چه سوالاتی در آزمون مصاحبه دکتری پرسیده میشود؟

انتشار 11 بهمن 1400
مطالعه 6 دقیقه

برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری، آزمون مصاحبه، مهمترین آزمون طول دوران تحصیل آنهاست. در این مطلب میخواهیم بدانیم چه سوالاتی در آزمون مصاحبه دکتری پرسیده میشود؟

چه سوالاتی در آزمون مصاحبه دکتری پرسیده میشود؟

همانطور که میدانید، برای داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع دکتری، آزمون مصاحبه مهمترین آزمون است که باید برای موفقیت در  آن، برنامه ریزی مطالعاتی دقیقی انجام گیرد. این فرصتی است که به افراد داده میشود تا پتانسیل خود را به عنوان یک محقق دانشگاهی نشان دهند و وارد بالاترین مقطع علمی دانشگاهی شوند. کسانی که تجربه حضور در این آزمون را دارند بخوبی میدانند که بزرگترین مشکل هر داوطلب، استرسی است که بدلیل عدم آگاهی درست از شیوه آزمون و نوع سوالات اساتید، ایجاد میشود. ما در این مطلب میخواهیم در مورد این آزمون و سوالاتی که ممکن است مطرح شوند، صحبت کنیم.

امتیازات آزمون مصاحبه

اولین موردی که باید در آزمون مصاحبه بدانید، نحوه تخصیص امتیازات داوران به داوطلبان است. در همین راستا، کل آزمون مصاحبه 100 امتیاز دارد که 40 امتیاز آن به رزومه پژوهشی (چاپ کتاب، مقاله، پایان نامه و ...) 30 امتیاز به رزومه آموزشی (معدل، کیفیت دانشگاه کارشناسی و کارشناسی ارشد، داشتن مدرک زبان معتبر و ...) و در نهایت 30 امتیاز هم به خود جلسه آزمون داده میشود و در آن به میزان تسلط داوطلب به سوالات، رفتار و سرعت عمل او و ... امتیاز میدهند.

تصویر
 

چه سوالاتی در آزمون مصاحبه دکتری پرسیده میشود؟

بیاد داشته باشید شما باید نسبت به آنچه در یک پروژه دکتری دخیل است آگاهی داشته باشید و ثابت کنید که آرزوها و رویکرد درستی برای کار در یک پروژه به مدت سه سال(یا بیشتر) دارید. همچنین باید روشن کنید که این دانشگاه، گروه تحقیقاتی یا آزمایشگاه مناسب برای شماست. در این مطلب، تعدادی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود را گردآوری کرده ایم. البته لزوماً همه این سؤالات از شما پرسیده نمی شود. ممکن است برخی از آنها نیز با یکدیگر همپوشانی دارند اما قطعا، همه آنها موضوعاتی هستند که باید قبل از آزمون مصاحبه، خود را برای آنها آماده کنید. کلیه سوالات به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی میشوند.

سوالات عمومی:

1. در مورد خودتان به ما بگویید… بدیهی است که پاسخ شما باید به مناسبت مربوط باشد. اما این فقط نباید خلاصه ای از دستاوردها، علایق و اهداف تحصیلی شما باشد(مصاحبه به مرور زمان به آن ها می رسد!). کمی در مورد سوابق خود، اهل کجا هستید و علایقتان بگویید. از ربط دادن این موارد به تخصص دانشگاهی و انتخاب دانشگاه خود نترسید. اگر چیزی به طور خاص شما را برای گرفتن مدرک دکتری تشویق کرد، آن را ذکر کنید. اگر چیزی وجود دارد که شما را به این شهر و همچنین دانشگاه جذب کرده است، آن را بگویید. 

2. چه چیزی باعث شد که دکتری را انتخاب کنید؟ اساتید میخواهند بدانند پشت تصمیم شما برای ورود به مقطع دکتری چیست؟ این ممکن است یک سوال ساده به نظر برسد، اما شما نباید پاسخی ساده به این سوال بدهید. فقط اشاره کردن به اینکه در رشته خود خوب هستید و به نظر می رسد که دکتری قدم منطقی بعدی در این مرحله است، اساتید را تحت تأثیر قرار نمی دهد! اساتید می‌خواهند به خود اطمینان دهند که شما انگیزه لازم برای تحصیل و پژوهش در این رشته و در این دانشگاه را دارید. شما باید آنها را متقاعد کنید که تحصیل  در این رشته را به دلایل درستی انتخاب کرده اید.

3. بعد از اتمام دکتری چه برنامه ای دارید؟ دانشگاه‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که شما برای دلایل درستی قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارید. پرسیدن در مورد برنامه های آینده، خود راهی عالی برای بررسی این موضوع است. همچنین این مورد وجود دارد که اغلب کسانی که دکتری می گیرند، به شغل آکادمیک ادامه نمی دهند. دانشگاه‌ها می‌خواهند دانشجویان دکتری را مسئولانه جذب کنند و انواع مهارت‌ها و آموزش‌هایی را که واقعاً نیاز دارند ارائه دهند. شما در پاسخ به این سوال میتوانید بگوئید: من احساس می‌کنم که پروژه دکتری من می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای تحقیق در این زمینه باز کند و می‌خواهم از آن به عنوان پایه‌ای برای یک حرفه تحقیقاتی پربار استفاده کنم. اما، من همچنین به فرصت‌های توسعه گسترده‌تر موجود در این برنامه دکتری علاقه‌مندم. من می خواهم یک دانشگاهی باشم، اما خوشحالم که گزینه های دیگر را باز نگه دارم.

4. نقاط قوت و ضعف شما چیست؟ یک سوال کاملاً فرسوده، اما فرصتی عالی برای تأمل در توانایی های خود و فرصت هایی برای پیشرفت بیشتر در طول دوران مقطع دکتری. در مورد چیزهایی که به نظرتان چالش برانگیز است صادق باشید، اما آنها را به عنوان نیازهای آموزشی بشناسید و بگویید که چگونه انتظار دارید در دوره دکتری آنها را بهبود ببخشید.

5. شغل گذشته، و فعلی شما چیست و با چه اهداف شغلی میخواهید در مقطع دکتری تحصیل کنید. در این مورد تجربه نشان داده که بهتر است اگر قبلا شغلی داشته اید که در راستای رشته تخصصیتان بوده، میتوانید آن را بیان کنید. وگرنه خیلی مناسب نیست در مورد شغل غیر تخصصیتان صحبت کنید. همچنین باید اهداف خود را از ادامه تحصیل در این مقطع بگوئید، بطوریکه داوران بتوانند تصویری مناسب از آینده شغلی شما را در ذهن خود ترسیم کنند.

سوالات تخصصی مانند:

1. در مورد پایان نامه شما سوال میشود و یکی از بخش های مهم آزمون همین بخش است. در مورد موضوع، دلیل انتخاب این پروژه، نحوه انجام و نتایج تحقیق. باید به پایان نامه خود کاملا مسلط باشید. چرا که خود پایان نامه میتواند تا 4 امتیاز پژوهشی، برای شما بهمراه داشته باشد.

2. در مورد مقالات علمی و کتاب های چاپ شده سوال میشود. داشتن مقالات معتبر چاپ شده تا 22 امتیاز پژوهشی، داشتن کتاب های چاپ شده تا 4 امتیاز پژوهشی و مقالات کنفرانسی تا 4 امتیاز پژوهشی برای داوطلب به همراه دارد و مهمترین بخش آزمون را شامل میشوند. بصورتیکه اگر رزومه پژوهشی قوی داشته باشید، موفقیت خود را تضمین خواهید کرد.

3. یکی از سوالات دیگر، در مورد میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است. معمولا از شما در مورد تسلط به زبان انگلیسی سوال میشود. ممکن است حتی از شما سوالاتی هم پرسیده شود و بخواهند به زبان انگلیسی پاسخ داوران را بدهید. در ضمن اگر مدرک معتبر زبان انگلیسی، مثل آیلتس، تافل، تولیمو و ... را دارید، با توجه به نمره ای دریافت کرده اید، از 1 الی 8 امتیاز آموزشی دریافت خواهید کرد.

تصویر
 

تقویت رزومه پژوهشی دکتری در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به متقاضیان شرکت در آزمون مصاحبه دکتری بدهد که با استفاده از خدمات این موسسه میتاوانید با رزومه پژوهشی قوی در جلسه حضور یابید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

 

 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش