امتیاز چاپ مقاله در مصاحبه دکتری

انتشار 12 اسفند 1398
مطالعه 5 دقیقه

یکی از راه های تقویت رزومه و آماده سازی داوطلبان برای ورود به مقطع دکتری، چاپ مقاله در مجلات معتبر است. در ادامه امتیاز چاپ مقاله در مصاحبه دکتری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

امتیاز چاپ مقاله در مصاحبه دکتری

اگر شما هم یکی از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستید، مطمئنا از دانشجویان دیگر و اساتید خود بارها درمورد ارزش و اعتبار چاپ مقاله در مجلات علمی صحبت های زیادی شنیده اید. نگارش یک مقاله خوب نشانگر توانایی و تخصص نویسنده  حداقل در یک موضوع علمی و چاپ آن در مجلات معتبر نشانگر موفقیت او در استنتاج یک مسئله خاص در موضوعات علمی است. این موضوع بسیار مهم است که دانشجویی بتواند مقالاتی را در مجلات معتبر علمی به چاپ برساند از این رو، مهمترین و اساسی ترین  نکته در موفقیت داوطلبان شرکت در آزمون دکتری، تقویت رزومه با چاپ مقالات علمی است.

پروسه چاپ مقاله 

نگارش مقاله: برای نگارش یک مقاله خوب، نیاز است که متن اصلی، در چارچوب استاندارد یک مقاله نوشته شود. موضوع مقاله باید بروز باشد، عنوان مقاله باید دربردارنده هدف اصلی مقاله باشد(حداکثر 15  واژه)، چکیده مقاله باید خلاصه ای کل مقاله باشد(حدود 250 واژه)، متن اصلی باشد روان و قابل فهم باشد، باید در بخش نتیجه گیری به نتایج جدیدی دست یافته باشد و بخش منابع بروز باشد و به کتاب ها و مقالات سه سال اخیر ارجاع شده باشد.

ترجمه مقاله: ترجمه مقاله بسیار مهم است. اگر بخواهید مقاله خود را به مجلات بین المللی ارسال کنید، هر چقدر هم که مقاله شما قوی باشد، اگر ترجمه ضعیف باشد و داوران مفهوم اصلی مقاله را متوجه نشوند، مقاله قطعا به مشکل میخورد. بهتر است پس از ترجمه، متن مقاله توسط ویراستار متخصص ویرایش گردد.

انتخاب مجله: در انتخاب مجله بسیار حساس باشید. طبق آمار ارائه شده، عمده ترین دلایل ریجکت یک مقاله، در انتخاب اشتباه مجلات است. باید قبل از هر اقدامی اسکوپ مقاله و مجله بررسی شود تا مقاله با اهداف مجله انتخابی همخوانی داشته باشد.

فرمت بندی: پس از اینکه مجله مورد نظر انتخاب شد، مقاله را باید به فرمت مجله در آوریم. فرمت مجلات را میتوان از بخش راهنمای نویسندگان دانلود کرد.

سابمیت: ارسال مقاله به مجلات علمی را سابمیت مقاله میگویند. در برخی مجلات باید مقاله را توسط ایمیل به مجله ارسال کرد و در برخی دیگر از طریق سیستم سابمیت خود مجله، مقاله در سایت آن بارگذاری میشود. 

داوری: پس از سابمیت، مقاله در اختیار ادیتور مجله قرار میگرد. ادیتور در ابتدا بصورت کلی مقاله را بررسی میکند تا ببیند مقاله استانداردهای اولیه را برای ارسال به داوران دارد یا نه. در این مرحله اسکوپ مقاله مورد بررسی قرار میگرد، همچنین بخش چکیده، نمودارها، شکل ها و منابع بررسی میشوند. در صورت داشتن ایراد در این بخش ها مقاله بدون داوری ریجکت خواهد شد.

نتیجه داوری: اگر مقاله دارای استاندارد لازم باشد، ادیتور مقاله را به چند داور ارسال میکند تا بصورت دقیقتر مقاله را داوری کنند. در این بخش یا مقاله پذیرش میشود، یا اصلاحیه میخورد، یا ریجکت میشود. (مقالاتی که اصلاحیه میخورند، در صورت رعایت موارد مورد نظر مجله، میتوانند پذیرش گیرند)

پذیرش اولیه: مقاله ای که پذیرش میشود، نامه ای بعنوان نامه پذیرش به نویسنده ارسال میوشد که در آن نام نویسندگان، عنوان مقاله، مشخصات مجله، زمان حدودی چاپ بهمراه امضای سردبیر یا مدیر مسئول در آن آورده شده است. 

چاپ مقاله: پس از اینکه مقاله پذیرش شد، معمولا در یکی از ایشیو های مجله، (احتمالا شماره بعدی) مقاله آنلاین خواهد شد. در این حالت مقاله به اصطلاح چاپ شده است.

مصاحبه دکتری

پس از اینکه نتایج آزمون کتبی دکتری مشخص شد، داوطلبان باید خود را آماده شرکت در مصاحبه دکتری کنند. آزمون کتبی و شفاهی مانند چندین سال اخیر، هر کدام سهمی 50 درصدی در قبولی داوطلبان دارند. همانطور که میدانید خود جلسه آزمون 100 امتیاز دارد که 40 امتیاز آن  مربوط به کارهای پژوهشی(چاپ مقاله، کتاب و پایان نامه و ...) است، 30 امتیاز آن به رزومه آموزشی داوطلب باز میگردد(معدل، کیفیت و طول دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد) را در نظر میگردند ، در نهایت هم 30 امتیاز به خود جلسه آزمون مصاحبه(به رفتار و تسلط داوطلب) امتیاز داده میشود. 50 درصد مجموع این امتیازات به همراه 50 درصد امتیاز نمره کتبی، امتیاز کل داوطلب را تشکیل میدهند.

چه سوالاتی معمولا در جلسه مصاحبه پرسیده میشود؟

سوالات عمومی: معمولا نام و نام خانوادگی، رشته تخصصی، شغل فعلی، دلیل و انگیزه ادامه تحصیل در مقطع دکتری، دلیل انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل، سوال در مورد دورنمای شغلی و ...

سوالات تخصصی: شامل سوالات از رزومه پژوهشی، سوال از  پایان نامه، میزان تسلط به  زبان انگلیسی و تمام فعالیت هایی که مربوط به رشته تخصصی باشد.

چاپ مقاله چند امتیاز در  مصاحبه دکتری دارد؟

چاپ مقاله بیشترین  امتیاز را در بین تمام فعالیت های پژوهشی دارد. همانطور که میدانید مهمترین و تاثیر گذارترین امتیازات مصاحبه دکتری مربوط به فعالیت های پژوهشی داوطلب است و 22 امتیاز از 40 امتیاز ممکن، مربوط به چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر میباشد. این یعنی بیش از 50 درصد امتیازات پژوهشی مربوط به چاپ مقاله است. هر  مقاله هم به تنهایی میتواند تا 7 امتیاز داشته باشد.

امتیاز  مقالات علمی

معمولا امتیازی که از طرف  داوران به یک مقاله داده میشود سلیقه ای است و ممکن است این امتیاز در دانشگاه های مختلف متفاوت باشد، اما به طور میانگین امتیازات زیر را میتوان در نظر گرفت.

  • چاپ مقاله در مجلات JCR: دارای 7 امتیاز کامل خواهد بود.

  • چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی: درصورت نمایه شدن در ISI، دارای 7 امتیاز و در غیر این صورت دارای 6 امتیاز خواهد بود.

  • چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس Q1و Q2: مجلات Q1 ، دارای 7 امتیاز و مجلات Q2 دارای 6 امتیاز خواهد بود.

  • چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس Q3و Q4: این مجلات میتوانند 3 تا 6 امتیاز داشته باشند.

  • چاپ مقاله در مجلات ISI listed: این مجلات میتواند 3 الی 6 امتیاز داشته باشند.

  • مجلات ISC: این مجلات هم بسته به اعتبار  آنها  3 تا 6 امتیاز خواهند داشت.

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید. 

تصویر
 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش