چاپ مقاله در مجلات رایگان چگونه امکان پذیرش است؟

انتشار 9 اسفند 1399
مطالعه 4 دقیقه

یکی از سوالات مهم دانشجویان و اهالی علم، این است که چگونه میتوان در مجلات معتبر رایگان مقاله خود را به چاپ برسانیم. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

چاپ مقاله در مجلات رایگان چگونه امکان پذیرش است؟

یکی از مهمترین معیارهای دانشگاه ها، برای علم سنجی و ارزیابی دانشجویان و محققان، بررسی مقالات چاپ شده آنها به صورت کمی و کیفی است. از این رو، هر دانشجویی که بخواهد رزومه پژوهشی خود را تقویت کند، از پایان نامه یا رساله خود دفاع کند، فارغ التحصیل شود یا درخواست اپلای از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی داشته باشد، نیاز دارد که مقالاتی را در مجلات معتبر به چاپ برساند، اما همانطور که میدانید، کیفیت و اعتبار نشریات علمی که مقالات را چاپ میکنند، با هم متفاوت است. در این میان مجلاتی هستند که اعتبار علمی بسیار بالایی دارند و اهالی علم تمام تلاش خود را میکنند تا راهی برای چاپ مقالات خود در این مجلات بیابند. این مجلات، به مجلات رایگان معروفند.

تصویر
 

تعریف مجلات رایگان و مجلات پولی

همانطور که میدانید، هر نشریه ای برای کسب درآمد، ناچار است به گونه های مختلف از کاربران خود هزینه دریافت کند، از این رو برخی مجلات هزینه پذیرش و چاپ مقاله را از خود نویسندگان مقالات دریافت میکند. این مجلات را مجلات پولی مینامند. در این مجلات، مقاله پذیرش شده بدون هزینه در اختیار کاربران سایت قرار دارد و آنها میتوانند رایگان مقاله را دانلود کنند؛ در مقابل یه سری مجلات دیگر هستند که هزینه پذیرش و چاپ مقاله در آنها برای نویسندگان مقالات رایگان است، اما نشریه مقاله پذیرش شده را به صورت پولی در سایت خود قرار میدهد و کاربران سایت میباست برای دانلود کامل مقاله، به نشریه حق اشتراک پرداخت کنند.

نکنه مهم: تجربه نشان داده است پذیرش و چاپ مقاله در مجلات رایگان بسیار سختر و زمانبر تر از مجلات پولی است. 

 
تصویر
 

چاپ مقاله در مجلات رایگان چگونه امکان پذیرش است؟

بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان بخاطر اعتبار بالای مجلات رایگان، تلاش میکنند که هر طور شده مقاله خود را در این مجلات به چاپ برسانند. باید بدانیم این مجلات بسیار سختگیر هستند و هزینه ای هم بابت پذیرش و چاپ دریافت نمیکنند! از این رو باید تلاش شود که مقاله تدوین شده، استاندارد چاپ در این مجلات را داشته باشد. در نگارش مقاله حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • موضوع مقاله باید کاملا جدید باشد.

  • فرمت بندی مقاله دقیق انجام بگیرد.

  • ترجمه مقاله تخصصی باشد. در صورت نیاز پس از ترجمه، باید توسط ویراستار بازنگری گردد.

  • استفاده از منابع جدید و مرتبط به موضوع مقاله.

نکته: موارد زیر باید قبل از سابمیت مقاله در نظر گرفته شود.

انتخاب مجله: یکی از مهمترین کارها در پروسه چاپ مقاله، انتخاب درست نشریه است. همانطور که میدانید تمام مجلات علمی دارای اسکوپ و اهداف تخصصی هستند و  شرط اولیه داوری مقالات این است که مقاله ارسال شده در حیطه تخصصی مجله قرار داشته باشد. از این رو اولین کاری که قبل از ارسال مقاله باید انجام داد، این است که بخش aims & scope مجله را به دقت مطالعه کنیم. اگر مقاله و مجله هم موضوع باشند میتوان به ادامه کار  بپردازیم، اما اگر مجله و مقاله هم اسکوپ نباشند، هر چقدر هم که مقاله باکیفیت و بروز و قوی باشد، مطمئنا مقاله به نویسنده برگشت داده خواهد شد.

مشکل تحریم: یکی از مواردی که در چند سال اخیر پژوهشگران ایرانی را به مشکل انداخته است، مسئله تحریم پژوهشی است. در بسیاری از موارد دیده شده، مقاله با کیفیت، بدون بررسی اولیه به نویسنده بازگشت داده شده و دلیل این را مشکل تحریم عنوان نموده اند. از این رو پیشنهاد میشود قبل از سابمیت مقاله، آرشیو مجله بررسی گردد تا ببینید این مجله قبلا مقالات ایرانی را به چاپ رسانده است یا خیر. 

استفاده از نام استاد: با استاد راهنمای خود صحبت کنید و ببینید اگر  قبلا در یک مجله معتبر توانسته است مقاله ای به چاپ برساند، میتوانید، به مقاله استادتان رفرنس داده و مقاله خود را به همان مجله ای که استادتان توانسته پذیرش را بگیرد، سابمیت کنید. تجربه نشان داده درصد پذیرش در مواردی، بسیار بالا رفته است.

استفاده از کمک موسسه علمی: موسسات علمی با توجه به تجربه زیاد چاپ مقالات و همچنین روابطی که با نشریات علمی دارند میتوانند گزینه مناسبی برای بالا بردن  درصد پذیرش مقالات باشند. 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش