بلک لیست چیست؟

انتشار 4 اردیبهشت 1397
مطالعه 2 دقیقه

موسسه انتشاراتی آذرگان: یکی از دغدغه های بزرگ محققان و دانشجویان در هنگام چاپ مقاله ، انتخاب ژورنالهایی است که در بلک لیست وزارتین دانشگاه ها نباشد و از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

بلک لیست چیست؟

بلک لیست چیست؟

در ابتدا باید بدانیم زمانی که یک ژورنال داخلی یا خارجی توسط یکی از وزارتین دانشگاه ها ، فاقد اعتبار قرار می گیرد و به بلک لیست آن دانشگاه می پیوندد ، در واقع به دو دلیل است. یا مجله کلا جعلی است ، یا مجله فاقد اعتبار است.در این بخش به توضیح مفصل آن می پردازیم.

مجلات جعلی ، کلا دارای ISSN جعلی هستند و زمانیکه باید در سایت خود مقاله را آنلاین کنند ، این کار را انجام نمی دهند یا اینکه در سایت های فرعی آن را نمایه میکنند.در برخی موارد ، بخاطر حساسیتی که دانشجویان و پژوهشگران روی چاپ مقالات دارند ، سود جویان اقدام به طراحی سایت های فیک و بیهویت می کنند و از مقالات سایر سایت ها در آرشیو خود استفاده می کنند و همه ساله ، به دلیل عدم آگاهی ، بسیاری از دانشجویان اسیر این سود جویان می شوند.

مجلات نامعتبر مجلاتی هستند که دارای سایت معتبر و ISSN مشخصی هستند و در گذشته اقدام به نمایه کردن مجلات میکردند ، اما به دلایل خاصی مانند ، چاپ بیش از حد مقاله در یک شماره ، یا چاپ مقالات نامرتبط با موضوع و یا داوری کوتاه مدت ، بعد از تاریخی مشخص ، در لیست سیاه دانشگاه ها قرار گرفته اند.

در مورد لیست مجلات بلک لیست باید در نظر داشته باشید که بعد از اعلام لیست جدید از ژورنال های جعلی و نامعتبر ، لیست های قبلی از درجه اعتبار ساقط می شوند و سیاهه جدید جایگزین آنها میشوند. در قرار گرفتن و انتخاب مجلات در لیست سیاه دانشگاه ها ، ملاک انتخاب ، سنجش اعتبار مجلات است. نکته ی مهم در انتخاب مجلات و قرار گیری آنها در لیست سیاه ، این است که تمام مجلات باید در یک زمینه ی تخصصی فعالیت داشته باشند و نشریاتی که در زمینه های گسترده ای از مباحث علمی را پوشش بدهند ، نمی توانند دارای اعتبار باشند.

در بخش زیر قسمتی از بخش نامه دانشگاه آزاد ، در مورد مجلات فاقد اعتبار را مطالعه میکنیم:

  1. مجلاتی که آدرس وبسایت اصلی آنها موجود میباشد، هر سایت دیگري به جز وبسایت اصلی، جعلی محسوب میشود.

  2. مجلاتی که آدرس وبسایت اصلی آنها موجود نمی باشد، ارایه هارد کپی مجله مورد نظر جهت دریافت امتیاز پژوهشی، تشویقی یا نمره الزامی است.

  3. واحدهاي دانشگاهی از ارائه مقاله در وبسایتهاي جعلی و مجلات کم اعتبار یا بی اعتبار خودداري کنند.

نبود مجله ها در فهرست فوق دلیل بر معتبر بودن آن نشریه نمی باشد و بر اساس بند 6-2 بخشنامه شماره 22598/70 مورخ 94/8/4 کلیه مجلاتی که در فهرست ISI بدون ضریب تأثیر، پایگاه Scopus و یا سایر پایگاههاي معتبر نمایه میشوند اما اهداف گسترده و نامرتبط دارند؛ فرایند داوري و پذیرش مقاله در آنها بسیار کوتاه است و داوري و چاپ مقاله با دریافت هزینه انجام میگیرد، نامعتبر محسوب میشوند و مشمول تشویقی، ترفیع سالانه، ارتقاء، تبدیل وضعیت و نمره پایان نامه یا رساله نمی باشند.

 آخرین بلک لیست وزارت علوم دانلود   

آخرین بلک لیست وزارت بهداشت دانلود 

آخرین بلک لیست دانشگاه آزاد دانلود

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش