چطور آماده مصاحبه دکتری 1400 شویم؟

انتشار 7 فروردین 1400
مطالعه 4 دقیقه

برای موفقیت در آزمون مصاحبه، مثل تمام آزمون های دیگر، باید هدف گذاری، برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر انجام داد و موفقیت در این آزمون به هیچ عنوان آسان نیست. در ادامه میخواهیم بدانیم چطور باید، آماده آزمون مصاحبه دکتری 1400 شویم؟

چطور آماده مصاحبه دکتری 1400 شویم؟

یکی از بزرگترین آزمون هایی که برای بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری، سرنوشت ساز میباشد، آزمون مصاحبه دکتری است. داوطلبانی که توانسته اند امتیاز لازم را در آزمون کتبی کسب نمایند، پس از انتخاب دانشگاه، از سوی آنها دعوت به مصاحبه میشوند. همانطور که میدانید آزمون مصاحبه برای بسیاری از افرادی که خواهان تحصیل در مقطع دکتری تخصصی هستند، بسیار حیاتی است و از این رو موفقیت در این آزمون نیاز به  هدف گذاری، برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر دارد. 

تصویر
 

نحوه امتیاز دهی داوران در آزمون مصاحبه

آزمون مصاحبه دکتری کلا 100 امتیاز دارد که با توجه به عملکرد داوطلب در سه بخش مختلف، توسط داوران امتیاز دهی میشود. 

فعالیت های پژوهشی: فعالیت های پژوهشی به همه کتاب ها، مقالات ژورنالی، مقالات کنفرانسی، تدوین پایان نامه و موارد این چنینی اطلاق میشود که 40 امتیاز دارد. بسیاری از اساتید مهمترین دلیل موفقیت یک فرد را در مصاحبه دکتری، داشتم رزومه قوی در فعالیت های پژوهشی میدانند و معتقدند، کسانی که دارای امتیاز بالای پژوهشی هستند و کتاب ها و مقالات متنوعی را چاپ کردند، مستحق تحصیل در مقطع دکتری هستند. در جدول زیر میتوانید به صورت مجزا، فعالیت های پژوهشی به همراه امتیاز آنها در آزمون مصاحبه را مطالعه کنید.

تصویر
 

فعالیت های آموزشی: فعالیت های آموزشی بیشتر به دوران تحصیل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باز میگردد که داوران، معدل، طول دوره فارغ التحصیلی و کیفیت دانشگاه را ملاک امتیاز قرار میدهند. همچنین در فعالیت های آموزشی، کسانی که دارای مدرک معتبر زبان انگلیسی مثل تافل، تولیمو، آیلتلس و.... هستند میتوانند با توجه به امتیاز خود، از 1 تا 8 امتیاز دریافت کنند. کل امتیاز فعالیت آموزشی، 30 امتیاز میباشد.

تصویر
 

فعالیت خود جلسه آزمون مصاحبه: داوران تمام فعالیت های خود جلسه آزمون مصاحبه دکتری داوطلبان را زیر نظر دارند و به آنها امتیاز میدهند. این امتیازات معمولا به میزان تسلط فرد به مباحث علمی، رفتار و منش او در طول جلسه آزمون و توانایی علمی و فن بیان و انتقال مطالب به داوران داده میشود. این بخش نیز 30 امتیاز برای داوطلب به همراه دارد.

جدول امتیازات رزومه پژوهشی، آموزشی و جلسه مصاحبه دکتری

بعد از موفقیت در آزمون کتبی چه کار کنیم؟

همه ساله معمولا آزمون کتبی در اوایل اسفند ماه برگذار شده و نتایج آن حدودا در اواسط فروردین سال بعد، اعلام میگردد و دانشگاه ها معمولا داوطلبان را از اواخر اردیبهشت دعوت به مصاحبه میکنند. این یعنی هر داوطلب قبل از آزمون مصاحبه، 1 الی 3 ماه زمان دارد تا با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه حضور یابند. از سه بخش رزومه آموزشی، رزومه پژوهشی و امتیاز جلسه، با توجه به حساسیت بخش رزومه پژوهشی، بهتر است داوطلبان روی  این بخش تمرکز کنند. همانطور که گفته شد این بخش مربوط به فعالیت های تخصصی و مرتبط با رشته داوطلب است. بهتر است داوطلبان در زمانی که دارد، به تهیه و چاپ مقاله و کتاب بپردازند. مخصوصا مقاله که چاپ آن در مجلات معتبر امتیاز بسیار بالایی برای داوطلبان دارد. اگر تخصص لازم برای تهیه و چاپ مقاله و کتاب را ندارید، با توجه به محدودیت زمان، میتوانید با موسسات پژوهشی که در این این کار متخصص هستند مشورت و همکاری کنید.

کنترل استرس در آزمون مصاحبه

آزمون مصاحبه دکتری بدلیل اینکه بصورت شفاهی برگزار می شود برای بسیاری از داوطلبان سخت و استرس زا است. داشتن اضطراب و استرس در چنین آزمون مهمی تا حدی نرمال است، اما اگر این حالت بیش از اندازه باشد، مطمئنا تاثیر بسیار منفی روی عملکرد داوطلب خواهد گذاشت. 

  •  قبل از مصاحبه، در مورد دانشگاه و هیئت علمی تحقیق کنید. هرچه اطلاعات شما بیشتر باشد، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. بدانید که شغلی که برای آن مصاحبه می‌شوید، در چه موردی است و بدین گونه برای سؤالاتی که از شما پرسیده خواهد شد آماده‌تر خواهید بود.

  •  سؤالاتی که از شما پرسیده خواهد شد را پیش‌بینی کنید. سؤالات استاندارد مصاحبه‌ها شامل موارد زیر است: ”چرا می‌خواهی برای این شرکت کارکنی؟”، ”بیش‌ترین توانایی شما در چه چیزی است” و ”بیش‌ترین ضعف شما در کجاست”.

  •  قبل از مصاحبه نفس عمیق بکشید تا به آرامش شما کمک کند. وقتی نفستان را بیرون می‌دهید به خودتان بگویید که من مطمئن بوده و بهترین داوطلب برای این شغل هستم.

  •  به مصاحبه زیاد فکر نکنید. بعضی از اشخاص مصاحبه شونده می‌خواهند تمرکز زیادی را روی مصاحبه گذاشته و فکر می‌کنند که شخص مصاحبه‌کننده قصد دارد او را کوبیده و به او علاقه‌ای ندارد. تمرکز زیاد به مصاحبه نیز ممکن است موجب ناامیدی شما شود.

  •  با لباس‌های جدید به مصاحبه بروید. نکات بهداشتی را رعایت کرده و سعی کنید که لبخند بزنید. هرچه به خودتان مطمئن تر باشید، استرس شما کمتر خواهد بود.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش