چگونه میتوان با چاپ کتاب امتیاز پژوهشی دریافت کرد؟

انتشار 26 دی 1400
مطالعه 7 دقیقه

یکی از مهمترین راه های تقویت رزومه و دریافت امتیاز پژوهشی، چاپ کتاب است. در این مقاله میخواهیم در مورد راه های دریافت امتیاز پژوهشی، با چاپ کتاب صحبت کنیم.

چگونه میتوان با چاپ کتاب امتیاز پژوهشی دریافت کرد؟

کتاب ها، سند های مکتوبی هستند که افکار، ایده ها یا اطلاعات افراد مختلف را به هم منتقل می کند. در طول اعصار، کتاب ها به شکل های مختلفی تغییر کرده اند. سیر تکاملی کتاب ها تا حد زیادی به دنبال گسترش اشکال و روش های ارتباطی و تقاضای روزافزون اطلاعات پیشرفت کرده است. اولین اشکال شناخته شده اسناد مکتوب، لوح گلی بین النهرین و رول پاپیروس مصر بود. نمونه های هر دو به 3000 سال قبل از میلاد برمیگردد. همچنین کتاب های چینی، ساخته شده از چوب یا نوارهای بامبو که با طناب به هم متصل شده بودند و قدمت آنها به 1300 سال قبل از میلاد برمیگردد. اما کتاب مدرن امروزی حاصل اختراع ماشین چاپ است که آن را به یوهان گوتنبرگ آلمانی نسبت داده اند. از آنجایی که دستگاه چاپ و نوع متحرک، فرآیند تولید کتاب را مکانیزه می کرد، کتاب ها در تعداد بیشتری در دسترس قرار گرفتند. اما قرن بیستم را دوران طلائی تولید و چاپ کتاب در سراسر جهان میدانند، چراکه با پیشرفت های مهم در چاپ، مانند معرفی ماشین چاپ افست و حروفچینی کامپیوتری، تولید انبوه را مقرون به صرفه تر کرد. با توسعه کتاب، جلد شومیز، در دهه 1940 معرفی شد تا جایگزینی ارزان‌تر برای جلد کتاب سخت سنتی باشد، همچنین کتاب‌ها را در دسترس عموم قرار داده شد. در حالی که در قرن اخیر تصور میشد اختراع انواع دیگر رسانه ها، مانند رادیو و تلویزیون، به طور کلی تأثیر نامطلوبی بر مطالعه داشته باشد، امروزه شاهد آن هستیم که کتاب ها همچنان منبع اصلی دانش در اکثر نقاط جهان هستند. 

اما شما در هر شغل و جایگاهی که باشید، برای اینکه بتوانید از نظر علمی پیشرفت کنید، نیاز به تقویت رزومه خود دارید. یکی از بهترین راه های نشان دادن تخصص و بهبود رزومه علمی، چاپ کتاب است. دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه ها میتوانند با چاپ کتاب در زمینه تخصصی خود، جایگاه علمی خود را بهبود ببخشند. از این رو در این مطلب تصمیم داریم تا در مورد نحوه چاپ کتاب صحبت کنیم و بدانیم چگونه میتوان با چاپ کتاب، امتیاز پژوهشی دریافت نمائیم!

تصویر
 

چطور میتوانیم کتابی برای خود تهیه کرد؟

برای اینکه اهالی علم، بخصوص دانشجویان بتوانند برای خود کتاب چاپ کنند، در ابتدا باید فایل اولیه کتاب را تهیه کنند. برای این کار سه راهکار وجود دارد که عبارتند از:

نگارش کتاب: نگارش یا تدوین و تالیف کتاب، یک کار بسیار ارزشمند و بزرگ است که از دیرباز تمام اساتید بزرگ و دانشمندان، برای این که بتوانند یافته ها و اطلاعات حاصل از پژوهش خود را بنام خود ثبت کنند و همچنین تخصص و تبحر خود را به علاقه مندان نشان دهند، نسبت به تخصصی که دارند، اقدام به تالیف کتاب می کردند. درست است که این کار امتیاز بالای علمی دارد، اما نوشتن کتاب، کار سخت و زمان بری است و نیاز به قلم قوی برای نگارش دارد. اگر قصد تالیف کتاب خود را دارید، نیاز به پژوهش، مطالعه میدانی و اطلاعات قوی دارید. البته همانطور که گفتیم، نوشتن کتاب نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی هم دارد!

ترجمه کتاب: روش بعدی، استفاده از کتاب های جدید النشر خارجی و ترجمه آنها به زبان فارسی است. ترجمه کتاب، فعالیت بسیار ارزشمند و مفیدی است که به واسطه آن میتوان کتاب های مفیدی که در خارج از کشور چاپ شده اند، ترجمه و در اختیار علاقه مندان قرار داد. اما ترجمه کتاب هم کار آسانی نیست چراکه کیفیت ترجمه بسیار مهم است. مخصوصا کتاب های علمی که دارای عبارات و اصطلاحات مهم تخصصی هستند و مترجم آن ها باید علاوه بر اینکه به زبان مبدا و مقصد مسلط است، به موضوع متن نیز کاملا اشراف داشته باشد. 

تبدیل پایان نامه به کتاب: همانطور که میدانید، پایان نامه ها، بدلیل داشتن محتوای قوی و منحصر بفردی که دارند، همیشه گزینه مناسبی برای استخراج و چاپ کتاب، بخصوص برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری و تقویت رزومه دارند، تبدیل پایان نامه به کتاب میتواند گزینه مناسبی باشد. کسانی که تجربه این کار را دارند، میدانند که تبدیل پایان نامه به کتاب، نسبت به دو گزینه قبلی آسانتر و بسیار سریعتر است و به راحتی میتوانند با اجرای نکات تبدیل پایان نامه به کتاب، فایل را تبدیل و به چاپ برسانند.

نکته مهم: اگر به دنبال درآمدزایی از راه فروش کتاب هستید، معمولا تبدیل پایان نامه به کتاب، گزینه مناسبی نمیباشد، چرا که صرفا، هدف از استخراج کتاب از پایان نامه، دریافت امتیاز پژوهشی است. بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری، بازاریابی و فروش، تالیف یا ترجمه کتاب خواهد بود.

تصویر
 

پروسه چاپ کتاب چیست؟

در ابتدا باید فایل نهایی کتاب را تهیه کنید: در همین راستا، کتاب چه تالیف شده، چه ترجمه شده و چه استخراج شده از پایان نامه باشد، باید فایل نهایی را در قالب فایل word تهیه کنید. 

پیدا کردن ناشر مناسب: در این مرحله باید با پرس و جو از اساتید و دوستان با تجربه، بدنبال ناشر مناسبی برای انجام مراحل چاپ کتاب باشید. پس از این که ناشر مناسب را پیدا کردید، فایل وورد کتاب، به همراه کارت ملی خود را در اختیار ناشر قرار میدهید. ناشر مراحل چاپ را بصورت زیر طی خواد کرد:

ویراستاری فایل: در ابتدا فایل بررسی شده و در صورت نیاز باید ویراستاری ادبی شود.

دریافت شابک: در اولین فرصت باید از خانه کتاب، شابک دریافت گردد. این مجوز سریع صادر میشود.

صفحه آرایی: در این مرحله، با توجه به تعداد صفحات و موضوع، کتاب صفحه آرایی میشود. برای مثال معمولا کتاب های دانشگاهی در قطع وزیری و رقعی و کتاب های کودک در قطع خشتی صفحه آرایی میشوند. معمولا هر تغییر و هر اصلاحی که میخواهید در این مرحله باید انجام شود. ناشر باید فایل نهایی صفحه آرایی شده را به نویسنده ارسال کند تا پس از تایید نهایی اقدام به دریافت مجوز نماید.

دریافت فیپا: در این مرحله، از کتابخانه ملی، درخواست مجوز فیپا میشود. این مجوز معمولا بین 2 الی 4 هفته زمان نیاز دارد. زمان دریافت مجوز ها معمولا بستگی به موضوع کتاب دارد. کتاب شعر ها و رمان ها، معمولا بیشترین زمان را برای این کار نیاز دارند.

طراحی جلد: جلد کتاب نیز با توجه به موضوع کتاب باید طراحی شود. حتما پس از طراحی، نویسنده باید آن را تایید نماید.

مجوز ارشاد: تمام مجوز های دریافت شده، به همراه فایل نهایی و طرح جلد، باید به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شوند. پس از بررسی، در صورت تایید مجوز صادر میشود، اما در این بین ممکن است اصلاحیه هایی هم از نویسنده درخواست شود که پس از اصلاح و تایید آن توسط ارشاد، مجوز صادر خواهد شد.

اعلام وصول: پس از چاپ کتاب، معمولا بر حسب تیراژ چاپ شده، باید 3 الی 10 نسخه آن را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. در صورتی که نسخه چاپ شده با نسخه مجوز گرفته مطابقت داشته باشد، مجوز اعلام وصول صادر میشود. اعلام وصول در واقع مجوز نشر کتاب است و پس از دریافت آن، پروسه چاپ کتاب به پایان میرسد.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

خدمات چاپ کتاب در موسسه آذرگان 


برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش