چرا مقاله من ریجکت میشود؟

انتشار 14 تیر 1400
مطالعه 8 دقیقه

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر دانشجو، پژوهشگر یا استاد دانشگاه رخ دهد، ریجکت شدن مقاله از طرف نشریات است. در این مطلب میخواهیم بدانیم، چکار کنیم تا مقاله ما ریجکت نشود!؟

چرا مقاله من ریجکت میشود؟

کسانی که تجربه ارسال مقاله به نشریات علمی را دارند، میدانند که در نهایت سه حالت برای مقاله اتفاق میافتد که یا پذیرش میشود، یا اصلاحیه میخورد یا اینکه ریجکت میشود. در دو حالت اول، اطمینان داریم که نویسنده کار خود را به درستی انجام داده و تنها ممکن است ایراداتی جزئی وجود داشته باشد که در صورت رفع آنها، مقاله پذیرش میگردد، اما اگر حالت سوم باشد و مقاله رد شود، متاسفانه باید بگوییم که مقاله یک یا چند مشکل بزرگ دارد. ریجکت مقاله درست است که برای نویسنده بدترین خبر است اما نباید ناامید شود، بلکه سریعا باید ایرادات مقاله شناسایی گردد. همیشه رد شدن مقاله به معنای "مقاله شما به اندازه کافی خوب نبود" نیست. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است مجلات علمی، یک مقاله را ریجکت کنند که در ادامه همه این موارد را مورد بررسی قرار میدهیم.

تصویر

رایج ترین دلایل ریجکت مقالات علمی 

هم موضوع نبودن مقاله و مجله: یکی از رایج ترین دلایل ریجکت مقالات علمی، هم اسکوپ نبودن مقاله و مجله انتخابی است. قطعا این مورد به کیفیت مقاله بستگی ندارد و یک مقاله به نشریه ای اشتباه ارسال شده است. پس، در انتخاب نشریه دقت کنید و حتما قبل از ارسال مقاله، بخش "اهداف" ژورنال را مطالعه فرمائید.

عدم اصالت: مقاله شما اگر مفهوم، یافته جدید یا روش جدیدی ارائه ندهد، به مشکل خواهد خورد. در واقع اگر مقاله ای که شما نوشته اید، قبلا توسط نویسنده دیگری ارائه شده باشد، دیگر جذابیتی برای خوانندگان نخواهد داشت.

عدم نتیجه گیری درست: در مقاله خود، شما نه تنها باید سوال و یافته های تحقیق خود را گزارش کنید، بلکه باید به خوانندگان خود مواردی بدهید که بتوانند از آن چیزهایی یاد بگیرند. اگر چنین پیامی در مقاله وجود ندارد، مقاله شما ممکن است رد شود، زیرا خوانندگان ممکن است تعجب کنند که هدف از این کار چیست یا قرار است چه چیزهایی را یاد بگیرند.

نقص در طراحی تحقیق یا روش ها: این احتمالاً متداول ترین دلیل رد شدن مقالات است. داوران نحوه رویکرد شما به سوال تحقیقاتی خود را کاملاً زیر نظر دارند. این جداسازی برای اطمینان از اعتبار کار شما ضروری است. مسائل جزئی مربوط به روش ها را می توان در یک تجدید نظر بررسی کرد، اما اگر مشکلات عمده ای یافت شود و نتوان آنها را برطرف کرد یا اگر اطلاعات قابل توجهی در مورد روش ها از بین رفته باشد، احتمال ریجکت مقاله وجود دارد.

سوالات نامشخص: در پژوهش ها اول باید سوال مشخص باشد، سپس بر روی پاسخ به آن تمرکز کنید. ممکن است برای شما که نویسنده مقاله هستید کاملاً روشن باشد که هدفتان چیست، اما این اطلاعات برای درک خوانندگان شما نیز حیاتی است.

سرقت علمی: میزان مشابهت در مقالات علمی موضوع بسیار مهمی است و معمولا اگر بیش از حد مجاز باشد، مقاله رد میشود. معمولا میزان قابل قبول مشابهت برای مجلات علمی بین 10 الی 15 درصد است و بیش از آن باشد، ایراد سرقت علمی گرفته میشود. در ضمن فراموش نکنید یک مقاله تنها میتواند در یک نشریه به چاپ برسد، پس اگر مقاله شما در نشریه ای پذیرش شد، نمیتوانید همان مقاله را به نشریه دیگری ارسال کنید چون با مشکلات زیادی روبرو میشوید و امکان دارد در بلک لیست مجلات قرار بگیرید.

موضوع با اهمیت بین المللی: زمانی که شما مقاله خود را به نشریه بین المللی و معتبر ارسال میکنید، قطعا ویراستار نشریه موضوع مقاله شما را بررسی میکند که آیا شما یک مسئله جهانی را بررسی کرده اید یا موضوع شما تنها بخش یا منطقه کوچکی را مخاطب قرار داده است! پس موضوع مقاله هر چقدر گسترده تر و پر مخاطب تر باشد، بیشتر جلب رضایت میکند.

موضوع نامناسب: ممکن است شما موضوعی را انتخاب بکنید که در اسکوپ مجله قرار دارد اما فعلا آن موضوع بدلایل مختلف در اولویت چاپ مجله نباشد. معمولا اگر ویراستار احساس کند که موضوع مقاله جذابیت لازم را ندارد، آن را ریجکت میکند.

مخاطب هدف مشخص نیست: اگر ویراستاران نشریه نتوانند مخاطب هدف مقاله شما را شناسایی کنند، هدف مقاله زیر سوال خواهد رفت. تصور اینکه مقاله شما برای همه افراد شاغل در رشته شما جالب باشد کافی نیست، زیرا این مسئله می تواند نشان دهد که مقاله شما برای هیچکس جالب نیست!!

تعرض اخلاقی: همانطور که قبلا گفتیم یک مقاله تنها میتواند در یک نشریه چاپ شود، اما برخی از نویسندگان، برای اینکه درصد پذیرش مقاله بالاتر برود، بطور همزمان مقاله را به چند نشریه ارسال میکنند، این کار خلاف اخلاق است و اگر نشریات از این موضوع باخبر شوند قطعا نویسنده به مشکل خواهد خورد.

ارائه نتایج اولیه: گاهی اوقات، نویسندگان 100٪ در مورد صحت نتایج خود اطمینان ندارند، که خوب است. اما اگر شما از ابتدا فقط یافته های اولیه را ارائه دهید، اگرچه می دانید نتایج نهایی شما متفاوت است، مجلات علاقه ای به چاپ کار شما نخواهند داشت. اگر نتایج نهایی شما متفاوت از نتایج اولیه شما باشد، خوانندگان قطعا با این موضوع کنار نخواهند آمد.

مشکل ترجمه و عدم ویرایش مقاله: اگر متن شما به سختی قابل درک باشد، فهم آنرا دشوار، تکراری و حوصله سر بر میکند و برای فهمیدن آن، نیاز به چندین بار بازخوانی دارد. عدم ویرایش مقاله، پذیرش مقاله شما را دشوار می کند.

عدم توجه به فرمت بندی مجله: اگر مقاله شما مطابق با الزامات رسمی مجله فرمت بندی نشده باشد، این خطر را ایجاد میکند که ویراستاران حتی به متن شما نگاه نکنند. نادیده گرفتن نیازهای ژورنال به این معنی است که شما امکان چاپ شدن در ژورنال مورد نظر خود را از دست داده اید.

عدم داشتن تمرکز موضوعی: مقاله ای که سعی دارد همزمان به پرسش ها و مشکلات زیادی بپردازد، طبیعتاً فاقد تمرکز است. این مورد خوانندگان مقاله بخصوص داوران را با چالش سردرگمی مواجه کرده و ممکن است مقاله شما را ریجکت کنند.

سوالات بدون پاسخ: اگر مقاله شما یک سوال تحقیقاتی ارائه دهد که نتواند پاسخی برای آن ارائه دهد، ریجکت می شود. در واقع مثل این است که شما قولی دهید و به آن عمل نکنید!

نتایج نامعتبر: اگر نتایج شما قوی و قابل اعتماد نیستند، یافته های شما می تواند به عنوان یک پیشنهاد  تلقی شود نه پاسخ دهنده سوالات شما! از نظر داوران، چنین مقاله ای از ارزش چاپ شدن برخوردار نیست، زیرا آنها نمی توانند بر اساس نتایج شما پیش بروند یا یافته های خود را با مقاله شما مرتبط کنند.

عدم تفسیر نتایج: علاوه بر مورد قبلی، نتایج بدون توضیح علمی معنایی ندارند. اگر مقاله شما تلاشی برای توضیح، بحث و یا توجیه نتایج شما در زمینه های گسترده نداشته باشد، توسط داوران، نقد منفی می شود و احتمالاً ریجکت مقاله بالا است.

تحریم ها: در سالهای اخیر مورد جدیدی که بارها دیده شده، این است که برخی مجلات، بعد از اینکه مقاله ای با افیلیشن ایرانی دریافت میکنند، بدون بررسی علمی و تنها بدلیل تحریم پژوهشی آن را رد میکنند. معمولا این مجلات آمریکایی یا اروپایی هستند. بهتر است قبل از ارسال مقاله، آرشیو آن را چک کنید که آیا مقالات ایرانی قبلا پذیرش داشته یا خیر، سپس اقدام کنید.

منابع قدیمی: اگر مقاله شما بخواهد فاکتور بروز بودن داشته باشد باید به مقالاتی استناد کنید که جدید النشر هستند. منابع قدیمی مورد قبول داوران نیست. بهتر است به دنبال جدید ترین منابع مرتبط با مقاله باشید.

تصویر
 

نتیجه گیری

قصد ما از ارائه مطالب بالا، نا امید کردن شما نیست. این که دلسرد شوید که احتمال ریجکت شدن مقاله خیلی زیاد است، "پس من از عهده آن برنمیآیم" چاره کار نیست. بلکه برعکس، باید تلاش خود را بیشتر کنید و مقاله ای بهتر بنویسید. در بسیاری از مواقع شاید یک مورد از موارد بالا دلیل ریجکت نباشد و سردبیران با توجه به مجموع ایرادات، تصمیم به ریجکت مقاله میگیرند. اما الان شما میدانید که چکار باید بکنید تا درصد ریجکت مقاله پایین بیاید. به یاد داشته باشید، در کشور ما روزانه مقالات زیادی به نشریات علمی مختلف ارسال میشوند که ممکن است تعدادی از آنها ریجکت شوند، اما بیاد داشته باشید که تعداد زیادی هم توانسته اند پذیرش بگیرند، پس اگر همکار یا دوست شما توانسته پذیرش مقاله خود را بگیرد، چرا شما نتوانید!!!

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

 

خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش