چگونه پایان نامه خود را کتاب تبدیل کنیم؟

انتشار 22 شهریور 1400
مطالعه 5 دقیقه

همانطور که میدانید، داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون صاحبه دکتری دارند، نیاز دارند تا رزومه پژوهشی خود را تقویت کنند. در این میان، یکی از راه های تقویت رزومه چاپ کتاب است. در این مطلب در میابیم چگونه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم.

چگونه پایان نامه خود را کتاب تبدیل کنیم؟

آزمون مصاحبه دکتری مهمترین و تاثیرگذار ترین آزمون برای داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع دکتری بشمار میرود. متقاضیان بعد از مشخص شدن نتیجه آزمون کتبی دکتری، از یک یا چند دانشگاه دعوت به مصاحبه میشود. برای موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری فاکتور های زیادی از جمله رزومه تحصیلی داوطلب، نمره آزمون کتبی، شرایط روحی و روانی فرد در روز آزمون و ... دخیل و تاثیر گذارند اما شاید مهمترین عامل موفقیت افراد، داشتن رزومه پژوهشی قوی است. رزومه پژوهشی شامل مقالات علمی، کنفرانس ها و کتاب های چاپ شده و پایان نامه دوره ارشد داوطلب است که هر یک از این موارد با نظر داوران جلسه، دارای امتیاز هستند. در این مطلب میخواهیم در مورد نحوه تبدیل و استخراج کتاب از پایان نامه صحبت کنیم و بدانم در آزمون مصاحبه چه امتیازی را برای متقاضی بهمراه خواهد داشت.

تصویر
 

چگونه پایان نامه خود را کتاب تبدیل کنیم؟

در ابتدا باید عرض کنیم که تبدیل پایان نامه به کتاب صرفا جنبه دریافت امتیاز پژوهشی دارد و معمولا هدف نویسنده چاپ در تیراژ بالا یا فروش آن نیست. اما این دلیل نمیشود که دقیقا خود پایان نامه را چاپ کنیم. برای شروع، باید تلاش کنیم تا هر کلمه یا جمله ای که نشان میدهد این فایل، فایل پایان نامه است حذف یا تغییر دهیم و هدف از این کار تغییر ظاهری است. میتوانید مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب را بصورت زیر انجام دهید:

  • در ابتدا عنوان کتاب را تغییر دهید. بهتر است عنوان پایان نامه و کتاب یکی نباشد

  • صفحه های اول پایان نامه، پیوست های دانشگاهی، نام استاد، آرم دانشگاه و موارد این چنینی باید در کل محتوا حذف شوند و یا جایگزین کلمات مناسب شوند. برای مثال کلماتی مانند این "پایان نامه"، "این رساله"، "این مطالعه" و ... حذف و کلمه "این کتاب" جایگزین آنها شود.

  • چکیده انگلیسی حذف شود

  • چکیده فارسی حذف یا به ابتدای مقدمه اضافه شود

  • پیشگفتار نوشته شود.

  • جداول، نمودار ها یا هر مورد دیگری که به نظرتان مناسب کتاب نیست میتواند حذف شود.(کاملا سلیقه ای و اختیاری است)

مراحل چاپ کتاب

تنها تبدیل پایان نامه به کتاب برای متقاضی امتیاز محسوب نمیشود و نیاز است تا پس از تبدیل، فایل نهایی چاپ شود. برای این کار بهتر است با ناشری متعهد و مناسب صحبت کنید تا پروسه چاپ کتاب زمان بر نشود. چون بحث دریافت چند مجوز مطرح است و اگر تجربه چاپ کتاب ندارید، قطعا به مشکل خواهید خورد. ناشر مناسب را میتوانید با پرس و جو از دوستان و اساتید خود یا دیدن نمونه کارهای چاپ شده، انتخاب کنید. پس از انتخاب، باید فایل نهایی را در اختیار او قرار دهید تا مراحل زیر را انجام دهد.

ویراستاری متن: پس از دریافت متن، درصورت نیاز، لازم است که کتاب توسط ویراستاری مجرب، بررسی شود و ایرادات و نواقص املائی و ادبی برطرف شوند.

صفحه آرایی: صفحه آرایی زیبا ظاهری صفحات کتاب است و باید کتاب در یکی از قطع های رایج، فرمت بندی شود. برای کتاب های علمی قطع وزیری مرسوم ترین است.

دریافت مجوز شابک: شابک یک شماره 13 رقمی منحصر بفرد است که از خانه کتاب دریافت میشود. 

دریافت مجوز فیپا: مجوز فیپا یا همان فهرست نویسی پیش از انتشار است که اطلاعات کتابشناختی را در صفحه اول کتاب ذکر میکند. فیپا از کتابخانه ملی دریافت میشود.

طراحی جلد: جلد کتاب بسته به موضوع کتاب طراحی میشود و طراح با مشورت نویسنده جلد را آماده میکند.

دریافت مجوز ارشاد: مجوز ارشاد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت میشود. ناشر باید فایل نهایی کتاب، به همراه مجوز های دریافت شده و طرح جلد را برای بررسی به این اداره ارسال نماید. پس از بررسی در صورتی که مورد خاصی نباشد، مجوز صادر میشود، اگر هم جمله ای یا کلمه ای نامناسب باشد اصلاحیه ارسال میشود که نویسنده وظیفه دارد آن را اصلاح یا حدف نماید.

صحافی و چاپ کتاب: کتاب آماده چاپ است که بسته به تعداد و نوع چاپ، در چاپخانه چاپ میشود. معمولا تعداد جلد محدود بصورت دیجیتالی و تیراژ بالا، به صورت آفست چاپ میشود.

دریافت اعلام وصول: در این مرحله باید تعدادی از کتابها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شوند. پس از بررسی این موضوع که آیا کتاب های چاپ شده همان کتاب هایی هستند که به آنها مجوز داده شده، اعلام وصول صادر میشود. اعلام وصول همان اجازه نامه نشر کتاب است.

امتیاز چاپ کتاب از پایان نامه در مصاحبه دکتری

همانطور که قبلا اشاره شد، مهمترین عمل موفقیت در آزمون مصاحبه دکتری داشتن رزومه قوی پژوهشی است. یکی از موارد که امتیاز خوبی در مصاحبه دکتری دارد و میتواند نظر داوران را به عملکرد داوطلب جلب کند، داشتن کتاب چاپ شده است. کتاب چاپ شده میتواند کتاب تالیفی، کتاب ترجمه شده از منابع خارجی یا استخراج شده از پایان نامه باشد. نوشتن کتاب یا ترجمه کتاب کار بسیار زمان بر و تخصصی است، از این رو بسیاری از متقاضیان با تبدیل پایان نامه به کتاب میتوانند در بازه زمانی کوتاهتر، امتیاز چاپ کتاب را در مصاحبه دریافت کنند. باید خاطر نشان کنیم، داشتن کتاب چاپ شده در مصاحبه دکتری 4 امتیاز پژوهشی دارد.

تصویر
 

مزایای چاپ کتاب

  • نامتان در لیست مشاهیر کتابخانه ملی به ثبت می‌رسد.

  • برای ورود به بنیاد نخبگان بسیار مفید است

  • می‌توانید از وام تا سقف 25 میلیون تومان با بهره کم استفاده کنید.

  • از بیمه تأمین اجتماعی، تکمیلی و درمانی بهره‌مند گردید.

  • بن کتاب دریافت کنید.

  • از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به صورت رایگان استفاده کنید.

  • در مصاحبه دکترا امتیاز بیشتری دریافت کنید.

  • علاوه بر تمام موارد گفته شده اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید.

تبدیل پایان نامه به کتاب کتاب در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند. همچنین دانشجویانی که تمایل دارند کتاب های تالیفی، ترجمه شده یا استخراج شده از پایان نامه آنها در کمترین زمان آماده و چاپ گردد، میتوانند با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش