چگونه مقاله خود را در مجلات معتبر چاپ کنیم؟

انتشار 18 خرداد 1400
مطالعه 5 دقیقه

یکی از سوالات مهم و اساسی اکثر دانشجویانی که تجربه چاپ مقاله ندارند این است که چگونه میتوان مقاله خود را در مجلات معتبر چاپ کنیم!؟ در ادامه این مطلب، در این مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونه مقاله خود را در مجلات معتبر چاپ کنیم؟

چاپ مقاله در مجلات معتبر، برای همه افرادی که که به هر نحوی با علم و دانش سر و کار دارند، کم یا زیاد، غیر قابل اجتناب است و اکثر افراد برای اینکه رزومه خود را تقویت کند، از دانشگاه بهتری اپلای بگیرند، فارغ التحصیل شوند یا در شغل خود پیشرفت کنند، نیاز دارند تا مقالات علمی خود را در مجلات معتبر داخلی و بین المللی بچاپ برسانند؛ اما بسیاری از افراد، بخصوص دانشجویانی که هنوز تجربه لازم برای نگارش و ارسال مقاله را ندارند، همواره این سوال را از افراد با تجربه دارند که چگونه مقاله خود را در مجلات معتبر چاپ کنند، برای چاپ مقاله نیاز است که در ابتدا یک مقاله با کیفیت داشته باشم. 

نوشتن یک مقاله با کیفیت

با توجه به اینکه هنوز تجربه لازم برای نوشتن مقاله را ندارید، توصیه میکنیم که در ابتدا به سراغ چند ژورنال تخصصی رشته خود بروید و حدود 10 تا از آخرین مقالات چاپ شده در زمینه تخصصی خود را دانلود و مطالعه کنید و حتما از کمک استاد راهنمای خود استفاده کنید تا در زمان و انرژی صرفه جویی کرده باشید. اما برای نوشتن یک مقاله با کیفیت، بهتر است در ابتدا یک موضوع مناسب و جدید را انتخاب کنید، مکان ها و جاهایی که میتوانید اطلاعات و آمار خود را جمع آوری کنید، شناسایی کنید. پس از آن شروع به پژوهش و مطالعه میدانی کنید و ارقام و جداول خود را آماده کنید، روش پژوهش خود را دقیق بنویسید، نتایج بدست آماده را گزارش کنید، بخش بحث را بنویسید و نتایج را به پایان برسانید. بهتر است این بخش قبل از مقدمه انجام و به پایان برسد چون تجربه نشان داده اگر بحث نارسا باشد، چگونه می‌توان اهمیت علمی پژوهش را در مقدمه به صورت عینی اثبات کرد! سپس یک نتیجه گیری دقیق و کامل بنویسید (حجم مطلب باید کم باشد اما مفهوم آن برای خواننده واضح باشد)، سپس زمان نوشتن مقدمه است. بخش مقدمه بسیار مهم است و اگر قوی نوشته شود حتما خواننده را مجاب به مطالعه مابقی پژوهش میکند، پس باید بکوشید تا مقدمه ای جذاب بنویسید. پس از آن چکیده نوشته شود، چکیده بهتر است ساختارمند باشد و در آن هدف،‌ روش،‌ يافته ها،‌ نتيجه گيري بصورت خلاصه بیان شود. پس از آن عنوان مناسبی برای مقاله خود انتخاب کنید. باید عنوان خیلی کوتاه یا خیلی بلند نباشد (حدود 10 الی 16 کلمه) و طوری باشد که با خواندن آن یک پیش زمینه مناسب در مورد موضوع و هدف مقاله در ذهن خواننده ایجاد کند. کلمات کلیدی را تنظیم کنید، این کلمات، کلمات مهم، تخصصی و پر تکرار مقاله شما هستند، بخش تشکر و قدردانی را بنویسید و در نهایت منابع و مآخذ را بصورت دقیق گزارش کنید. 

تصویر
 

چگونه مقاله خود را در مجلات معتبر چاپ کنیم؟

در ادامه نکات کلیدی در پروسه چاپ مقاله را بیان میکنیم که با انجام آنها، درصد موفقیت چاپ مقاله بسیار بالا خواهد رفت، از این رو توجه به این نکات برای هر نویسنده ای بسیار ضروری خواهد بود:

موضوع مقاله باید کاملا جدید و بکر باشد و قبل از شما نویسندگان کمتری به آن پرداخته باشند. مقاله با موضوع تکراری قطعا مورد توجه داوران مجلات نخواهند بود.

انتخاب مجله بسیار مهم است. یکی از مواردی که اگر در آن سهل انگاری گردد، قطعا زمان و انرژی یادی از شما خواهد گرفت و دست آخر مقاله رد میشود. بهتر است با چند جستجوی ساده در اینترنت یا سوال از دوستان آگاه یا استاد راهنمای خود چند ژورنال مناسب مقاله خود را پیدا کنید، به سایت هر کدام از آنها سر بزنید و بخش اهداف مجلات را دقیق مطالعه کنید. سپس با کنار هم گذاشتن آنها و مقایسه اهداف مجلات، یک ژورنال را که نزدیک ترین ارتباط معنایی را با مقاله شما دارد، انتخاب کنید. در انتخاب مجله حتما به کیفیت مقاله خود و همتراز بودن آن با کیفیت مجله دقت کنید، اگر مقاله شما کیفیت خیلی خوبی نداشته باشد، قطعا در مجلات ایمپکتدار یا  q1 و q2 نمیتواند پذیرش شود و ارسال به این مجلات تنها زمانی انجام شود که کیفیت مقاله توسط استاد راهنما تایید گردد.

ترجمه تخصصی یکی دیگر از موارد مهمی است باید برای مجلات خارجی به دقت انجام گردد. همانطور که میدانید مقالات علمی با توجه به موضوع و تخصصی که دارند، دارای کلمات و اصطلاحات خاصی هستند که تنها کسانی توانایی درک آن را دارند که با موضوع و تخصص مقاله بگانه نباشند، از این رو مترجم این متون باید کسی باشد که هم به زبان مبدا و مقصد کاملا مسلط باشد و هم اینکه به موضوع مقاله کاملا اشراف داشته باشد. این مورد را مد نظر داشته باشید، اگر مقاله خیلی خوبی هم داشته باشید اما ترجمه آن ضعیف باشد، قطعا به دلیل نامفهوم بودن جملات، مقاله به مشکل خواهد خورد. توصیه میشود پس از انجام ترجمه، متن توسط ویراستار متخصص، بازبینی گردد.

منابع و مآخذ مقالات علمی هم جزء بخش های مهم مقاله است. همانطور که میدانید هر چقدر مقاله بروز باشد، ارزش مقاله بیشتر خواهد بود، از این رو میتوان با رفرنس دهی به مقالات و کتاب های جدید النشر مرتبط با موضوع و تخصص خود، مقاله خود را با کیفیت تر و بروزتر کنیم.

چاپ مقاله در مجلات معتبر در موسسه آذرگان

یکی از موسسات بسیار فعال در زمینه های آماده سازی، ترجمه و چاپ مقالات علمی، موسسه پژوهشی و انتشاراتی آذرگان است. این موسسه با سابقه بیش از 7 سال انجام خدمات پژوهشی، توانسته است با گرد هم آوردن کارشناسان و نخبگان بهترین دانشگاه های کشور، در زمینه های مختلف علمی، خدمات خود را با بهترین کیفیت به دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ارائه و تمام تلاش خود را برای رضایت این عزیزان و فرهیختگان کشور انجام دهد. در ادامه برخی از خدمات موسسه آذرگان را ذکر میکنیم.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش