اقدامات لازم قبل از آزمون مصاحبه دکتری سال 98

انتشار 28 بهمن 1397
مطالعه 4 دقیقه

برای دانشجویان و محققانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند ، یکی از مهمترین آزمون های تحصیلات تکمیلی ، آزمون مصاحبه دکتری است. در این مقاله می خواهیم به اقدامات لازم قبل از آزمون مصاحبه دکتری سال 98 بپردازیم.

اقدامات لازم قبل از آزمون مصاحبه دکتری سال 98

برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری سال 98 ، روز جلسه آزمون مصاحبه دکتری ، یکی از سرنوشت سازترین روزهای زندگی برای هر فرهیخته ای بشمار می رود. برای موفقیت در مصاحبه دکتری ، مانند هر آزمون دیگری نیاز است تا با تمهیدات و اقدامات لازم ، درصد موفقیت خود را بالاتر ببریم. داوطلبانی که مجاز به شرکت در آزمون مصاحبه دکتری شده اند ، باید جلسه مصاحبه را به عنوان فرصتی ببینند که شاید یکبار شانس شرکت در آن را پیدا خواهند کرد. نحوه آزمون و اتفاقات جلسه ، غیر قابل پیشبینی است و  همین موضوع جلسه آزمون را برای متقاضیان سختر خواهد کرد  ، از این رو در این مقاله می خواهیم بصورت کلی به این موضوع بپردازیم و در مورد اقداماتی که میتوان قبل از آزمون مصاحبه دکتری انجام داد ، مطالبی را عنوان کنیم.

اقدامات لازم قبل از آزمون مصاحبه دکتری 

  • اولین قدم تسلط روی مطالب و دروس اصلی رشته تخصصی است. مرور دروس اصلی می تواند ذهن شما را آماده برخی سوالات تخصصی کند. برای بالا بردن دانش روز خود ، می توانید منتخبی از کتاب ها و مقالات مرتبط با رشته خود را مطالعه فرمائید.

  • رزومه تحصیلی و پژوهشی دانشجویان ، مهمترین و تاثیر گذارترین عامل موفقیت آنان در آزمون مصاحبه دکتری است. قبل از مصاحبه دکتری  ، بهتر است تمام کارهای پژوهشی ( کتاب ، مقاله ، کنفرانس ثبت اختراع و ...) انجام شده بصورت مستند و مرتب آماده باشد.

  • یکی از مهمترین سوالاتی که از تمام داوطبان سوال می شود  ، از میزان تخصص ، در زبان انگلیسی است. ممکن است یکی از داوران از شما بخواهد خودتان را به زبان انگلیسی معرفی کنید و توضیحاتی در مورد هدفتان از تحصیل ، نقاط قوت خود و یا موارد مشابه بدهید. اگر مدرک زبان معتبری مانند آیلتس ، تلیمو ، تافل و ... دارید ، حتما همراه خود داشته باشید.

  • سوال بعدی ، می تواند از پایان نامه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلبان باشد. بهتر است به تمام بخش های آن کاملا مسلط باشید تا اگر داوری دست روی اعداد و ارقامی از محتوای پایان نامه گذاشت ، بتوانید توضیحات لازم را ارائه دهید.

اقدامات لازم ساعاتی قبل از مصاحبه

  • تمام مدارک مورد نیازی که توسط دانشگاه به شما اعلام شده است ، از جمله مدارک شناسایی ، تحصیلی ، پرینت مقالات و ... در یک پوشه به صورت مرتب قرار داده شود.

  • سعی کنید نیم ساعت قبل از  ساعت شروع در محل آزمون حاضر شوید.

  • نه خیلی پر توقع باشید ، نه روحیه خود را از قبل ببازید. با اعتماد بنفس و با یاد خدا وارد جلسه شوید.

اقدامات لازم در جلسه آزمون 

  • حفظ آرامش و برخورد مودبانه یکی از مهمترین مباحث در مصاحبه دکتری است. شما از لحظه ورود تا لحظه اتمام جلسه زیر ذربین چندین استاد قرار دارید. بهتر است رفتارتان محکم و بدون استرس باشد.

  • با دقت به تمام سوالاتی که اساتید ، از شما می پرسند ، گوش دهید و با آرامش کامل به آنها جواب دهید.

  • اگر در ذهن خود ایده های خلاقانه دارید که در آینده می خواهید در آن  موارد پژوهش کنید و رساله دکتری خود را حول آنها بنویسید ، حتما با داوران در میان بگذارید. اگر موضوع انتخابی در حیطه علایق یکی از اساتید باشد ، این میتواند برای شما یک نمره مثبت بشمار رود.

  • در جلسه آزمون از پر حرفی ، پرداختن به جزئیات و استفاده از کلمات تخصصی که از آنها اطلاعات چندانی ندارید ، جدا خودداری کنید.

  • اگر جواب سوالی را ندانستید ، به هیچ وجه روحیه خود را نبازید و ادامه آزمون را با دقت بیشتری پیش ببرید.

پیگیری پس از آزمون مصاحبه

ممکن است فرایند ارزیابی و جمع بندی چند هفته ای به طول انجامد.می توانید از این فرصت استفاده کنید و مدارک ناقص خود را به مدیر گروه ایمیل کنید یا با مراجعه حضوری به استادان و صحبت درخصوص علاقه‌مندی‌های پژوهشی و به ویژه موضوع رساله نیز می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. البته باید به خاطر داشته باشید که این کار ظرافت‌های خاصی را می‌طلبد و همانند یک چاقوی دولبه عمل می‌کند. اگر به‌درستی توانمندی اجرای آن را ندارید، با استادان قبلی خود در مقاطع قبلی مشورت کنید.

موسسه آذرگان

یکی از موسسات بسیار معتبر و فعال در زمینه های مختلف پژوهشی ، موسسه آذرگان است. این موسسه توانسته است با گرد هم آوردن کارشناسان و محققان رشته های مختلف علمی از جمله چاپ کتاب  ، چاپ مقاله ، ترجمه تخصصی  و چاپ مقاله کنفرانسی ، نتایج بسیار چشم گیری را بدست آورد. از این رو ، داوطلبانی که تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند  ، می توانند با دریافت مشاوره از متخصصان این مجموعه  ، با خیالی راحتر ، به اهداف پژوهشی خود دست یابند.

برای دریافت مشاوره ، می توانید با یکی از راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمائید.

موسسه آذرگان ، بهترین موسسه ارائه کننده خدمات پژوهشی در کشور

تصویر

برای ثبت سفارش ، لطفا کلیک کنید.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش