چگونه پایان نامه خود را بنویسیم؟

انتشار 18 فروردین 1397
مطالعه 2 دقیقه

رساله و پایان‌نامه، نتیجه ماندگار کار علمی یک دانشجو بعد از طی تحصیلات عالیه به‌ حساب می‌آید.از این رو باید نحوه نوشتن پایان نامه را بدانیم.

چگونه پایان نامه خود را بنویسیم؟

چگونه پایان نامه خود را بنویسیم؟

یکی از شرایط دریافت درجه کارشناسی ارشد و دکتری در اغلب دانشگاه های معتبر جهان، ارائه گزارش مکتوب از یک کار پژوهشی است که دانشجو با تلاش خود و با راهنمایی حداقل یکی از اساتید خود، آن را انجام میدهد.علاوه بر ارائه گزارش مکتوب لازم است ، دانشجو با حضور در جلسه دفاع، یک گزارشی شفاهی از عملکرد خود را ارائه دهد. رساله و پایان‌نامه، نتیجه ماندگار کار علمی یک دانشجو بعد از طی تحصیلات عالیه به‌ حساب می‌آید برای همین مراحل زیر میتوانند شما را در این کار یاری کنند.

مرحله اول: این مرحله حساس ترین و در واقع سخت ترین مرحله است و در آن باید موضوع پایان نامه ای که میخواهید درباره آن تحقیق کنید را انتخاب کنید. برای این کار  باید علایق خود را در نظر بگیرید و بدانید در چه مواردی تخصص دارید و چه مسائلی برای شما جذاب هستند ، بعد از آن باید ببینید آیا موضوع انتخابی ، دغدغه ی جامعه است و آیا شما میتوانید جوابی برای این مشکل و دغدغه پیدا کنید.اگر با دیدی جستجوگر موضوعات و اخبار حرفه ی خود را دنبال کنیم، و به دنبال بهبود وضع موجود و دادن ایده‌ای جدید باشیم، حتماً با اختصاص زمانی مناسب برای جستجو و تأمل و اندیشیدن می‌توانیم موضوع‌های متعددی برای تحقیق بیابیم.

مرحله دوم: موضوع بعدی که باید به آن توجه کرد ، عدم تکراری بودن موضوع پایان نامه است.در واقع سعی شود ، موضوعی را انتخاب کنیم که تاکنون کسی به آن نپرداخته است. میتوانید از سایت های اینترنتی ، سیستم یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی (سیکا) و یا  جستجو در طرح‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی از تکراری بودن یا نبودن موضوع پایان نامه خود اطمینان یابید.

مرحله سوم: گام بعدی در نگارش پایان نامه ، تدوین و نگارش پروپوزال ( طرح اولیه پژوهش ) است.این طرح اولیه در واقع نشان‌دهنده‌‌ی مسیری است که دانشجو می‌خواهد در پژوهش خود طی کند، و پیش‌بینی نتایجی است که در پایان از این پژوهش به‌ دست خواهد آورد. دانشجو بایستی باکمک استاد راهنمای خود ، روش تحقیق ، مسیری که می خواهد در پژوهش خود طی کند و فرضیه های اولیه را کاملا بداند.

مرحله چهارم : بهتر است پژوهش های خود را با تفکر انتقادی دنبال کنید. این تفکر باعث میشود شما با ذهنی باز و منطقی به مسائل بنگرید و دانش خود را پیوسته گسترش دهید.اولین قدم برای یافتن موضوع و نگارش پیش نهادۀ (پروپوزال) پژوهش، نگاه انتقادی به پژوهش‌های پیشین است تا به این وسیله کاستی‌های موجود شناسایی و راهکارهای آن در قالب پژوهش جدید ارائه شود. قبلا یک دانشجو فقط همه چیز را حفظ میکرد اما برای نگارش پایان نامه باید در وهله نخست ، با نگاهی انتقادی منابع را مطالعه کرد.

نگارش پایان‌نامه صرف نظر از تفاوت‌های طبیعی در رشته‌های مختلف و روش‌های پیاده سازی آن، مهارتی است که دانشجویان هر رشته برای پر بارتر شدن و ارائه پایان‌نامه با کیفیت لازم است، این مهارت‌ها را فراگیرند. برای این مهارت افزایی لازم است مراحلی را که برشمردیم را با تمرین و ممارست انجام دهید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
محسن دادخواه نیکو
2 سال پیش
با سلام دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اموزشی هستم. در فصل سوم هستم چگونه طراحی پرسشنامه را انجام دهم
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش