چه عواملی تعیین کننده قیمت تمام شده یک کتاب است؟

انتشار 11 آبان 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از مهمترین سوالاتی که برای نویسندگان کتاب ها مطرح میشود در مورد هزینه چاپ کتاب است. در این مطلب در میابیم چه عواملی تعیین کننده قیمت تمام شده یک کتاب هستند!

چه عواملی تعیین کننده قیمت تمام شده یک کتاب است؟

یکی از بهترین راه هایی که افراد میتوانند حاصل تحقیقات و پژوهش های خود را با افکار خود ادغام کرده و تجربیات خود را در اختیار عموم مردم قرار دهند، تالیف و چاپ کتاب است. شما در هر زمینه­ ای که فعالیت می­کنید، شاغلید، هنرمندید، استادید و یا دانشجو هستید، چاپ کتاب برای شما به منزله اعتبار و تخصص محسوب میشود. با چاپ کتاب در زمینه فعالیت خود می ­توانید وجهه ای کاملاً متفاوت با قبل پیدا کرده و در زمینه فعالیتی خود فرد موفق ­تری باشید. در ادامه در مورد مزایای کتاب بیشتر صحبت میکنیم و درمیابیم چه عواملی تعیین کننده قیمت تمام شده یک کتاب هستند.

مزایای چاپ کتاب 

  • چاپ کتاب باعث ثبت یافته های علمی در قالب کتاب و جلوگیری از سرقت علمی

  • چاپ کتاب باعث تقویت رزومه پژوهشی شده و میتواند برای داوطلبان تا 4 امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری بهمراه داشته باشد.

  • میتوان تا سقف 25 میلیون تومان وام دریافت کرد

  • بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی شد

  • بصورت رایگان از کتابخانه های عمومی استفاده کرد

  • چاپ کتاب اعتماد بنفس را بالا برده و باعث شناخته شدن نویسنده به عنوان یک متخصص در موضوع کتاب میشود.

تصویر
 

برای چاپ یک کتاب چه مراحلی باید طی شود؟

مرحله اول: آماده سازی فایل کتاب

در این مرحله، کتاب با هر موضوعی و محتوایی که دارد، باید توسط نویسنده آماده شده و در یک فایل آماده تحویل ناشر دهد.

مرحله دوم: صفحه آرایی کتاب

در این مرحله باید فایل کتاب با توجه به اندازه و قطع کتاب صفحه آرایی شود. معمولا قطع کتاب از روی موضوع کتاب انتخاب میشوند. مثلا کتاب های کودک قطع خشتی میشوند و کتاب های علمی، وزیری صفحه آرایی میشوند.

مرحله سوم: دریافت شابک

شماره استاندارد بین الملی کتاب را به اختصار شابک میگویند. معمولا شابک یک کد 10 الی 13 رقمی است که برای هر کتاب به صورت منحصر بفرد دریافت میشود. دریافت شابک بصورت اینترنتی و از سایت خانه کتاب انجام میگیرد.

مرحله چهارم: طراحی جلد

در این مرحله طراح باید با هماهنگی نویسنده طرحی مناسب را برای پشت و روی جلد انتخاب و طراحی کند. طرح جلد باید طوری طراحی شود که کاملا با موضوع کتاب همخوانی داشته باشد.

مرحله پنجم: دریافت فیپا

فیپا مخفف فهرست نویسی پیش از انتشار است و شامل اطلاعات کتاب است که در پشت صفحه عنوان درج میگردد. اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. فیپا بین 2 الی 4 هفته زمان لازم دارد که صادر شود.

مرحله ششم: دریافت مجور ارشاد

در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. بین 1 الی 3 ماه بطور میانگین زمان میبرد تا این مجوز دریافت گردد. همانطور که مشخص است، این مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت میگردد.

مرحله هفتم: چاپ و صحافی

بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپ‌خانه ارسال می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انجام می‌گیرد.

مرحله هشتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول

پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید چند نسخه از آنرا به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام خواهد رسید.

چه عواملی تعیین کننده قیمت تمام شده یک کتاب است؟

  • تعداد جلد کتاب

  • تعداد صفحه کتاب

  • نوع کاغذ

  • نوع جلد

  • تعداد رنگ های بکار رفته در چاپ کتاب

  • نوع چاپ

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش