چطور میتوان یک مقاله JCR نوشت؟

انتشار 14 مهر 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از بزرگترین دغدغه های دانشجویان و محققان، ایناست که چطور میتوان در مجلات معتبر JCR مقاله چاپ کرد. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

چطور میتوان یک مقاله JCR نوشت؟

موسسه اطلاعات علمی ISI، یکی از معروفترین پایگاه های اطلاعاتی است که مقالات و کتاب های علمی را در مجلات خود به چاپ میرساند. گروهی از ژورنال های این پایگاه که دارای ضریب تاثیر هستند، را به عنوان مجلات JCR میشناسیم. پایگاه ISI سالانه ضریب تاثیر هر ژورنال را با توجه به کیفیت مقالات چاپ شده مشخص میکند. معمولا به خاطر کیفیت بالای این مجلات همه ساله دانشجویان تمام تلاش خود را میکنند تا بتوانند از یکی از مجلات JCR پذیرش گیرند. این مجلات میتوانند رزومه تحصیلی را تقویت کنند و شانس پذیرش در دانشگاه های خارجی و دریافت بورسیه تحصیلی را افزایش دهند. اما نکته ای که وجود دارد، دریافت پذیرش از این مجلات بسیار سخت است. در این مقاله میخواهیم بدانیم، یک مقاله علمی باید چه ویژگی هایی داشته باشد، با بتواند در مجلات ایمپکتدار پذیرش گیرد. از این رو به نحوه نگارش یک مقاله JCR میپردازیم.

نگارش اجزای اصلی یک مقاله

  • عنوان مقاله(Tittle) : عنوان مقاله نخستین چیزی است که نظر دیگران را به خواندن مقاله شما جلب می‌کند. باید طوری نوشته شود که خواننده با دیدن عنوان مقاله ، موضوع کلی آن دستش بیاید. معمولا 6 الی 15 کلمه مناسب خواهد بود.

  • نام و وابستگی نویسندگان (Affiliation) : نام نویسندگان به همراه وابستگی آن ها به مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی

  • چکیده(Abstract) : در چکیده مقاله ، ضمن بیان اهمیت موضوع ، باید نتایج به دست آمده هم به طور شفاف و دقیق توضیح داده می شود. معمولا چکیده باید بین 200 الی 350 کلمه نوشته شود.

  • کلمات کلیدی(Keywords) : کلمات کلیدی بیان کننده موضوع مقاله هستند. همانطور که مشخص است ، کلماتی باید در این بخش انتخاب شوند که هم موضوع مقاله را مشخص میکنند و هم در مقاله پر تکرار هستند. این کلمات از آن جهت اهمیت دارند که با جستجوی این کلمات در منابع علمی میتوان مقالات دلخواه را با موضوع دلخواه بیابیم. معمولا تعداد کلمات کلیدی بین 4 الی 6 کلمه مناسب خواهد بود.

  • مقدمه(Introduction) : در این قسمت باید تاریخچه و اهمیت موضوع، مشکلات و نقاط ضعف روش‌های پیشین و رویکرد شما برای حل این مشکلات نوشته شود.

  • مواد و روش ها(Materials And Methods) : در این بخش کلیه مواد و دستگاه‌های استفاده شده، پروتکل انجام آزمایش (در مقالات تجربی) و روابط ریاضی، فرضیه‌ها، اثبات قضیه‌های ذکر شده، نرم افزارهای استفاده شده و مقادیر عددی پارامترها (در مقالات تئوری) به طور کامل نوشته می شوند.

  • نتیجه گیری(Conclusion) : در قسمت نتایج میتوان ما بصورت کلی به محتویات و نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها اشاره می کنیم و هیچ بحث و استدلالی از نتایج ارائه نمی دهیم.

  • بحث(Discussion) : بهتر است این قسمت به همراه نتایج را زودتر از مقدمه آماده و به پایان برسانید. چون اگر قسمت دیسکاشن ناقص باشد، نمیتوان در مقدمه اهمیت کار را اثبات کرد. در این بخش باید معنای نتایج بدست آماده را بنویسیم. نوشتن کار ساده ای است اما انجام درست آن بسیار سخت است. این بخش را میتوان مهمترین قسمت مقاله دانست. در این بخش باید داده های ارائه شده را بصورت متقاعد کننده عرضه کنید. اگر این بخش ضعیف باشد ، بدون شک در داوری مقاله به مشکل خواهید خورد. همیشه سعی کنید بخش دیسکاشن را با نتایج پیش ببرید اما از بیان دوباره آنها اجتناب کنید. بهتر است به مقایسه سایر نتایج بدست آمده در مقالات بپردازید و خواننده را متقاعد کنید که کار شما بهتر است.

  • تقدیر و تشکر(Acknowledgment) : در این قسمت از موسسات یا ارگان ها و افرادی که به نحوی در انجام پژوهش به نویسندگانکمک نموده اند، تشکر و قدردانی می‌شود.

  • پیوست ها(Appendix) : در این بخش مطالبی که با متن مقاله مرتبط می باشد اما ذکر آن ها در متن اصلی در اولویت دوم قرار دارد، درج می‌گردد.

  • منابع(References) : این بخش مربوط به مشخصات تمامی منابع و مقالاتی است که در متن مقاله به آن‌ها ارجاع شده، که باید به طور دقیق و کامل نوشته شوند.

تصویر
 

چطور میتوان یک مقاله JCR نوشت؟

نکاتی که در بخش بعد گفته میشود باید تماما رعایت شود تا شانس پذیرش در این مجلات افزایش یابد:

  1. موضوع مقاله : موضوع باید جدید و بروز باشد و قبل در آن مجله موضوع مشابه چاپ نشده باشد.

  2. انتخاب مجله: باید در انتخاب مجله بسیار دقت کنیم. حتما مقاله و مجله باد هم اسکوپ هم باشند.

  3. ترجمه تخصصی: برای اینکه در طول داوری مقاله مشکلی پیش نیاید، بهتر است از مترجمی کمک بگیریم که توانایی انجام ترجمه تخصصی را داشته باشد.  در صورت لزوم بهتر است بعد از انجام ترجمه، مقاله ویراستاری نیتیو شود.

  4. استفاده از منابع بروز: بهتر است مقالات و کتاب های که به آنها ارجاع داده میشوند، جدید و مربوط به سه سال اخیر باشند.

  5. استفاده از کمک موسسات: موسسات پژوهشی با توجه به اینکه میتوانند با مجلات در ارتباط باشند، میتوانند پیشنهاداتی را به شما بکنند که درصد پذیرش مقاله بسیار بالا خواهد رفت.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش