دلایل داشتن کتاب در مصاحبه دکتری چیست؟

انتشار 21 فروردین 1400
مطالعه 4 دقیقه

یکی از راه های موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری، چاپ کتاب است. در این مطلب میخواهیم در مورد مزایا و مراحل چاپ کتاب صحبت کنیم و بدانیم چرا باید در مصاحبه دکتری کتاب به همراه داشته باشیم!

دلایل داشتن کتاب در مصاحبه دکتری چیست؟

امروزه با توجه به شرایط موجود در جامعه، فعالیت پژوهشی نقش بسیار پررنگی را در فعالیت های علمی دارند و دانشجویان، محققان و اساتید، برای اینکه بتوانند به خواسته ها و اهداف برسند، نیاز دارند تا رزومه پژوهشی خود را پر بارتر کنند. از این رو یکی از راه های تقویت رزومه و کسب امتیاز علمی، داشتن کتاب چاپ شده است. کتاب چاپ شده میتواند بصورت تالیفی، ترجمه کتاب های جدید النشر خارجی یا تبدیل پایان نامه به کتاب باشد. در ادامه مزایا و مراحل چاپ کتاب را بررسی کرده و در نهایت در میابیم که چرا باید در آزمون مصاحبه، کتاب بهمراه داشته باشم!

مزایای چاپ یک کتاب

شما به عنوان استاد، هنرمند، معلم، ورزشکار، پزشک و هر کسی که در شغلی فعالیت میکنید، میتوانید با چاپ کتاب، اعتبار کاری و ارتقای شغلی داشته باشید. از دیرباز کتاب ها، بهترین راه انتشار و انتقال افکار مختلف بودند و با نوشتن کتاب میتوانید روی افکار جامعه تاثیر گذار باشید. چاپ کتاب در راه و روش درستش، میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد و با کسب رضایت خوانندگان، برای نویسنده کسب درامد کند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند، میتوانند با چاپ کتاب در زمینه تخصصی خود، امتیاز بالایی دریافت کنند که میتواند در مسیر موفقیت، آن را یاری کند و در نهایت اسم نویسندگان کتاب ها در فهرست مشاهیر کتابخانه ملی ثبت میگردد و با چاپ کتاب های بیشتر میتوانید عضو انجمن حمایت از حقوق نویسندگان روزنامه نگاران و بیمه هنرمندان شوید.

تصویر
 

مراحل چاپ کتاب

آماده سازی فایل کتاب: در ابتدا باید فایل کتابی می خواهید چاپ کنید، به صورت فایل وورد تایپ شده و آماده داشته باشید. 

ویراستاری فایل: بهتر است فایل کتاب از نظر ادبی و نگارشی ویراستاری شود، در این ویراستاری باید متن کتاب از نظر املائی، اصول ادبی و زبانی بررسی و جملات روان سازی شوند.

دریافت شابک: دریافت شابک میتواد یک روزه به صورت الکترونیکی و از سایت خانهخ کتاب برای نویسندگان دریافت گردد.

صفحه آرایی: برای اینکه کتاب بتواند با توجه به موضوع، در قطع های مختلف چاپ شود، نیاز است که کتاب در سایز مورد نظر صفحه آرایی گردد. برای مثال موضوعات علمی و کتاب های دانشگاهی بیشتر در قطع وزیری و رقعی صفحه آرایی میشوند و کتاب های کودک در قطع خشتی.

مجوز فیپا: برای دریافت مجوز فیپا، فایل صفحه آرایی و نهایی شده به همراه مدارک نویسندگان، آماده و از طریق سایت کتابخانه ملی اقدام گردد. معمولا دریافت مجوز فیپا 20 الی 30 روز زمان میبرد.

مجوز ارشاد: مجوز ارشاد از طریق سایت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی اقدام میشود و در آن ناشر موظف است پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز آماده و ارسال کند. معمولا این مجوز 1 الی 3 ماه زمان میبرد.

چاپ کتاب: پس از آماده شدن کتاب و دریافت مجوزات، زمان ارسال فایل به چاپخانه جهت صحافی و چاپ کتاب در تیراژ دلخواه است. اگر کتاب زیر 200 نسخه باشد به روش دیجیتالی چاپ میشود و اگر تیراژ بالا باشد ( مثلا 1000 نسخه) کتاب ها به روش آفست چاپ میشوند. در چاپ کتاب باید به تعداد رنگ درخواستی دقت شود.

اعلام وصول: مرحله آخر در چاپ هر کتابی، دریافت اعلام وصول است. پس از چاپ کتاب، ناشر موظف است چند نسخه از کتاب را بعنوان نمونه، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کند. معمولا این تعداد بستگی به میزان تیراژ دارد. در تیراژ های محدود معمولا 3 نسخه به وزارت ارشاد ارسال میگردد. با دریافت اعلام وصول، عملا کار چاپ کتاب به پایان میرسد.

تصویر
 

دلایل داشتن کتاب در مصاحبه دکتری چیست؟

همانطور که اشاره شد، در هر شغل و سمتی که باشید، کتاب میتواند برای شما بسیار مفید باشد. در آزمون مصاحبه دکتری هم هر فعالیت مرتبط با رشته امتیاز دارد و اگر شما به عنوان متقاضی شرکت در آزمون مصاحبه، بتوانید کتابی در حیطه تخصصی خود تالیف و ترجمه کنید، قطعا داوران برای شما 4 امتیاز پژوهشی در نظر خواهند گرفت. همچنین اگر کتاب تالیفی یا ترجمه شده نداشته باشید، میتوانید با تبدیل پایان نامه خود به کتاب، از این امتیاز بهره مند شوید. در ضمن داشتن کتاب علاوه بر اینکه 4 امتیاز مستقیم پژوهشی دارد، میتواند روی اساتید تاثیر مثبت بگذارد تا امتیاز جلسه مصاحبه را برای داوطلب بالاتر در نظر بگیرند. در هر حال، اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارید، توصیه میکنیم، به هیچ عنوان امتیاز کتاب را از دست ندهید!!!

موسسه آذرگان

موسسه انتشارتی آذرگان، یکی از موسسات پژوهشی فعال در زمینه های مختلف علمی بوده که با هدف کمک به دانشجویان، پژوهشگران و اساتید محترم، با اجماع گروهی از بهترین نخبگان و مجرب ترین پژوهشگران اقدام به ارائه خدمات پژوهشی مینمایند. در همین راستا، خدمات موسسه به شرح زیر میباشد:

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

 
تصویر
 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش