چه سوالاتی از پایان نامه در مصاحبه دکتری مطرح میشود؟

انتشار 20 دی 1399
مطالعه 3 دقیقه

معمولا در مصاحبه دکتری سوالات بسیار متنوعی مطرح میشود که محتمل ترین آنها، سوال از پایان نامه است. در ادامه در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چه سوالاتی از پایان نامه در مصاحبه دکتری مطرح میشود؟

داوطلبانی که خود را آماده آزمون مصاحبه دکتری میکنند، بخوبی میدانند که این آزمون بدلیل شفاهی بودن، استرس خاصی در فرد ایجاد میکند که اگر کنترل نشود و از حد خود بالاتر برود، مطمئنا برای داوطلب ایجاد مشکل خواهد کرد. یکی از راه های کم کردن استرس، بالا بردن تسلط روی مواردی است که قبلا در آزمون های گذشته مطرح شده است. در همین راستا تجربه نشان داده، در مصاحبه دکتری، حتما سوالاتی از پایان نامه خود فرد، از او پرسیده میشود. در ادامه خواهیم فهمید، چرا تسلط به پایان نامه بسیار مهم است!

چرا باید به پایان نامه خود مسلط باشیم؟

پایان نامه، نشان دهنده آمادگی شما برای فارغ التحصیلی از دانشگاه است و سندی است که نشان میدهد شما در یکی از شاخه های علم به تحقیق و پژوهش پرداخته اید و شخصیت علمی پیدا کرده اید. قطعا داوران علاقه دارند بدانند شما با چه رزومه و چه پایان نامه ای میخواهید به مقطع دکتری ورود کنید. از این رو باید به پایان نامه خود مسلط باشید.

چه سوالاتی از پایان نامه در مصاحبه دکتری مطرح میشود؟

موضوع پایان نامه: ممکن است داوران در مورد موضوع پایان نامه و چگونگی احساس ضرورت شما برای تحقیق و پژوهش در این موضوع، سوال کنند، قطعا برای اینکه بتوانید آنها را قانع کنید، باید به بخش بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق تسلط داشته باشید. برای اساتید بیشتر از جذاب بودن موضوع، میزان درک شما از آن موضوع مهم است.

روش تحقیق: ممکن است در مورد روش تحقیق از شما سوال شود. باید دلایل خود را دقیق برای اساتید شرح دهید که چرا از این روش استفاده کرده اید. بنابراین این بخش نیز باید به خوبی مطالعه شود. بهتر است در مورد روش های دیگری هم که میتوانستید به کار برید مطالعه کنید.

بروز کردن اطلاعاتی که در پایان نامه ذکر شده: در مورد مفاهیم، نظریه ها و شخصیت هایی که در پایان نامه به صورت محسوس از آنها استفاده کرده اید، بهتر است اطلاعات خود را کامل و بروز کنید. مخصوصا داوطلبانی که مدتی از دفاع آنها گذشته است. بهتر است بدانید اخیرا چه پژوهش هایی در مورد موضوع پایان نامه شما انجام شده است.

روش های رفرنس نویسی و ارجاع دهی در پایان نامه: ممکن است در مورد شیوه ارجاع دهی در پایان نامه از شما سوال شود. بهتر است روش های ارجاع دهی را بخوبی مطالعه کنید.

در خواست پاسخ به سوال به زبان انگلیسی: ممکن است از داوطلب سوالی از پایان نامه شود و درخواست شود که آن را به زبان انگلیسی پاسخ دهد.

نکات مهم که باید آنها را رعایت کنید:

  • پایان نامه خود را صحافی شده و مرتب شده، آماده کنید و در روز مصاحبه همراه داشته باشید. اگر هنوز از پایان نامه خود دفاع نکرده اید، پروپوزال خود را همراه داشته باشید.

  • قبل از جلسه وقت بگذارید و یک بار آن را به دقت مطالعه کنید

  • پاسخ های شما کوتاه و مختص همان سوال باشد و از توضیحات بیشتر بپرهیزید.

  • اگر جواب سوالی را ندانستید خود را نبازید و از بقیه فرصت خود استفاده کنید.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش