چه سوالاتی در مصاحبه دکتری مطرح میشوند؟

انتشار 23 تیر 1399
مطالعه 3 دقیقه

همواره برای بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری، این سوال مطرح است که سر جلسه آزمون چه میگذرد و داوران چه سوالاتی طرح میکنند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

چه سوالاتی در مصاحبه دکتری مطرح میشوند؟

یکی از مهمترین و دشوارترین آزمون های تحصیلی ، مربوط به مصاحبه دکتری است. بدلیل ذات این آزمون که به صورت شفاهی برگزار میشود ، استرس برای داوطلبان، دو چندان میشود، از این رو دانستن این که چه سوالاتی ممکن است از آنها پرسیده شود، میتواند تمرکز و اعتماد بنفس متقاضیان را بسیار بالا ببرد. اما با بررسی ده ها آزمون مصاحبه در سال های متوالی، مشخص شده است، سوالاتی که در مصاحبه دکتری توسط اساتید مطرح میشوند، طیف بسیار گسترده ای دارند و نمیتوان بصورت مشخص و دقیق تمام سوالات را پیش بینی کرد. اما در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که کسب آمادگی در آنها میتواند نقش به‌سزایی در بالا رفتن شانس قبولی متقاضیان داشته باشد.

چه سوالاتی در مصاحبه دکتری مطرح میشوند؟

بر اساس تجربه بسیاری از داوطلبان، سوالات مطرح شده به طور کلی شامل موارد زیر میشوند.

1

سوالات تخصصی (شامل سوالات تخصصی هر رشته و یا سوالات روش تحقیق) 

2

سوالات سنجش زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری

3

سوالات عمومی

4

سوال در خصوص زمینه پژوهشی داوطلب ازجمله پژوهش‌های انجام‌شده مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مقالات و نیز موضوع مدنظر برای رساله دکتری

5

سوالات مذهبی و عقیدتی

سوالات تخصصی

همانطور که از نامش مشخص است، در مورد رشته تخصصی داوطلب میباشد. در این سوالات معمولا میزان اطلاعات دانشجو از رشته ای که تحصیل کرده و یا میخواهد در مقطع دکتری تحصیل کند، سوال میشود. همچنین  این سوالات میتواند از موضوعات جدید ، مقالات یا کتاب های معروف چاپ شده که به تخصص داوطلب نزدیک است، مطرح شود.

سنجش زبان انگلیسی داوطلب

تصویر

 

تسط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک معتبر، علاوه براینکه میتواند امتیاز بالایی را برای داوطلب به همراه داشته باشد (ماکزیمم 8 امتیاز آموزشی)، میتواند ذهنیت داوران را برای امتیاز دهی کلی، بسیار مثبت کند. معمولا در مصاحبه دکتری به سه روش، از متقاضیان سوال میشود:

  1. ممکن است متنی را به داوطلب بدهند و درخواست روخوانی و ترجمه کنند.

  2. ممکن است فقط لغات تخصصی سوال شود و معنا یا معادل انگلیسی از داوطلب درخواست شود.

  3. ممکن است به صورت عمومی درخواست مکالمه شود و از داوطلب بخواهند برخی موارد را به زبان انگلیسی توضیح دهد.

سوالات عمومی

در مصاحبه ممکن است سوالاتی مثل معرفی داوطلب، وضعیت تاهل، محل سکونت، دلایل انتخاب رشته، هدف از تحصیل و ... سوال شود.

سوال در خصوص زمینه پژوهشی

یکی از اصلی ترین سوالات داوران از داوطلبان، در مورد فعالیت های پژوهشی آنهاست. فعالیت های پژوهشی به پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، مقالات چاپ شده داخلی و خارجی، مقالات همایشی و کتاب های تالیفی یا ترجمه شده اطلاق میشود که اساتید با بررسی آنها، ممکن است سوالاتی را در این مورد از داوطلب بپرسند. باید در نظرداشته باشید که امتیازات پژوهشی، شامل 40 نمره میباشد و قبولی داوطلبان به این بخش بسیار وابسته است.

سؤال‌های عقیدتی و مذهبی

در مصاحبه برخی دانشگاه‌های خاص، علاوه بر موضوعاتی که عنوان شد، ممکن است در رابطه با مسائل سیاسی روز و موضوعات مذهبی نیز سؤالاتی مطرح گردد. بنابراین آمادگی نسبی برای پاسخگویی به این نوع سؤال‌ها نیز لازم است.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش