بهترین روش های مطالعه درس فیزیک (رتبه های برتر کنکور)

انتشار 14 دی 1400
مطالعه 14 دقیقه

درس فیزیک از مهم ترین درس های کنکور سراسری هست و داوطلبان زیادی در این درس مهم ضعف دارند. خب این مشکل رو چطوری باید برطرف کرد؟ دانش آموزان ممتاز و رتبه های برتر چطوری درصد های بالا گرفتند؟

بهترین روش های مطالعه درس فیزیک (رتبه های برتر کنکور)

تو این مقاله قراره با نحوه مطالعه فیزیک 10 نفر از رتبه های برتر کنکور سال های اخیر آشنا بشیم.

یکی از مهم ترین مسائل در روش خواندن فیزیک، تمرکز بر یادگیری مفاهیم فیزیک و تسلط کامل روی این مفاهیم هست. چرا که اگر فیزیک و مفاهیم اصلی اون رو در قدم اول نفهمید، تست زدن و حل مسائل تقریبا بیهوده است. برای یادگیری دقیق این مفاهیم، باید به تدریس دبیر با دقت بالایی توجه کنید و از منابع مناسب مطالعه استفاده کنید. این مسئله باعث میشه که لازم نباشه تا فرمول های فیزیک رو حفظ کنید و اون ها رو به خوبی یاد بگیرید و اِلِمان های مختلف هر فرمول رو به خاطر بسپارید.

تسلط کامل بر کتاب درسی در قدم اول، بهترین کار برای مطالعه فیزیک و فهمیدن دروس هست. در واقع بعد از تسلط بر مفاهیم کتاب درسی، تازه شما می تونید به سراغ کتاب های کمک آموزشی و تست های مختلف بروید.

بعد از تسلط کامل بر روی مفاهیم، حالا راحت تر می توانید با منطق تعالیم کتاب درسی و سوالات کنار بیایید. در واقع حالا باید سعی کنید تا ایده های اصلی سوالات مختلف رو درک کنید تا به سریع ترین حل ممکن در تیپ بندی سوالات مختلف برسید.

در ادامه با تجربه روش های خواندن فیزیک تعدادی از رتبه های برتر کنکور آشنا خواهید شد و می تونید از روند های مطالعاتی اون ها استفاده کنید. در ضمن اگر دنبال توصیه های یک مشاور تحصیلی برای تسلط و مطالعه فیزیک هستید، می تونید از مقاله چگونه درس فیزیک را بخوانیم که توسط مشاورین تحصیلی بارسا جمع آوری شده، استفاده کنید تا با بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور و پایه آشنا شوید.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی

علی سیفی (رتبه 56 منطقه 1 کنکور ریاضی 94) - درصد فیزیک کنکور: 100%

در روش خواندن فیزیک کنکور مهم اینه که ابتدا مطالب رو متوجه بشید و سپس سراغ مطالب بعدی برید، نه اینکه اون ها رو حفظ کنید. من در واقع به صورت مفهومی درس می خوندم و بعد از تدریس دبیر فیزیک ، مطالب تدریس شده توسط ایشون رو مرور می کردم و بعد تعداد زیادی تست از اون حل می کردم تا بتونم به یک ایده کلی از مدل سوالات کنکور دست پیدا کنم. من همه ی انواع تست ها رو می زدم و سعی می کردم بیشتر سوالات سخت رو حل کنم تا سطح خودم رو بالا ببرم.

یک نحوه مطالعه فیزیک که من استفاده می کردم، تدریس همون مباحث برای دانش آموزان دیگه در مدرسه بود. چون برای تدریس یک درس نیاز به مطالعه و تسلط کامل بر مطالب هست تا اگه دانش آموزی سوالی پرسید، بتونم پاسخگو باشم. برای مثال مبحث موج اولین مبحثی هست که خیلی برای دانش‌آموزان ملموس نیست و تجسمی از اون ندارند. بنابراین مشاور تحصیلی ما، تصمیم گرفتند خودشون تدریس کنند و پس از چندین جلسه از من خواستند یک جلسه رو هم من تدریس کنم. من هم برای این که وظیفه‌ ای که به عهده‌ من گذاشته شده بود رو به بهترین شکل انجام بدم، خیلی تلاش کردم و نهایتا اون شب خیلی دقیق خوندم. این موضوع تاثیر زیادی داشت و باعث شد حداقل این مبحث رو مسلط‌ شدم. وقتی بخواهید درس بدید باید تسلط خوبی روی اون مبحث داشته باشید و من هم سعی کردم اون قدر تسلط خوبی داشته باشم که اگه کسی سوالی بپرسه بتونم جواب بدم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

مهلا میرزایی (رتبه 71 منطقه 1 کنکور تجربی 95) - درصد فیزیک کنکور: 100%

طرز مطالعه فیزیک من به این صورت بود که در کلاس همه حواسم رو جمع می کردم تا تمام مطالب رو سر کلاس یاد بگیرم و نیاز نباشه بعدا فرصت مطالعه ام رو به فهمیدن و یادگیری مطالب اختصاص بدم. من درس هر روز رو همون روز مطالعه می کردم و پس از تدریس دبیر، ابتدا کتاب درسی رو می خوندم تا نکاتی رو که ممکن بود سر کلاس به اون ها توجه نکرده باشم به خوبی یاد بگیرم. مطالب حفظی فیزیک رو هم در همین مواقع حفظ می کردم. با این حال اگه درسی رو در کلاس متوجه نمی شدم، ابتدا کتاب درسی رو می خوندم و سپس درس نامه های دو کتاب تست رو مطالعه می کردم تا بتونم نکات مشترک اون ها رو با کتاب درسی به خوبی مقایسه و بررسی کنم و درس رو یاد بگیرم.

من تنها تست های یک کتاب تست رو حل می کردم و اون رو یک بار به طور کامل حل کرده و دوبار مرور کردم. اگرچه کتاب تست دوم هم داشتم، اما از اون برای مطالعه درس نامه استفاده می کردم. اغلبِ درس نامه ها، تست هایی رو برای یادگیری دارند که من اون ها رو حل می کردم و بعد از این که کاملا مطلب رو یاد می گرفتم، به حل تست های کتاب تست می پرداختم. 100 تا تست اول برای ایجاد تسلط هست و در این تست ها زمان برام ارزش کمتری داشت. (این تعداد تست برای افراد مختلف، متفاوته؛ برای بعضی کمتر و برای بعضی بیشتر) اما دقت می‌کردم که حل سوالات به نحوی من رو به خودش مشغول نکنه که به طور کامل زمان رو از یاد ببرم. تنها نسبت به تست های بعدی زمان بیش‌تری رو به اون ها اختصاص می دادم. در رابطه با تست های زمان دار، از ابتدای سال‌های زمان برام مهم بود، اما از عید به بعد زمان رو به طور جدی تری مد نظر داشتم. در زمان حل تست ها اگه به تستی می رسیدم که خیلی طول می کشید تا راه مناسب رو پیدا کنم یا راه  حل من طولانی و زمان بَر بود و یا نتونسته بودم اون رو حل کنم، اون تست ها رو علامت گذاری می کردم تا در ایام جمع بندی دوباره به اون ها مراجعه کنم. این مسئله باعث افزایش سرعت من تو آزمون ها شد.

تدریس مباحث فیزیک، در مدرسه ما قبل از عید تموم شد و من پس از عید به زدن آزمون های فیزیک و مرور تست های علامت گذاری شده خودم پرداختم. هم چنین در این ایام (پس از عید)، من تمام آزمون های فیزیک کنکور های سال 90 به بعد رو در هر دو رشته ی ریاضی و تجربی امتحان دادم. در زمان جمع‌بندی از کتاب سه ‌سطحی فیزیک نیز استفاده کردم. در خرداد به تورق سریع کتاب های درسی فیزیک برای یادآوری مطالب حفظی پرداختم و با آمادگی کافی در کنکور شرکت کردم. 

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

علی عبداله زاده (رتبه 2 منطقه 2 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 90%

نحوه خواندن فیزیک من این بود که ابتدا کتاب درسی رو می خوندم تا مفاهیم اصلی رو متوجه بشم. سپس مطالب کتاب درسی رو مطالعه می کردم و مثال های اون رو حل می کردم تا به مطالبش تسلط کامل پیدا کنم. بعد از مطالعه کتاب درسی ، شروع به تست زنی می کردم. تست ها رو به صورت مضربی حل می کردم تا تست های یک فصل رو کامل مرور کنم. دفعه اول که تست می زدم، پاسخ های تشریحی رو دقیق بررسی می کردم و خودم هم تشریحی حل می کردم تا مطالب و مفاهیم رو دقیق یاد بگیرم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

محمد امین جوادی (رتبه 9 منطقه 2 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 100%

روش من برای مطالعه فیزیک کنکور تجربی این بود که قبل از شــرکت در کلاس های مدرسه، متن درس رو از روی کتاب درسی پیش خوانی می کردم و همگام با معلم پیش می رفتم و عجله ای برای پیشــی گرفتن از معلم نداشــتم.
از نظر من یادگیری تشــریحی درس ها سهم زیادی در افزایش ترازم داشــت. من پس از مطالعه ی تشریحی درس نامه ها به سراغ تســت های کتاب کمک آموزشی می رفتم و با همین روش مطالعه تونستم فیزیک را در کنکور 100 درصد بزنم. من همیشه بعد از تدریس معلم شروع به زدن تست میکردم و  بعد از زدن تست ها و رفع اشکال، درسنامه کتاب رو می خوندم. پس از اون با معلمم در مدرسه رفع اشکال می کردم. من سعی می کردم به روش های حل معلمم توجه ویژه داشته باشم. برای آزمون های آزمایشی جمع بندی سوالات نشان دار رو حل می کردم و قسمت هایی از پاسخ نامه رو که هایلایت کرده بودم مرور می کردم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

سروین آزادبخت (رتبه 8 منطقه 3 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 92%

من برای مطالعه فیزیک کنکور، ابتدا کتاب درســی رو مطالعه می کردم و سپس به سراغ تست های کتاب های آبی و سه سطحی میرفتم. از نظر من تنها راه حل برای تسلط بر درس فیزیک حل مکرر تست های سخت و عادت کردن به اون هاست.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

پیام جنت دوست (رتبه 8 منطقه 1 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 100%

طرز مطالعه فیزیک من این طور بود که ابتدا جزوه دبیر رو خوب مطالعه می کردم و مثال های کتاب درسی رو دوباره بررسی می کردم. بعد از یادگیری کلی درس، سراغ کتاب های تست می رفتم. در این مرحله علاوه بر تثبیت آموخته ها، نکاتی رو هم از تست ها یاد می گرفتم و تست های نکته دار یا سخت رو نشان دار می کردم. در مرحله ی بعدی چند روز مونده به آزمون یا در دوره ی جمع بندی، تســت های نشان دار رو دوباره مرور می کردم. اگر حین مرور تست های دشوار متوجه مشکلی می شدم، اون فصل رو مجددا می خوندم و بررسی می کردم تا مشکلاتم برطرف بشه.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

عرفان آبادیفرد (رتبه 1 منطقه 1 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 100%

ابتدا جزوه ی دبیر رو خیلی دقیق مطالعه می کردم و مسائل و تمریناتش رو کامل حل می کردم. سپس بر مسائل پایانی فصل های کتاب درسی تمرکز می کردم؛ چرا که سوالات آخر فصل کتاب درسی منبع خوبی برای طراحان تست هستند. برای تست زنی، ابتدا تست های آزمون سراسری رو بدون در نظر گرفتن زمان و سایر تست های تالیفی رو به صورت زمان دار می زدم و به عنوان یک روش مطالعه مهم، خلاصه های فرمول و روابط هر فصل رو از تست ها استخراج کرده بودم. هم چنین سوالات کتاب ۳۰ سال فیزیک آبی رو به صورت تیپ محور در دوران جمع بندی برای مرور دوباره حل کردم و با این نحوه مطالعه فیزیک تونستم که فیزیک کنکور رو 100 درصد بزنم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

صدرا بهروزیه (رتبه 6 منطقه 1 کنکور تجربی 97) - درصد فیزیک کنکور: 97%

بالاترین درصد من در کنکور درس فیزیک با ۹۷ درصد هســت. طرز مطالعه فیزیک من شامل این بود که بعد از تدریس دبیر، ابتدا کتاب رو با دقت زیاد می خوندم و سؤالات کتاب رو حل می کردم. بعد جزوه دبیر رو مطالعه می کردم. سپس برای این که با سؤالات استاندارد اون مبحث آشنا بشم، متناسب با هر مبحث، تست های کنکورهای سال های قبل رو حل می کردم. بعد از اون هم تست های سخت رو بررسی می کردم. کار مؤثر و مفید دیگه من در نحوه خواندن فیزیک این بود که سؤالات سخت آزمون ها رو یکجا در کتاب خودآموزی می نوشتم و بعد همه اون ها رو تمرین می کردم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

سید محمد جواد موسوی (رتبه 147 کنکور تجربی 96) - درصد فیزیک کنکور: 100%

شاید حفظ کردن فرمول ها و روابط برای آزمون های دو هفته ای که مباحثش محدوده جواب بده، اما برای کنکور همش یادتون میره یا قاطی می کنید. به نظر من بهترین روش مطالعه فیزیک اینه که به جای حفظ کردن روابط، تمام اجزا و عنصر های یک فرمول و رابطه رو درک کنید. این چند سال هم کلی دانش آموز بودند که با همین یادگیری عمیق و مفهومی درصد های بالای 80 زدند.

اگه شرایط اورژانسی دارید و نمی تونید وقت زیادی روی فیزیک بذارید، پیشنهاد میکنم بیشتر سراغ تست های کنکور سال های اخیر برید. حالا هر کتابی که این سوالات رو داشته باشه؛ مثلا کتاب آبی کانون. به نظرم کتاب های فیزیک نشر الگو بهترین کتاب های تست فیزیک کنکور موجود در حال حاضر هستند. اگه فیزیک بلدید و نیاز به درسنامه سنگین ندارید، کتاب های جامع پایه و جامع پیش نشر الگو خوب هستند. اما اگه فرصت کافی دارید و به درسنامه کامل تر نیاز دارید، کتاب های سه بعدی الگو رو پیشنهاد می کنم. اما در کل همون کتاب های جامع هم درسنامه های خوبی دارند و اصولا اون ها رو برای سال کنکور توصیه می کنم.

روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور تجربی

آرش میرزایی (دانشجوی داروسازی دانشگاه همدان)

به نظر من برای مطالعه فیزیک کنکور تجربی، قبل از کلاس باید پیشخوانی داشته باشید. سر کلاس باید خوب گوش بدید و درس رو یاد بگیرید و همون روز، تاکید می کنم حتما حتما همون روز، مبحثی که سر کلاس تدریس شده رو از روی جزوه بخونید و مثال هاش رو حل کنید. بعد از مطالعه جزوه و درسنامه کتاب کمک درسی، باید برید سراغ کتاب درسی فیزیک و همه مثال های کتاب درسی و تمرینات حل شده و حل نشده کتاب درسی رو بخونید و حل کنید. همیشه چند تا از تست های کنکور سراسری ، مخصوصا در رشته تجربی، عینا از مثال ها و تمرینات و نکات متن کتاب درسی طرح میشه و فقط اعداد تغییر می کنند. پس متن کتاب درسی و مثال ها و تمرینات اون خیلی مهم هستند. اگه کتاب کمک درسی ای دارید که کتاب درسی رو کاملا پوشش میده، می تونید درسنامه همون کتاب کمک درسی رو بخونید؛ اما حتما بعدش باید تمرینات و مثال های تشریحی کتاب درسی رو حل کنید و یاد بگیرید.

اگه رشته تجربی هستید حداقل ۱۲%، و اگه رشته ریاضی هستید حداقل ۲۰%  از کل ساعت مطالعه هفتگی رو برای فیزیک کنار بگذارید. در نحوه مطالعه فیزیک برای کنکور تجربی و ریاضی، فقط گرفتن نکته ها و قضیه ها و فرمول ها کافی نیست؛ بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، اون ها روحفظ کنید. چون سر جلسه آزمون و کنکور، نه کتاب داریم و نه جزوه. پس اول مفاهیم و قضیه ها و نکته ها و فرمول ها رو باید یاد بگیرید و بعد فرمول ها رو حفظ کنید و در فواصل منظم مرورشون کنید که یادتون بمونه. لازم نیست فرمول های متفرقه رو از کتاب های کمک آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنید. به جای این کار بیایید روش درست استفاده از فرمول های اصلی رو یاد بگیرید و بعد با تمرین کردن زیاد روی فرمول های اصلی مسلط بشید.به عنوان یک روش مطالعه فیزیک می تونید بلافاصله بعد از آموزش مبحث و تمرین تشریحی، سراغ تست زنی برید. بهترین تست ها هم سوالات کنکور های سراسری سال های گذشته هست. در صورتی که وقت داشتید، می تونید بعد از اتمام سوالات کنکور، سراغ تست های تالیفی و سایر منابع کنکور برید.

پیشنهاد طلایی برای نتیجه گرفتن مثل حرفه ای ها 

تا اینجا با شیوه های مطالعه رتبه های برتر کنکور آشنا شدید؛ اما باید بگم که برای نتیجه گرفتن در کنکور، داشتن دانش و مطالعه زیاد فقط کافی نیست. رتبه های برتر کنکور، جدا از مطالعه اصولی و کافی ای که داشتند، هنر آزمون دادن رو هم بلد بودند. این هنر آزمون دادن به شما کمک می کنه تا بتونید تمام اطلاعاتی که دارید رو در آزمون استفاده کنید و به خاطر مسائلی مثل کمبود وقت، استرس بی جا و ... نتیجه بدی نصیبتون نشه. به این هنر آزمون دادن، مدیریت آزمون میگن. پیشنهاد ما به شما، شرکت در دوره مجازی مدیریت آزمون هست تا به طور کامل بتونید از نحوه مدیریت آزمون آگاه بشید و به اون رتبه ای که لایقش هستید برسید. این کارگاه توسط مهندس معین فلاح، مشاور ارشد دپارتمان بارسا ارائه میشه و تمام نکاتی که برای آزمون دادن باید بدانید رو به شما آموزش میده. این فرصت بی نظیر رو از دست ندید.

یکی از بهترین روش هایی که دانش آموزان کنکوری برای پیشرفت کردن در درس فیزیک می تونند از اون استفاده کنند، آشنایی و بررسی روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر هست. حالا که طرز مطالعه فیزیک کنکور 10 تا از رتبه های برتر رو خوندید، وقتشه که از این روش ها تو درس خوندن خودتون استفاده کنید و برای هر کسی که فکر می کنید لازم داشته باشه، این مقاله رو بفرستید. اگر هم تجربه مشابهی داشتید که ازش نتیجه گرفتید، خوشحال می شیم که برامون بنویسید. 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش