در جلسه آزمون مصاحبه دکتری چه می گذرد؟

انتشار 6 اسفند 1397
مطالعه 4 دقیقه

یکی از سوالاتی که همواره برای داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری پیش می آید ، این است که در جلسه آزمون مصاحبه دکتری چه می گذرد؟ در این مطلب سعی می کنیم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم.

در جلسه آزمون مصاحبه دکتری چه می گذرد؟

داوطلبانی که خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستند ، بخوبی به این موضوع آگاهی دارند که تنها قبولی در آزمون کتبی ، نمی تواند جواز حضور آنها را در کلاس درس در این مقطع را صادر کند ، آنها برای رسیدن به این هدف ، نیاز دارند تا علاوه بر آزمون کتبی ، در  جلسه مصاحبه دکتری نیز نظر داوران را جلب کنند و امتیازات لازم را برای موفقیت دریافت نمایند. اما سوالی که برای بسیاری از داوطلبان پیش می آید ، این است که در جلسه آزمون مصاحبه ، چه می گذرد و متقاضیان با چه سوالاتی روبرو می شوند. در ادامه بصورت کامل با شرایط جلسه آزمون مصاحبه دکتری آشنا خواهیم شد.

در جلسه آزمون مصاحبه دکتری چه می گذرد؟

زمانی که شما سر ساعت مقرر ، به محل آزمون مصاحبه دکتری مراجعه می کنید ، نام داوطلبان یکی یکی با صدای بلند خوانده می شود و پس از مراجعه ، فرمی به شما ارائه می گردد که باید مشخصات خود را تکمیل نمائید. پس از تکمیل و ارائه کارت شناسائی ، از شما در خواست می شود که به اتاقی که آزمون در آن برگذار می شود ، وارد شوید. بهتر است با احترام کامل ، در بزنید و با صدای رسا ، به اساتید سلام بگوئید. حدود 6 یا 7 استاد ، به عنوان داور روبروی شما هستند و از شما درخواست می کنند که پشت میز بنشینید. بهتر است در آزمون مصاحبه ، مستند باشید و تمام مدارک لازم را همراه خود داشته باشید.

مدارک پژوهشی لازم برای آزمون مصاحبه 

همانطور که اشاره شد ، در این آزمون ، بهتر است هر کار پژوهشی و فعالیت مرتبط با تخصص خود ، که تاکنون انجام داده اید ، به صورت چاپ شده و مستند همراه خود داشته باشید. از جمله پایان نامه ، پرینت مقالات چاپ شده در نشریات و کنفرانس های معتبر ، کتاب های ترجمه یا تالیف شده ، مدرک زبان بین المللی و تمام مدارک اخذ شده از آموزشگاه های معتبر را همراه خود داشته باشید.

چه سوالاتی از داوطلبان پرسیده میشود؟

باید اعتراف کرد که آزمون مصاحبه ، به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و هیچ کس نمیتواند سوالات آن را پیش بینی کند ، اما با این حال ، برخی سوالات بطور حتم از داوطلبان سوال می گردد که مهمترین آنها :

 ، از پایان نامه داوطلب است. باید آنقدر به پایان نامه تسلط داشته باشید که اگر یکی از اساتید صفحه ای از پایان نامه را باز کرد و دست روی عددی گذاشت ، بتوانید کاملا آن را توضیح دهید. تسلط روی پایان نامه بسیار مهم است.

سوال بعدی مربوط به میزان تسلط داوطلب به زبان انگلیسی است. ممکن است یکی از اساتید از شما بخواهد که به زبان انگلیسی به سوالات پاسخ دهید تا مهارت شما را در مکالمه بسنجد.

سوال بعدی در مورد آینده کاری داوطلب است و اینکه با چه هدفی می خواهد در مقطع دکتری تحصیل کند.

داوران به طور حتم رزومه پژوهشی داوطلب را مورد ارزیابی قرار می گیرد. مقالات چاپ شده در مجلات معتبر ISI می تواند امتیاز خوبی برای داوطلبان داشته باشد. همچنین ، کتاب چاپ شده با اینکه تنها 4 امتیاز پژوهشی در آزمون دارد ، اما تاثیر بسیار مثبتی روی داوران مصاحبه کننده خواهد گذاشت.

نکات مهم در آزمون مصاحبه

  • به هیچ عنوان با هیچ داوری بحث و مشاجره  نکنید (حتی اگر حق با شما باشد) ، چون 30 امتیاز مصاحبه مربوط به خود جلسه و اتفاقات آن روز است و نباید از آن امتیازات چشم پوشی کرد.

  • اگر به پایان نامه خود تسلط ندارید ، مطمئن باشید به مشکل خواهید خورد

  • با دقت به تمام سوالات گوش دهید ، استرس در این آزمون بزرگترین دشمن شما است ، بهتر است اگر حتی جواب سوالی را اشتباه پاسخ دادید ، مستاصل نشوید و به ادامه سوالات پاسخ دهید.

  • کل آزمون مصاحبه ، نهایتا 15 دقیقه زمان خواهد برد. بهتر است با آرامش پیش بروید و قبل از آزمون به این فکر کنید که باید در این 15 دقیقه از خودتان و دانسته هایتان دفاع کنید و گرنه ، باید یک سال دیگر منتظر  یک 15 دقیقه دیگر بمانید.

موسسه آذرگان

این موسسه فعالیت پژوهشی خود را از سال 1391 ، با اجماع جمعی از بهترین دانش جویان و محققان کشور آغاز کرد و در سه بخش ترجمه ، چاپ کتاب و چاپ مقاله اقدام به ارائه خدمات نمود. اکنون پس از گذشت چندین سال ، این موسسه خدمات خود را به صورت تخصصی و در دپارتمان های مجزا ، به بیش از 20 بخش گسترش داده است. برای داوطلبانی که در تلاشند تا خود را آماده آزمون مصاحبه کنند ، می توانند با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این موسسه و با انتخاب های درست ، رزومه پژوهشی خود را تقویت و با دستی پر در این آزمون شرکت کنند. 

موسسه آذرگان پیشرو در امور پژوهشی و چاپی

تصویر

 ​برای ثبت سفارش کلیک کنید

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش