با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید

انتشار 26 فروردین 1400
مطالعه 5 دقیقه

هر کتابی که میخواهد به مرحله چاپ برسد، لازم است تا مراحلی را طی کند و مجوزاتی را دریافت کند. برای آشنایی با این مراحل و مجوزات، با ما همراه باشید.

با مراحل چاپ کتاب آشنا شوید

نگارش کتاب، یک فعالیت بسیار شگفت انگیز است که با آن میتوان اطلاعات فردی، ادبیات، موسیقی، صنعتی و پزشکی را بصورت پولی را رایگان، در اختیار دیگران قرار داد. با اینکه در قرن اخیر شاهد ظهور سیستم های اطلاعات دیجیتال و گسترش دامنه آن و خلق کتاب های الکترونیکی، مجلات دیجیتالی، وب سایت ها و بلاگ ها بودیم، اما باید قبول کنیم هیچ گاه هیچ کدام از این موارد نتوانست جایگاه چاپ کتاب را در دل مردم بگیرد و اکنون شاهد ظهور نسل جدیدی از نویسندگان خوش فکر و خوش ذوق هستیم. در  این مطلب میخواهیم برای نویسندگانی که برای اولین بار میخواهند کتاب خود را چاپ کنند، مراحل چاپ کتاب را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

تصویر
 

مراحل چاپ کتاب

برای اینکه یک کتاب بتواند به مرحله چاپ برسد، نیاز است تا به ترتیب مراحل زیر را طی کند:

آماده سازی فایل: هر نویسنده ای پس از نگارش کتاب، نیاز است تا در فایل word، به صورت مرتب و تایپ شده کتاب را آماده و تکمیل کند. بهتر است پس از تایپ، کتاب را در اختیار ویراستار مجرب قرار دهید تا با بازنگری کتاب، تمام ایرادات احتمالی املائی، نگارشی و دستوری برطرف گردد.

صفحه آرایی کتاب: یکی از مباحث مهم در چاپ کتاب، انتخاب قطع کتاب است. قطع یا اندازه کتاب، همان اندازه طول و عرض یک صفحه از کتاب است. معمولا کتاب ها بر اساس تعداد صفحه و موضوع، میتوانند در قطع های مختلف چاپ شوند. در صفحه آرایی کتاب، با توجه به قطع آن، کتاب فرمت بندی میشود. در واقع صفحه آرایی همان زیبایی ظاهری کتاب است.

شابک:  شماره استاندارد بین المللی کتاب یا همان "شابک"، یک شماره متشکل از 10 الی 13 رقم است که بصورت منحصر بفرد، به هر کتاب اختصاص داده میشود. شابک را میتوان از "خانه کتاب" بصورت اینترنتی دریافت نمود. معمولا پروسه دریافت مجوز شابک یک روزه انجام میگیرد.

طراحی جلد: طرح جلد کتاب هم بخش مهمی است که نباید نادیده گرفته شود و معمولا بسته به موضوع کتاب و نظر نویسنده طراحی میشود. انتخاب جنسِ جلد کتاب هم مهم است. معمولا انواع مختلفی از جنس کتاب در بازار موجود است که معروفترین آنها، شمیز، کاغذی، گالینگور و سخت میباشد.

فیپا: فهرست نویسی پیش از انتشار یا همان "فیپا" اطلاعات توصیفی از کتاب است که در صفحه شناسنامه کتاب درج میگردد. این مجوز اطلاعات کتابشناختی است که به شناسایی یا بازیابی کتاب ها کمک میکند. مجوز فیپا معمولا از "کتابخانه ملی" دریافت میگردد و پروسه دریافت آن به موضوع کتاب بستگی دارد و حدود 2 تا 4 هفته زمان میبرد.

مجوز ارشاد: برای دریافت مجوز ارشاد، باید جلد کتاب، نسخه نهایی متن کتاب به همراه 3 نسخه از کتاب چاپ شده به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. در این مرحله محتوای کتاب با شناسنامه دریافت شده تطبیق داده میشود و متن کتاب از نظر ممیزی های مختلف بررسی میشود و در صورت داشتن موارد سیاسی، توهین های قومیتی و الفاظ و جملات نامتعارف، اصلاحیه خورده و نویسنده موظف است در کوتاهترین زمان، آن جملات را حذف یا تغییر دهد. در صورت حل شدن موارد، کتاب مجوز خواهد گرفت.

صحافی و چاپ: در نهایت کتاب صحافی شده و در تعداد درخواستی نویسنده چاپ خواهد شد. معمولا اگر کتاب زیر 200 نسخه باشد از چاپ دیجیتالی استفاده میشود و اگر این تعداد بالای 1000 نسخه باشد از چاپ آفست استفاده میشود.

اعلام وصول: آخرین مرحله اداری در پروسه چاپ کتاب، مرحله اعلام وصول است. اعلام وصول در واقع همان اجازه نشر کتاب است که وزارت ارشاد تایید میکند کتابی که در حال چاپ است با متنی که در وزارت ارشاد ثبت شده یکسان است و انتشار کتاب بلامانع است. 

تصویر
 

چاپ کتاب در انتشارات آذرگان

انتشارات آذرگان با بیش از 10 سال سابقه چاپ و نشر کتاب، بهمراه گروهی از متخصصان و کارشناسان مجرب و متعهد در امر چاپ و انتشار کتاب، میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد. با توجه به شرایط اخیر کشور، تلاش ما بر این بوده است تا در کوتاه ترین زمان و سریع ترین روش ها، فایل خام کتاب را به مرحله چاپ نهایی برسانیم. از این رو نویسندگان میتوانند به صورت غیر حضوری تنها با طی مراحل زیر، کتاب خود را چاپ کنند.

  • تماس با کارشناسان موسسه یا ثبت سفارش از طریق سایت

  • ارائه توضیحات کامل توسط کارشناس به مشتری

  • ارسال قرارداد کتاب

  • ارسال فایل word کتاب به همراه کارت ملی نویسندگان

  • بررسی فایل و انجام ویراستاری ادبی (در صورت نیاز)

  • انجام صفحه آرایی و ارسال برای تاییدیه به مشتری

  • دریافت شابک بنام نویسنده و ارسال نامه رسمی انتشارات آذرگان سیمرغ آسمان آذرگان

  • دریافت مجوز فیپا به همراه طراحی جلد و پس از آن ارسال برای تاییدیه نهایی توسط مشتری

  • چاپ کتاب و ارسال نسخه ها به مشتری توسط پست.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. اگر شما قصد ارسال مقاله به کنفرانس های داخلی را دارید، ما میتوانیم مقالات شما را به صورت دقیق فرمت بندی، سابمیت و پیگیری کنیم و در طول این مسیر همراه و همیار شما باشیم. همچنین در صورت نداشتن مقاله میتوانیم از پایان نامه خود شما مقاله یا مقالاتی را استخراج و به کنفرانس های داخلی ارسال کنیم.

سایر خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

 
تصویر
 
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش