چاپ افست کتاب

انتشار 5 بهمن 1396
مطالعه 4 دقیقه

چاپ افست روشی از چاپ کتاب است که در آن با توجه به تیراژ بالا هزینه ی تمام شده مناسب و کیفیت چاپ بسیار بالا است.

چاپ افست کتاب

افست نوعی از چاپ است که امروزه به طور گسترده برای چاپ انواع مجله ، کتاب ، بروشور، و انواع کاتالوگ و پوستر و تمام چیز هایی که بر روی کاغذ می توان چاپ کرد استفاده می شومی توان از این نوع دستگاه برای چاپ با تیراژ بالا ( معمولا بالای 1000عدد)  با کیفیت چاپ بالا استفاده کرد.

در این روش ابتدا نوشته یا عکس را روی سطح لاستیکی یک سیلندر گردان (استوانه) بر می گردانند و بعد با فشار استوانه بر روی کاغذ دیگر عمل چاپ را انجام می دهند.این نوع ماشین معمولا دارای سه سیلندر یا استوانه است.کمپانی هایدلبرک المان از بزرگترین تولید کنندگان این نوع ماشین در جهان هستند. این نوع چاپ اغلب بر روی سطوح فلزی ، کاغذی یا نایلون با تیراژ بالا انجام می گیرد.این نوع چاپ به دلیل مقرون به صرفه بودن و کیفیت بالا مورد پسند اغلب مشتریان است.

دستگاه های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از 50*35 سانتی متر تا 100*70 سانتی متر و حتی در موارد محدود تا سایز 140*100 سانتی متر می باشند.

در چاپ افست از مدل رنگ CMYK استفاده می شود و هر رنگ نیز به صورت جداگانه بر روی کاغذ چاپ می شود. عمل ترکیب رنگ و تطبیق آن بر روی کاغذ از موارد بسیار مهم در کیفیت چاپ است. برخی دارای یک ستون رنگ هستند و در هر مکش فقط یک رنگ را روی کاغذ چاپ می کنند و برخی دارای دو رنگ یا حتی چهار رنگ هستند که چاپ هر چهار رنگ با یک بار مکش روی کاغذ صورت می گیرد.

(شکل شماره 1)

در موارد پیشرفته برخی از دستگاه های افست علاوه بر چهار رنگ CMYK ، قادر به ترکیب رنگ پنجم هم هستند.(مثل رنگ طلایی یا نقره ای). در سیستم های قدیمی  تطبیق رنگ ها به صورت دستی و از طریق سیستم های مکانیکی صورت می گرفت که در بسیاری موارد با اندک خطا همراه بود که باعث سایه دار شدن عکس ها و نوشته ها می شد. در این سیستم دقت مسئول چاپ در کیفیت چاپ بسیار اهمیت داشت اما در سیستم های جدید تطبیق رنگ به صورت سیستماتیک و با کامپیوتر صورت می گیرد. در این سیستم ها نقش اپرتاور کاهش پیدا کرده اما آنها باید توانایی کار با کامپیوتر را داشته باشند.

نوع تکنولوژی و نحوه محاسبه ی قیمت افست

نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ در این سیستم به این صورتی است که 1 برگ تا 5000 برگ هزینه ای ثابت برای چاپ دریافت می شود و به دلیل ثابت بودن قیمت ساخت زینگ با افزایش تیراژ چاپ هزینه ی چاپ هر برگ کاهش می یابد و به همین دلیل چاپ در تیراژ بالا مقرون به صرفه تر است.

تکنولوژی چاپ افست کمی پیچیده است و همان طور که در بالا اشاره شد برای چاپ هر رنگ بر روی کاغذ از سه استوانه ی اصلی استفاده شده است(شکل2 ). دور غلطک اول صفحه ای فلزی از جنس الومینیوم که به ان زینگ می گویند پیچیده می شود.این صفحه ی فلزی در واحد پیش از چاپ یا همان لیتوگرافی ساخته می شود. در لیتوگرافی داده ای را ارسال میکنند که به چهار رنگ CMYK تقسیم میشود و فایل مربوط به هر رنگ  با نوعی از مواد پلیمری مخصوص بر روی سطح ورقه ی آلومینیومی چاپ می شود. جنس سطح زینک طوری است که هیچ گاه مرکب را به خود جذب نمی کند ولی جاذب آب می باشد.جنس بخش پلیمری طوری است که دقیقا بر عکس عمل کرده و مرکب را جذب می کند. با نگاه به تصویر شماره ی 2 متوجه می شوید دو غلطک کوچک در تماس با دو قلطک بزرگ تر هستند. یکی با مخزن مرکب و دیگری با مخزن اب.غلطک زینک بسته تصویری که با مواد پلیمری بر سطح ان نقش بسته مرکب را از غلطک جذب می کند و در سایر قسمت ها فقط مرطوب می شود سپس این رنگ را به غلطک پایینی که از جنس لاستیک است منتقل می کند.غلطک بر روی کاغذ میچرخد و مرکب را روی سطح ان منتقل می کند وغلطک زیرین وظیفه ی فشار دادن کاغذ به غلتک لاستیکی را بر عهده دارد.

(شکل شماره 2)

ابعاد یک دستگاه چاپ افست بستگی به سایز چاپ آن ها و نیز تعداد رنگ آنهاست. قیمت این دستگاه ها نیز بستگی به سال تولید ، سایز ، تعداد رنگ و کشور تولید کننده آن دارد.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان ، یکی از بهترین موسسات فعال در زمینه های پژوهشی است.  این موسسه توانسته است در زمینه های چاپ کتاب ، چاپ مقاله ، ترجمه فوق تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب ، و واریز حوالجات دلاری ، خدمات خود را به صورت فوق تخصصی به عزیزان فرهیخته ارائه کند.

برای ثبت سفارش کلیک کنید

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش