پرسیده شود، بهتر است دروس تخصصی قبل از آزمون مطالعه گردد، قطعا سوال در مورد فعالیت های پژوهشی و مقالات و کتاب هایی که چاپ کرده اید، پرسیده میشود. همچنین باید به سوالات عمومی، مثل شاغل هستید یا نه، شغلتان مربوط به رشته تحصیلی است؟ هدفتان از انتخاب این رشته چیست؟ آینده کاری خود را چگونه ارزیابی میکنید؟ و ...

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش