شرایط دریافت دوره فرصت مطالعاتی برای دانشجویان

انتشار 21 مرداد 1397
مطالعه 6 دقیقه

در این مقاله می خواهیم درباره شرایط دریافت دوره فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و نحوه استفاده از آن در مقاطع دکتری صحبت کنیم.

شرایط دریافت دوره فرصت مطالعاتی برای دانشجویان

فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

فرصت مطالعاتی یکی از مقاطع دوره ی دکتری تخصصی است که بسیاری از دانشجویان از آن صرف نظر می کنند. بسیاری از آن ها بر این باور هستند که پس از دوره دکتری می توانند با یک دوره پسا دکتری آن را جبران کرد. در خصوص اهمیت دوره فرصت مطالعاتی موارد زیر باید مورد نظر قرار گیرد. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

نکته اول: اصولا تجربه نشان داده است که چون پس از دفاع دوره دکتری، فارغ التحصیلان مشغول مراحل جذب هیات علمی می شوند و به دلیل این که در صورت ترک ایران، فرصت های جذب هیات علمی را از دست می دهند، و عطا دوره پسا دکتری را به لقای آن ترجیح می دهند.

نکته دوم: برای جذب هیات علمی، گذراندن فرصت مطالعاتی می تواند بسیار مفید باشد و تجربه نشان داده که در مقایسه با افرادی که فرصت مطالعاتی نرفته اند، احتمال جذب افرادی که در دوره دکتری به فرصت رفته اند بسیار بیشتر خواهد بود. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

نکته سوم: فرصت مطالعاتی این امکان را می دهد که افراد زبان خود را بسیار تقویت کنند و اگر در پس از جذب به عنوان هیات علمی، نیاز به شرکت در کنفرانس، همایش و یا گذارندن دوره های کوتاه مدت داشتند، از این فرصت ها به دلیل ضعف در زبان چشم پوشی نکنند.

نکته چهارم: آشنایی با فرهنگ کشور میزبان یکی از جنبه های مهم در فرصت های مطالعاتی است که به دلیل فراغت بیشتر در این دوره، این امکان برای افراد به خوبی فراهم خواهد شد.

نکته پنجم: یک قانون کلی برای دانشجویانی که در ایران دکتری خود را اخذ می کنند این است که اگر فردی دوره فرصت مطالعاتی رفته باشد امکان پذیرش از دانشگاه های برتر برای دوره پسا دکتری بیشتر می شود. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

نکته ششم: اصولا به دلیل تغییر فرهنگ یا عدم آشنایی با زبان کشور میزبان، چند ماه اول صرف به هنگامی با شرایط محیطی می شود. برای این که در دوره پسا دکتری به فرد یک پروژه مطالعاتی تخصیص داده می شود، بهتر است که از همان ابتدا ارتباط با افراد و محیط به بهترین شرایط فراهم باشد.

نکته هفتم: فرصت مطالعاتی این شرایط را برای دانشجوی فراهم می کند که با حضور در کنفرانس های کشور میزبان یا حتی کشورهای مجاور، امکان آشنایی با صاحب نظران در حوزه تحقیق خود را دارد و دانشجو می تواند از این فرصت برای همکاری علمی، و یا اخذ پذیریش در دوره پسا دکتری استفاده کند.

مراحل انجام دوره فرصت مطالعاتی

مرحله اول: تهیه لیست اساتید و دانشگاه های منتخب:

بهترین زمان برای آغاز اخذ پذیرش برای دوره فرصت مطالعاتی پس از دفاع پیشنهادیه می باشد. در این مرحله، دانشجو با توجه به اولویت خود دانشگاه های مدنظر در حوزه فعالیتش را تعیین می کند.

برای انتخاب دانشگاه معیارهای مختلفی وجود دارد. از جمله می توان، رتبه دانشگاه، امکانات ازمایشگاهی، امکان بورس تحصیلی، آب و هوای مناسب و … اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به بخش مقالات مراجعه نمایید. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

یک نکته در خصوص فرصت های مطالعاتی باید به آن اشاره کرد اخذ بورس تحصیلی از دانشگاه میزبان است. در صورتیکه از دانشگاه میزبان موفق به دریافت بورس تحصیلی شدید، وزارت علوم کمک هزینه دوره فرصت مطالعاتی شما را حذف می کند. لذا اگر می خواهید علاوه بر بورس تحصیلی دانشگاه میزبان، کمک هزینه وزارت علوم را دریافت نمایید، به استاد دانشگاه میزبان یاد اوری نمایید که در نامه پذیرش شما در خصوص بورس شما اشاره ای نکند.

مرحله دوم: مکاتبه با اساتید

در این مرحله باید به اساتید انتخاب شده در مراحل قبل، ایمیلی با محتوی همکاری در دوره فرصت مطالعاتی ارسال شود. نحوه نوشتن ایمیل بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر مورد نوشتن ایمیل علمی، به بخش مقالات مراجعه نمایید.

مرحله سوم: درخواست نامه پذیرش از استاد:

این نامه از طرف دانشگاه میزبان صادر می شود و بیان می کند که دانشجو را به عنوان محقق در دوره فرصت مطالعاتی پذیرفته اند. این نامه امکاناتی که قرار است در دانشگاه میزبان در اختیار شما قرار دهد را به صورت رسمی بیان می کند. اکثر دانشگاه ها فرمت های مشخصی برای این نامه ها وجود دارند و نیازی نیست دانشجو این نامه را تنظیم نماید. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

مرحله چهارم: ارایه درخواست به تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای صدور نامه کمک مالی:

پس از این که نامه پذیرش را از دانشگاه میزبان دریافت کردید و با توجه به ساختار اداره دانشگاه متقاضی در ایران، فرم های مربوط به دوره فرصت مطالعاتی را تکمیل نموده و به همراه نامه پذیرش دانشگاه میزبان، به دفتر تحصیلات تکمیلی دانشکده تحویل داده شود.

برای این که دانشگاه نامه پشتیبانی شما را تکمیل نماید، متقاضی می بایست بسته به درخواست دانشگاه، ضمانت نامه بانکی را به دانشگاه ارایه دهد که می تواند به صورت ضمانت نامه بانکی و چک باشد.

پس از ارایه این مدرک، دانشگاه درخواست شما را بررسی می کند و با توجه به امکان مالی دانشگاه، دانشجو را به وزارت علوم معرفی می کند. وزارت علوم پس از دریافت مدارک و بررسی سوابق دانشجو، نامه پشتیبانی مالی دانشجو صادر می کند.

مرحله پنجم: اخذ ویزا: 

پس از دریافت نامه پشتیبانی مالی، دانشجوی می تواند برای اخذ ویزا اقدام نماید که با توجه به کشور مقصد، روند اخذ ویزا متفاوت است. برای نمونه، برای دریافت ویزا فرصت مطالعاتی در کشور امریکا، دانشجو باید برای ویزای نوع j اقدام نماید. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

برای این نوع ویزا دانشگاه میزبان مدرک DS2019 را صادر نماید که تمامی اطلاعات دانشجوی، نوع کار، تخصص، مدت دوره و …در آن ثبت شده است. برای آشنایی با روند اخذ ویزا برای دوره فرصت مطالعاتی در تمامی کشورها، با ما تماس بگیرید.

مرحله ششم: مراجعه به واحد فرصت مطالعاتی مستقر در وزارت علوم:

پس از اخذ ویزا، با به همراه داشتن نامه پذیرش و کپی ویزا، دانشجو به واحد فرصت مطالعاتی وزارت علوم مراجعه کرده و فرم درخواست ارز را تکمیل نماید. باید توجه داشته باشید که به دلیل تعداد زیاد متقاضیان، این امکان وجود دارد که تا قبل از ترک ایران، صدور نامه معرفی به بانک برای تهیه ارز وجود نداشته باشد. | فرصت مطالعاتی دوره ی دکتری چیست؟

بنابراین توصیه می شود که دانشجو به یکی از افراد مورد وثوق خود وکالت نامه ای محضری دهد که امکان انجام فعالیت های بانکی برای وکیل میسر باشد.

مرحله هفتم: اجازه خروج از کشور:

برای آقایان که کارت خدمت سربازی را ندارند می بایستی برای اجازه خروج از کشور، وسیقه به سازمان نظام وظیفه ارایه دهند. به دلیل این که این سفر به عنوان سفر علمی محسوب می شود، وزارت علوم نامه ای برای نظام وظیفه تنظیم می کند که این موضوع را در آن اشاره می کند. با داشتن این نامه متقاضی به جای پانزده میلیون تومان، می تواند با پنج میلیون تومان اجازه خروج از کشور را اخذ نماید.

شرايط استفاده از دوره های تحقيقاتی كوتاه مدت دانشجويان دكتری

متقاضی می بايست دانشجوی دوره دكتری باشد كه از زمان شروع تحصيل وی بيش از سه سال و نيم نگذشته باشد .

متقاضی می بايست بورسيه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و دستگاههای اجرايی* باشد

داوطلبان آزاد ( غير بورسيه ) كه مايل هستند از دوره های كوتاه مدت استفاده نمايند می توانند به صورت هزينه شخصی و با پرداخت هزينه از طرف دانشگاه محل تحصيل ويا استاد راهنما وبا تسهيلات غير ارزی و ريالی وزارت علوم اعزام شوند.

دارا بون حد نصاب نمره زبان مورد قبول دانشگاه محل تحصيل براساس آزمون هاي :

      MCHE/TOFEL/TOLIMO/IELTS

5. موافقتنامه استاد راهنما و دانشگاه داخلي در خصوص لزوم استفاده از دوره فوق.

6. تاييد دستگاه بورس دهنده در صورتی كه دانشجو بورسيه ساير دستگاههای اجرای باشد.

7. داشتن پذيرش تحصيلی يا دعوت نامه همكاری از دانشگاه ويا موسسه آموزش عالی ، پژوهشی مورد تاييد دانشگاه محل تحصيل

 8. تاييد استاد راهنمای داخل در خصوص همگنی پذيرش ارائه  شده با موضوع پرپوزال تصويب شده.

9. اعزام دانشجو فقط پس از گذراندن ارزيابی جامع** و تصويب پرپوزال تحقيقاتي دوره دكتری و قبل از دفاع از پايان نامه انجام گيرد.

10. به خانواده دانشجو فقط تسهيلات غير ارزی و ريالی تعلق مي گيرد.

* پرداخت هزينه های مربوط به متقاضيان ساير دستگاههاي اجرائی به نرخ مصوب بانك مركزی (بدون يارانه) به عهده دستگاه مربوط می باشد.

** طبق آيين نامه جديد ، ارزيابي جامع با تشخيص خود دانشگاهها می باشد كه می تواند به صورت كتبی ، شفاهی ويا تركيبی از هردو باشد.درهر صورت دانشجو بايد گواهی قبولی در ارزيابی جامع را ارائه نمايد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش