با چاپ مقاله و کتاب، چند امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری دریافت میشود؟

انتشار 18 اردیبهشت 1401
مطالعه 4 دقیقه

مصاحبه دکتری یکی از آزمون های مهم و سخت برای داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع دکتری است. در این مطلب میخواهیم بدانیم با چاپ مقاله و کتاب، چند امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری دریافت میکنیم.

با چاپ مقاله و کتاب، چند امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری دریافت میشود؟

اکنون که نتایج آزمون کتبی دکتری مشخص شده، دانشجویانی که امتیاز لازم را کسب کرده اند، باید خود را آماده مصاحبه دکتری کنند. همانطور که میدانید، نیمی از امتیازهای لازم برای ورود به مقطع دکتری، به آزمون کتبی و نیمی دیگر مربوط به آزمون مصاحبه اختصاص یافته است، اما آزمون مصاحبه بدلیل داشتن حالت سوال و جوابی بین داوطلبان و داوران، برای اکثر افراد آزمونی سخت و دلهره آور تلقی میشود. در ادامه میخواهیم بدانیم چه فعالیت هایی در این جلسه، دارای امتیاز هستند.

نحوه امتیاز بندی در آزمون مصاحبه دکتری

داوطلبان در مصاحبه دکتری در مجموع 100 امتیاز میتوانند دریافت کنند که این امتیاز به سه بخش مختلف تقسیم بندی میشوند. رزومه پژوهشی که 40 امتیاز آزمون را شامل میشود و مهمترین آنها شامل کتاب ها، مقالات ژورنالی و مقالات کنفرانسی چاپ شده هستند. امتیاز های این بخش نقش کلیدی را در موفقیت داورطلبان ایفا میکنند. رزومه آموزشی که 30 امتیاز آزمون را شامل میشود و مهمترین آنها شامل کیفیت دانشگاه، معدل و طول دوره اتمام تحصیلات مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد (22 امتیاز) و 8 امتیاز هم به داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی داده میشود. برای خود جلسه مصاحبه هم بابت نوع رفتار و نوع پاسخگویی به سوالات و میزان مدیریت جلسه توسط متقاضی در مجموع 30 امتیاز در نظر گرفته اند. در نهایت داوران با جمع بندی امتیاز های داوطلب در آزمون مصاحبه، 50 درصد امتیاز آن را با 50 درصد امتیاز آزمون کتبی جمع میزنند و در نهایت امتیاز کلی متقاضی مشخص میشود.

تصویر
 

چاپ مقاله چه تاثیری در امتیاز مصاحبه دکتری دارد 

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فعالیت های پژوهشی در آزمون مصاحبه، داشتن مقالات علمی است. داوران جلسه برای این مورد امتیاز ویژه ای قائل شده اند؛ به طوریکه در بین تمام فعالیت های پژوهشی، چاپ مقاله بیشترین امتیاز ممکن را دارد. در همین راستا، چاپ مقاله در یک نشریه معتبر تا 7 امتیاز و داشتن چندین مقاله چاپ شده در نشریات معتبر تا 22 امتیاز پژوهشی را برای داوطلبان بهمراه دارد. با توجه به اینکه کل امتیاز پژوهشی 40 امتیاز است، میتوان متوجه شد که چقدر داشتن مقاله در مصاحبه دکتری با اهمیت است.

چاپ کتاب چه تاثیری در امتیاز مصاحبه دکتری دارد

یکی دیگر از مهمترین فعالیت های پژوهشی چاپ کتاب است. چاپ کتاب میتواند بصورت کتاب تالیفی، ترجمه شده از منابع خارجی و یا استخراج شده از پایان نامه باشد. در مصاحبه دکتری بابت چاپ کتاب مرتبط با رشته 4 امتیاز پژوهشی در نظر گرفته اند. درست است که امتیاز چاپ کتاب به مراتب کمتر از چاپ مقاله است، اما داشتن کتاب میتواند تاثیر مثبتی روی نظر نهایی داوران داشته باشد. 

تصویر
 

چه سوالاتی در مصاحبه دکتری مطرح میشود؟

داوطلبان تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد برای پذیرفته شدن در این دوره ها باید چند مرحله را بگذرانند. مرحله اول شرکت در آزمون کتبی بوده و بعد از قبولی در این آزمون، نوبت به مصاحبه دکتری می‌ رسد؛ مرحله ای که برای موفقیت در آن داوطلبان می بایست از قبل خود را آماده کرده باشند.

نمره مصاحبه در آزمون دکتری تاثیر 50 درصدی دارد و اهمیت بالای این مرحله باعث می‌شود داوطلبان بعد از اتمام آزمون کتبی، به دنبال راهکارهای موفقیت در مصاحبه و اطلاع یافتن از سوالات مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ باشند.

برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری 1401 باید به بعضی نکات توجه کنید تا بتوانید از آن سربلند بیرون بیایید. همچنین اطلاع از این که در مصاحبه دکتری چه سوالاتی می پرسند، به شما کمک می کند که از پیش جواب ها را تمرین کرده و سر جلسه، پاسخ های این پرسش ها را با بیانی رسا به طور کامل و دقیق ارائه دهید. در ادامه این مطلب جهت رفاه حال داوطلبان، سوالات متداول و نکات موفقیت در مصاحبه دکتری 1401 اطلاع رسانی شده است.

سوالات متداول مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

از آنجا که مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه برگزار شده و داوطلبان برای انجام مصاحبه باید به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند، ممکن است اساتید هر دانشگاه معیارهای خاص خود را برای مصاحبه داشته باشند و نمی توان با قطعیت در مورد سوالات مصاحبه هر دانشگاه صحبت کرد. با این حال تجربه نشان داده که بعضی پرسش ها در جلسات مصاحبه دکتری متداولتر بوده که در ادامه به پرسش در مصاحبه دکتری چه سوالاتی می پرسند؟ پاسخ داده شده است.

سوال 1: معرفی خود و هدف از تحصیل در مقطع دکتری

سوال 2: پرسش از پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلب

سوال 3: پرسش از سوابق پژوهشی و علمی داوطلب

سوال 4: پاسخ دادن به سوالات به زبان انگلیسی

سوال 5: سوال از دروس تخصصی رشته تحصیلی

سوال 6: زمینه پژوهشی مورد علاقه در مقطع دکتری

سوال 7: سوالات عمومی

چاپ کتاب و مقاله در موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


 

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش